Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra banker finns dom?  (läst 4408 gånger)

survivorman

• -
Bra banker finns dom?
« skrivet: 07 maj-13 kl 13:29 »
Hej har bara haft en bank och är väl nöjd ( Swedbank ).
Har inga lån, besparingar och sånt.

Nu undrar jag om det finns någon "bättre" bank att byta till?
Behöver bara ha banken för insättning / förvaring av min lön och kanske ett visakort?

Vad är JAK för sorts bank?

Tack

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bra banker finns dom?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-13 kl 14:48 »
Det är i stort sett pest eller kolera vad gäller banker och kontokort.

JAK är bättre eftersom dom använder ett räntefritt system som i grunden är mer hållbart. Dom trollar inte fram pengar ur tomma intet som andra banker för att sen tjäna pengar på ditt arbete medan du betalar tillbaka. Men sundheten i deras system  - att alla lån ska betalas tillbaka inom en rimlig tid - gör dom ganska dyra för många låntagare. Jag tror inte dom har kontokort än heller.

För jordbrukslån finns ju Landshypotek som är medlemsägd och därför inte lika intresserade av att suga blodet ur sina kunder. Men dom tillhandahåller inte dom tjänster du efterfrågar.

Swedbank är bland de sämsta i min bok. Dom ägnar sig i stort sett bara åt spekulation och annat tull. Vore jag du skulle jag vända mig till en bank som är knuten till någon form hederlig verksamhet som du dessutom har nytta av, tex livsmedelskedjorna banker. Där kan du också få kort.

Om det kommer till att du ska spara så gör inte det i en bank. Valuta är en andel i ett sjunkande skepp - köp guld eller silver om du får chansen. Det är inflationssäkert ;)
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-13 kl 09:15 »
När det gäller att bara sätta in sin lön och ta ut igen så är det väl i stort sett hugget som stucket...  Nån intressant kund är du inte heller utan lån, så dom lär inte böna och be om att du ska bli kund.

En sak man kan titta på som åtminstone har skilt lite mellan dom, är att betalkortet som man får, är kopplat direkt till kontot. Köper du en sak i en affär så dras alltså pengarna direkt. Har du inga pengar så går inte köpet igenom.

En del banker kör ju med sina visa-kort där man få t.ex 10 000 i kredit, och sen handlar man på det och i slutet av månaden så får man betala en faktura på sina inköp.  Har man då betalat räkningar för pengarna på kontot... : Hoppsan..

survivorman

• -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-13 kl 12:31 »
När det gäller att bara sätta in sin lön och ta ut igen så är det väl i stort sett hugget som stucket...  Nån intressant kund är du inte heller utan lån, så dom lär inte böna och be om att du ska bli kund.

En sak man kan titta på som åtminstone har skilt lite mellan dom, är att betalkortet som man får, är kopplat direkt till kontot. Köper du en sak i en affär så dras alltså pengarna direkt. Har du inga pengar så går inte köpet igenom.

En del banker kör ju med sina visa-kort där man få t.ex 10 000 i kredit, och sen handlar man på det och i slutet av månaden så får man betala en faktura på sina inköp.  Har man då betalat räkningar för pengarna på kontot... : Hoppsan..

Har ingen kredit och tar ut pengarna rätt omgående när dom kommer in, betalar sällan med kort.

Men då behåller jag Swedbank sålänge.

Tack för svar.

Ahlman

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-13 kl 15:22 »
Det är inte hugget som stucket vilken bank man använder. Storbankerna vill ha en årsavgift för möjligheten att betala räkningar. Också en årsavgift på omkr. 200 för betal- och kreditkort.

Forex bank har inga avgifter för dessa saker. Betalar räkningar gör man gratis och betalkortet Visa kostar inte heller något. Dessutom är Forex hemsida snabb och lättarbetad. Man behöver inte klicka 9 gånger för att betala en räkning. Tidsbesparande.

För kreditkort är OKQ8 och COOP Medmera lönsamma. OKQ8 ger 1% rabatt på alla inköp på vilken affär som helst. COOP Medmera ger en halv procent rabatt för alla inköp. Inga årsavgifter för de korten heller.

mikso

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-13 kl 16:07 »
Hej survivorman!

Du undrar om det finns någon "bättre" bank. Eftersom bättre kan innebära så olika saker för olika personer är det egentligen svårt att svara på din fråga. Men jag kan iallafall berätta hur jag har gjort eftersom jag för ett tag sedan, av ideologiska skäl, bytte den storbank jag tidigare använde mig av mot JAK.

Jag har nu mitt lönekonto på JAK och så har jag ett COOP MedMera-kort med VISA-funktion som jag använder för mina betalningar. Jag tycker det fungerar bra.

Jag kan välja att antingen handla direkt med MedMera-kortet (kan vara bra att göra eftersom man då får lite återbäring) eller att hämta ut kontanter. Behövs kontanter är det bäst att hämta ut dessa direkt i COOP-butiken eftersom det är en avgift för att hämta ut pengar i bankomaten.

Behöver man inte VISA-funktion kan man välja att använda ett MedMera-kort utan sådan funktion (blir lite billigare eftersom VISA-kortet kostar 95:-/år).

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 18:26 »
Jag tror TS skulle kunna komma utan avgifter om han bytte till ett lönekonto i Handelsbanken. I alla fall om han kan nöja sig med att använda bankens egna bankomater.  Visakortet fixar han genom att skaffa ett ok-kort med visa. Till skillnad från Coops kort är det är utan avgifter, man får riktigt bra ränta om man har pengar innestående, 1 % återbäring på det man handlar, men man ska förstås betala så man nollar eventuellt minus det varje månad annars blir det dyrt.

Ahlman

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-13 kl 22:13 »
Har svårt att tänka mig att de kritstrecksrandiga gubbarnas handelsbank låter kunderna med lönekonto betala sina räkningar gratis när uppstickarna Länsförsäkringar och Skandiabanken sedan länge tar betalt.
Danske bank i Sverige var gratis tills januari men då infördes en avgift på korten på 30kr /mån.
Den enda kvarvarande banken med allting gratis är vad jag kan se Forex.

pellepelle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 22:15 »
Jag och de flesta jag vet betalar inget alls för konto+visakort+internetbank+telefonbank+ ibland också sparkonto...

det är bara att knalla till de olika bankkontoren och säga att ni vill ha nytt konto för de gamla är för dyrt och att ni vill ha de gratis... kvittar om man någonsin har pengar på kontot också eller tar ut direkt när lönen kommer in...

Halte

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 maj-13 kl 22:18 »
Dock brukar de fulingarna peta tillbaks avgiften i smyg efter något år eller så. .

Banker är ett jäkla patrask. .. men som man tyvärr inte klarar sig utan

pellepelle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 maj-13 kl 22:20 »
Dock brukar de fulingarna peta tillbaks avgiften i smyg efter något år eller så. .

Banker är ett jäkla patrask. .. men som man tyvärr inte klarar sig utan

ja det är sant, men då äre bara å ta en ny promenix till byns bankkontor och byta till nästa :) och sen nästa osv när man sen är tillbaka på den första  så minns de en ej så man får gratis igen :D om man har tur!

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 09 maj-13 kl 16:34 »
Jag har Länsförsäkringar och jag har aldrig betalt något för mitt visakort eller internetbanken. Insättningsäntan är låg eller ingen men det är den hos alla banker.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 maj-13 kl 17:43 »
225 kr för kortet står det i prislistan.. men du kanske är ungdom.. eller har varit  :)

http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Bank/Privat/08198_Prislista_Privat.pdf

250 kr för kortet på swedbank

http://www.swedbank.se/privat/rantor-priser-och-kurser/prislista/betalningstjanster/index.htm

Allkort på Handelsbanken, 250 kr

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=A_Konton_&sa=/Shb/Inet/ICentSv.nsf/Default/q94F7A7243BD1544DC1256C2F0044ACED

Handelsbankens internetbank är gratis, sedan har de nått bankomatkort som heter frikort som inte kostar om man tar ut pengar i deras bankomater. Visakortet kör man ett ok-q8 kort som är gratis och med riktigt bra ränta om man har pengar på det.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 maj-13 kl 16:21 »
225 kr för kortet står det i prislistan.. men du kanske är ungdom.. eller har varit  :)
Ungdomen är långt bakom mej och är inte speciellt snygg heller:D, trots det ingen avgift.
Har haft taskig ekonomi under många år men blivit bättre nu så avgiftsfriheten kan inte bero på stora sparade summor eller lån på banken.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 12 maj-13 kl 17:46 »

250 kr för kortet på swedbank

Har man ett gammalt avtal så gäller det så man kan ju ha lägre avgifter pga det, jag har exempelvis ett visa kort från swedbank som kostar mig 50kr per år med tillägget att jag bara får ta ut ur automat högst 10 gånger per år.
Däremot måste jag betala för internetbanken och den avgiften delar de ju upp i kvartal eller vad det är så det låter ju inte så dyrt som det är.

För övrigt har jag inget gott att säga om banken. Kommer ihåg i min ungdom (10 år sen) då jag gick och fick ekonomisk rådgivning där, och deras rådgivare (säljare) lurade på mig en massa "fond i fonder" så att de ska tjäna så mycket pengar på mig som möjligt. Hade ju varit mycket bättre om de hade rekommenderat mig att köpa aktier i swedbank istället.

Ahlman

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 12 maj-13 kl 19:28 »
Jag har Länsförsäkringar och jag har aldrig betalt något för mitt visakort eller internetbanken. Insättningsäntan är låg eller ingen men det är den hos alla banker.

Från:
http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/betalningar_och_kort/kort/priser/sidor/default.aspx

Kort, pris
Bankkort Privat
225 kr/år
Ungdomskort
0 kr
Kreditkort Privat
195 kr/år
Betalkort Visa
225 kr/år

Inlåningsräntan på lönekonto är 0%
Ett särskilt "sparkonto" ger 0,65% årsränta men då måste man flytta pengarna dit. Går inte att betala räkningar eller hämta ut i automat från "sparkontot".

LF ger rabatt på bostadslån om man flyttar över lönekonto och försäkringar dit men inom ett år försvinner rabatten utan att LF upplyser om detta.

ahau

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 19 maj-13 kl 19:19 »

kalle.smedby

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 26 okt-13 kl 01:18 »
Undvik storbankerna.

Kolla upp internet bankerna.

Har själv Marginalen.se

Lönekonto idag dock bara på 1,00%

Sparkontot är dock på 2,20%

Och där imellan går det att obehindrat att flytta pengarna sekundsnabbt.

Ingen årsavgift

De har tyvärr inte e-faktura för de som önskar.

ICA banken har det.

Visa kort på OKQ8, avgift fritt.

För gämförelse kan www.sparrantan.se rekomenderas.

Alexn72

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 26 okt-13 kl 08:20 »
jag skulle säga att JAK är en bank för den som är medlem på denna sida.
Även om de har 3% administrativ avgift på sina banklån så har de en vettigare inställning till ekonomi.
dvs inte slit och släng och stora bonusar.

Jak går ut på att medlemmarna lånar av varandra och jak är mellanhand

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser