Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man få in pengar på Hantverk?  (läst 5132 gånger)

Palindrom

• Värmland
Kan man få in pengar på Hantverk?
« skrivet: 09 maj-13 kl 19:34 »
Jag har länge funderat på att sy/sticka saker och sälja via hemsida.
Men hur lätt är det att få in någonting på det?
Köper folk sådant på nätet?

Funderar också på hur man får använda sig av färdiga symönster/tyger som någon annan faktiskt designat..

Någon med erfarenhet/kunskap som vill dela med sig? :)

Eslöv

• Skåne
SV: Kan man få in pengar på Hantverk?
« Svar #1 skrivet: 09 maj-13 kl 19:38 »
ja varför inte.
 skapar du en fin hemsida där man kan se lite olika saker du skapat så tror jag det funkar.
 själv skulle jag lätt kunna tänka mig att köpa en varm hemma stickad mössa att ha på vintern, ja en sådan som man vet att den är skapad av mycket kärlek och inte en maskin.
Med vänlig hälsning, Fredrik

Palindrom

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 maj-13 kl 19:42 »
Det låter ju bra :)
Hur hittar man sina kunder? Och vad för typ av hemsida ska man ha?

Eslöv

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 maj-13 kl 19:49 »
kanske skapa en blogg i stället för hemsida, sen går det alltid att länka till den från olika forum, ja o varför inte från blocket.
Med vänlig hälsning, Fredrik

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-13 kl 21:45 »
Funderar också på hur man får använda sig av färdiga symönster/tyger som någon annan faktiskt designat..

Det får man inte - om inte designern gett tillåtelse.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

mira.

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 jun-13 kl 15:11 »
Hej Lillasyster!

Visst kan du använda dig av färdiga mönster och tyger när du t.ex. stickar eller syr. Föremålen kan du sedan sälja vidare. Däremot kan du inte säga att det är du som konstruerat beskrivningen eller formgivit tyget om upphovsmannen är en annan person. Dina första frågor har jag inget svar på men önskar dig lycka till med skapande och försäljning. Skriv gärna och berätta hur det går.
« Senast ändrad: 01 jun-13 kl 15:19 av mira. »

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-13 kl 17:00 »
Kul idé! Värt ett försök tycker jag. Tänker du sy av ekologiska tyger? Gör du det så är jag intresserad för det finns inte så mycket ekologiskt att välja på för en småfet medelålders kärring som mig... Jag menar, i så fall kanske jag kan måttbeställa?

Palindrom

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-13 kl 20:23 »
Jag har mailat patent- och registreringsverket och det verkar som att det inte är ok att använda andras tyger och mönster.
dock pratade de om vilket land det var och om eu och olika avtal mm. mycket förvirrande..
ska kanske försöka tyda det där någon dag.
planen var också att sy av ekologiska tyger. men eko-tyger verkar inte lätt att hitta..
så ev har jag en plan att sy av loppis-tyger. miljösnällt.
kanske ska börja enkelt med tygkassar och liknande..
skulle ni köpa tex mjukdjur i loppistyg till barnen?
vet inte hur bra det går att tvätta hemmasydda gosedjur..
är tyvärr inte så duktig att jag kan sy kläder på beställning.

Palindrom

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 01 jun-13 kl 20:33 »
Det kanske föresten är någon som kan hjälpa mig att tyda detta svar..

"Utgångspunkten i mönsterrätten är att innehavaren till en mönsterskyddad produkt kan förhindra tredje man, som inte har dennes tillstånd, att utnyttja produkten ifråga i näringsverksamhet (5 § mönsterskyddslagen). Detta gäller emellertid inte utnyttjandet av en produkt som har förts ut inom EES av mönsterskyddsinnehavaren eller med dennes samtycke (7b § mönsterskyddslagen). Detta gäller inom hela Europeiska Unionen (se artikel 21, förordningen om gemenskapsformgivning, 6/2002). Om du med andra ord har inhandlat ett tyg som förts ut inom EES med innehavarens samtycke omfattas utnyttjandet av den fysiska produkten ifråga inte längre av mönsterrätten.

Emellertid skulle användningen av tyget ifråga kunna utgöra ett upphovsrättsintrång. För att detta ska aktualiseras krävs att mönstret på tyget ifråga besitter en sådan originalitet och självständighet att det utgör ett upphovsrättsligt verk. Upphovsrätt är ingenting man ansöker om, utan den uppkommer automatiskt när man har skapat ett konstnärligt verk. Huruvida en produkt utgör ett konstnärligt verk som innehar ett upphovsrättsligt skydd är något som domstolen tar ställning till i samband med en domstolsprocess.

För att få en närmre bedömning av den situation du beskriver kan det vara en god idé att kontakta ett juridiskt ombud. Denna skulle även kunna hjälpa dig att kontakta såväl mönsterskyddsinnehavaren som upphovsmannen för att erhålla ett samtycke till användningen.

Det är en svår fråga som det inte går att svara på generellt. Om du köper exempelvis ett enfärgat tyg och syr upp någon egen produkt så går det sannolikt bra. Skulle tyget däremot vara mönstrat på ett karaktäristiskt sätt så är det möjligt att det omfattas av en eller flera ensamrätter, som exempelvis upphovsrätt eller mönsterskydd/design. För att vara på den säkra sidan så kan det vara en bra idé att kontakta det företag som säljer produkten och höra dig för om det går bra att bearbeta den och sälja den vidare som du tänkt dig.

Den lag som i första hand kan bli aktuell för den som tillverkar ett nytt alster av ett mönstrat tyg är upphovsrättslagen. Den som skapar ett nytt självständigt alster som innehåller något som omfattas av någon annans upphovsrätt är skyldig att beakta den rätt som tillkommer den som skapat det första alstret. Upphovsrättslagen innehåller bland annat bestämmelser om vitesförbud och skadestånd vid intrång i någon annans upphovsrätt. "

Nina W

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 01 jun-13 kl 23:42 »
Jag beställde ekologisk trikå en gång från Sonjas textilattaljé och lät en sömmerska sy åt mig. Men tygerna är nog för dyra där för att du ska tjäna bra på det. Du skulle väl kunna fråga den där Sonja vart hon beställer tyger, det värsta svar du kan få är ju att det är en företagshemlighet.... Men tror liksom inte att du kommer att konkurrera med henne.

Palindrom

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 03 jun-13 kl 19:35 »
tack för tipset!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #11 skrivet: 08 jun-13 kl 17:44 »
När det gäller enklare mönster så är det ju inte så svårt att göra egna på fri hand. En t-shirt är liksom olika fyrkantiga tygstycken och ingen kan säga att du tagit deras design även om du nu råkat mäta hur breda deras bitar är... Samma gäller för enkla västar och klänningar, det går liksom inte att säga att man tagit någons mönster när det går att räkna ut själv hur man gör för att sy dem.
elliha.blogspot.com

Midvinter

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 08 jun-13 kl 18:20 »
Jag tolkar svaret från patentverket så här:

Om du vill använda ett mönster för att tjäna pengar, måste du ha tillåtelse från personen som har gjort/äger rättigheterna till mönstret, annars är det olagligt.
Citera
”Om du med andra ord har inhandlat ett tyg som förts ut inom EES med innehavarens samtycke omfattas utnyttjandet av den fysiska produkten ifråga inte längre av mönsterrätten.”
Lite osäker på vad meningen här betyder, men tror de menar att om du köper ett enfärgat tyg som det inte är något origenellt eller ovanligt med så är det fritt fram, åtminstone om du köpte det lagligt i ett EES-land. Om tyget har något mönster eller design som är så originell att det räknas som konstverk så gäller upphovsrättslagen. Då måste du få tillåtelse från personen som har designat tyget.

För att vara säker på vad som gäller för just de tyger och mönster du vill använda, kan du ta hjälp av en expert (kostar nog en del). Den personen kan isåfall hjälpa dig att kontakta de som har designat mönster och tyger, så att du kan be dem om tillåtelse att använda dem.
Du kan också fråga den du köper tyget av om det går bra att sälja de du syr av det.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Palindrom

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 08 jun-13 kl 20:29 »
Tack för din tolkning! Låter rimligt!

trashtotreasure

• -
« Svar #14 skrivet: 21 okt-13 kl 15:29 »
En parantes, Vilket fantastiskt härligt undercitat du har Midvinter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 2 användare
tuslus, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser