Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU förbud mot egna fröer och sticklingar.  (läst 5681 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: EU förbud mot egna fröer och sticklingar.
« Svar #20 skrivet: 17 maj-13 kl 12:21 »

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 maj-13 kl 12:44 »
Alltså det här var uppe på bordet redan -07 de faktiska sakartiklarna jag läst som nu börjat florera är också från -07

Nej, det är en annan sak. Det här är nytt och inte relaterat till debaklet -07.

Det är ju för det fölrsta fullkomligt omöjligt att kontrollera så varför skulle de lägga så oändligt mycket pengar på att ta reda på huruvida "Fru Svensson"s tomater kommer från egna fröer eller om hon köpt plantan i handeln? eller huruvida pelargonerna är från egna sticklingar??? Detta tror jag inte på och är de så förbenat korkade att de beslutar om en liknande lag så är dt ju bara att strunta i den.  >:D

Se länk i albinh's inlägg. Hemodlare kommer undantas så din personliga trädgård är fredad, men frågan är vad som kommer hända när vi börjar prata om odlingar i kommersiell skala och, inte minst, vad som kommer bedömas vara kommersiell skala. Här finns en fallgrop där jag mycket väl kan se att självhushåll kommer ses som kommersiell skala eftersom man, trots allt, passerat hobbyodlare som bor i radhus med 800m2 tomt.

För att ta ett mer eller mindre orelaterat exempel för att visa på att det inte behöver vara realistiskt för fem öre vilka beslut som tas när en hel industri ligger på och lobbar för fullt:

Antalet personer som regelbundet fildelar illegalt i Sverige ligger på ca 2 miljoner personer. Det säger sig självt att det vore fullständigt orimligt att försöka dra 2 miljoner svenskar inför domstol, potentiellt kasta dem i fängelse, så det gör man inte.

Det man i stället gör är att man ger sig på några få stackare och försöker klämma åt dem så hårt som möjligt med fullständigt horribla straff om man betänker vilken typ av brott de faktiskt begått för att på så sätt försöka skrämma övriga till att sluta. Denna typ av skrämseltaktik är högst problematisk vad gäller rättssäkerhet osv, men den har en viss effekt på bekostnad av att vissa individer får sina liv ruinerade.

Jag kan mycket väl tänka mig att man kommer göra likadant här; man ger sig på vissa bönder, plantskolor, självhushållare eller andra lämpliga offer och klämmer åt dem på allvar, för att på så sätt försöka skrämma övriga att rätta in sig i ledet. De som har oturen att drabbas kommer förmodligen, efter lite ändamålsglidning etc, att få oproportionerligt höga straff, androm till varnagel.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hakon.jansen

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 21 maj-13 kl 16:18 »
Tror inte att gmo och monsanto kommer vinna denna, de folorade ju mot bina! Fördelen vi har i eu är de gröna, de finnes inte i usa! Men bara för att, ska det demonstreras den 25.maj mot monsanto och gmo!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 02 jun-13 kl 09:58 »
Om ett företag tar patent och har äganderätten över en viss gröda borde man kunna stämma företaget om den specifika grödan kommer in på ens mark eller trädgård. Om exempelvis grannen köper en patenterad växt som sprider sig med rotskott eller frö in i min trädgård borde man kunna stämma företaget som ligger bakom växten för intrång och kräva dem på ersättning för att ta bort de olagliga växterna.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser