Det är i stort sett pest eller kolera vad gäller banker och kontokort.
JAK är bättre eftersom dom använder ett räntefritt system som i grunden är mer hållbart. Dom trollar inte fram pengar ur tomma intet som andra banker för att sen tjäna pengar på ditt arbete medan du betalar tillbaka. Men sundheten i deras system - att alla lån ska betalas tillbaka inom en rimlig tid - gör dom ganska dyra för många låntagare. Jag tror inte dom har kontokort än heller.
För jordbrukslån finns ju Landshypotek som är medlemsägd och därför inte lika intresserade av att suga blodet ur sina kunder. Men dom tillhandahåller inte dom tjänster du efterfrågar.
Swedbank är bland de sämsta i min bok. Dom ägnar sig i stort sett bara åt spekulation och annat tull. Vore jag du skulle jag vända mig till en bank som är knuten till någon form hederlig verksamhet som du dessutom har nytta av, tex livsmedelskedjorna banker. Där kan du också få kort.
Om det kommer till att du ska spara så gör inte det i en bank. Valuta är en andel i ett sjunkande skepp - köp guld eller silver om du får chansen. Det är inflationssäkert