Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyperinflation  (läst 1251 gånger)

Westan

Hyperinflation
« skrivet: 15 maj-13 kl 14:45 »
Frågan om hyperinflation är en fråga som inte står i speciellt  hög kurs bland svenskar att diskutera, kanske det beror på att den amerikaska högern misshandlat frågan, och ser hyperinflation bakom varje ny QE. I länken nedan diskuteras frågan på ett sätt som  kanske kan ge den ny aktualitet.
http://arabnyheter.info/sv/2013/05/14/hyperinflation-av-evert-larsson/

Frågan om guld och silver placeringar har varit ett flitigt samtalsämne på många bloggar. Men frågan är om det inte hade varit bättre att ersätta några silvermynt med en säck ärtor.

« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 23:12 av Westan »

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Hyperinflation
« Svar #1 skrivet: 15 maj-13 kl 20:46 »
Det blir en stor säck ärtor.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-13 kl 09:58 »
Jag tänker att man behöver en kombination av produktionsmedel såsom ärtor, motorsågar, solfångare och mark, och en ädelmetall. Om man tex vill bygga ett hus för sina besparingar så blir det svårt att sälja tillräckligt mycket av något annat än bullion för att få råd med det.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Westan

« Svar #3 skrivet: 21 maj-13 kl 10:36 »
Drabbas vi av hyperinflation ställs nog allt på ända på ett sätt som det är svårt att föreställa sig. Alla är ju så beroende av pengar idag i jämförelse med ex. 20-talets Tyskland. Stoppar importen av förnödenheter till Sverige lär det visst synas i butikshyllorna inom två dagar så snabbt går det i vår "just in time-underbara värld". Om störningarna fortgår i några månader är det svårt att förutse problemen. Jag tror inte ens guldet då kommer att behålla sitt värde, det smakar säkert lika illa som mynt och sedlar.

Så rena bruksvärden det är nog det enda som hjälper, privata beredskapslager alltså.

Maria C S

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-13 kl 18:05 »
Ja endel tror att kineserna ska rädda oss. Men senaste nyheterna är att den kinesiska tillväxten börjar bromsa häftigt.
Delar med mej till dom som är intresserade.
China's Coming Credit Crisis - James Corbett on RT

USA kollapsar, engelska banken har skenande växande skulder.

Folk bör se om sitt hus och fundera på hur dom ska klara kommande problem.
Guld å silver ser jag som värdelöst då det inte är något som jag skulle personligen byta in mot mat.
Men de e jag det.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-13 kl 05:44 »
Ja endel tror att kineserna ska rädda oss.
Kineserna är ju inte kända för sin välgörenhet, dom heller. Men om den västerländska ekonomin kollapsar och regeringarna börjar använda militären för att försvara koncentrationen av rikedom mot upproriska folkmassor så skulle det kunna bli en bonanza för Kina. Dom kan då köpa alla europeiska tillgångar mot en inteckning i den kinesiska ekonomin.

Folk bör se om sitt hus och fundera på hur dom ska klara kommande problem.
Guld å silver ser jag som värdelöst då det inte är något som jag skulle personligen byta in mot mat.
Men de e jag det.
Folk kommer efter en ekonomisk kollaps fortfarande att använda överskottet av sitt arbete till att spara för framtiden. Det kommer bli extra sant om bankerna slutar lämna ut fantasilån till gud och var man. Så om jag vill att mina barn ska ha råd med hus när dom blir vuxna så får jag spara, och då är ädelmetall bra för att det är åldersbeständigt, kan inte masskonfiskeras av staten och är lättare att värdera och sälja än någon annan vara till motsvarande värde rent hanteringsmässigt.

Silver är dessutom en allt viktigare industrimetall och den teknologiska utvecklingen kommer inte avstanna när kapitalismen kraschar, utan kommer snarare mer övergå till statsfinansierad grundforskning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

959 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser