Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt för gratis el med stickkontakt  (läst 3694 gånger)

fleming

hånung

• Gäst
SV: Nytt för gratis el med stickkontakt
« Svar #1 skrivet: 03 maj-13 kl 14:46 »
Är nog gaska tveksam till att man kan få el till TV på så vis typ. Tyvärr så kunde ja inte översätta sidan vilket krävs för att ja ska få en bättre inblick i  saken .

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 maj-13 kl 14:54 »
Batteriet som laddas är på 1000mAh vilket är mindre än i min telefon.

Dessutom, det är väl inte en riktig produkt man kan köpa, utan en designidé?

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 maj-13 kl 14:57 »
Tack Vitis det förklarar det mesta.

fleming

« Svar #4 skrivet: 03 maj-13 kl 17:16 »
Vet inte om den finns på marknaden. Men om inte så är det inte så dumt. Problemet är väl att folk tror att det enbart finns omständliga och dyra vägar till energi. Innan man dömer ut något kan man ju ta reda på om den finns att köpa någonstans.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 maj-13 kl 17:29 »
1000mAh batteri och en converter till 230V AC i den lilla grejen. Undrar hur mycket ström den kan lämna ut? Man lär ju inte direkt kunna plugga i spisen...

padus

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 maj-13 kl 18:02 »
Jag tycker det verkar ganska uppenbart i hur dom lägger fram produkten att tanken inte är att man ska försörja ett hushåll året om med den. Nej, inte ens tv'n eller spisen. Se dom positiva sidorna istället för att påpeka att den inte är bra nog, det gör i vilket fall jag och ser många möjligheter med denna, något klena, manick!

Att ladda sin telefon t.ex. Skulle väl funka? Att gnälla över att den har mindre mA h än batteriet låter dumt i mina öron. Den genererar ju ström, så vad spelar det för roll? Nu var det kanske inte gnäll, men ändå...

Snickra ihop en större variant om ni behöver mer... Nej just det, det finns ju redan!

Slutsats: produkten är ett kombinerat uttag för stickkontakt med solceller för portabelt bruk.

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 maj-13 kl 18:07 »
Jag tycker det verkar ganska uppenbart i hur dom lägger fram produkten att tanken inte är att man ska försörja ett hushåll året om med den. Nej, inte ens tv'n eller spisen. Se dom positiva sidorna istället för att påpeka att den inte är bra nog, det gör i vilket fall jag och ser många möjligheter med denna, något klena, manick!

Att ladda sin telefon t.ex. Skulle väl funka? Att gnälla över att den har mindre mA h än batteriet låter dumt i mina öron. Den genererar ju ström, så vad spelar det för roll? Nu var det kanske inte gnäll, men ändå...

Snickra ihop en större variant om ni behöver mer... Nej just det, det finns ju redan!

Slutsats: produkten är ett kombinerat uttag för stickkontakt med solceller för portabelt bruk.
Var för ha ett vanligt vägg ut tag då i så fall det ser ja ingen vits med?

padus

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 03 maj-13 kl 18:35 »
Var för ha ett vanligt vägg ut tag då i så fall det ser ja ingen vits med?

Jadu, tanken kom nog inte fram med självhushåll i åtanke. Snarare för stadsbon som behöver tillgång till ett uttag på bussen (vilket brukar finnas). Den kunde tydligen lagra elen med. Så att ha denna i handväskan eller ryggsäcken kan väl vara smidigt. Är man ute och tältar så kan man ju bara lägga den med cellerna mot solen.

Jag tänker mig att den skulle vara smidig att ha till en radio i orangeriet/växthuset/lusthuset eller något annat som behöver el. Radio kan man visserligen ha batterier till, men det är ju en återkommande kostnad. Detta blir en engångssumma istället.

Det finns säkert många många fler scenarion då denna skulle vara användbar. Behöver man mer kräm sen så, som jag skrev, finns det större anläggningar. Bara att investera! "bara att"...

mohsart

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 04 maj-13 kl 01:14 »
Det saknas ju rätt mycket information, men att döma av storleken och den lilla info de ger så får man ett halvt AA-batteri ungefär (det kanske är vad ett AAA-batteri rymmer?) på 5-8 timmar, eller annorlunda uttryckt så producerar enheten ca 1,5-2V/0,3A.
Hyfsat jämförbar produkt, kanske dubbelt så stor (halva laddtiden) http://www.clasohlson.com/se/Pr383942000/Pr383942000 och utan 230V-omvandling, så man slipper förlusterna den ger.
Så njae, den är ivf inte intressant för mig.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 maj-13 kl 08:16 »
Jadu, tanken kom nog inte fram med självhushåll i åtanke. Snarare för stadsbon som behöver tillgång till ett uttag på bussen (vilket brukar finnas). Den kunde tydligen lagra elen med. Så att ha denna i handväskan eller ryggsäcken kan väl vara smidigt. Är man ute och tältar så kan man ju bara lägga den med cellerna mot solen.

Jag tänker mig att den skulle vara smidig att ha till en radio i orangeriet/växthuset/lusthuset eller något annat som behöver el. Radio kan man visserligen ha batterier till, men det är ju en återkommande kostnad. Detta blir en engångssumma istället.

Det finns säkert många många fler scenarion då denna skulle vara användbar. Behöver man mer kräm sen så, som jag skrev, finns det större anläggningar. Bara att investera! "bara att"...
Fast den är ju säkert för liten för att driva en radio? Eller en laptop. Jag är inte ens säker på att den kan driva en mobilladdare, så jag vet inte vad man skall ha den till

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 04 maj-13 kl 09:29 »
Solinstrålningen i Sverige ligger tydligen under gynnsamma förhållanden på 1100 W/m2 .

Den visade apparaten har en solcellsyta på storleksordningen 40 cm2 och då får jag med 100 % verkningsgrad strax över 4 W möjlig effekt.

Vad är verkningsgraderna för sånt här? 

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 04 maj-13 kl 09:52 »
Solinstrålningen i Sverige ligger tydligen under gynnsamma förhållanden på 1100 W/m2 .

Den visade apparaten har en solcellsyta på storleksordningen 40 cm2 och då får jag med 100 % verkningsgrad strax över 4 W möjlig effekt.

Vad är verkningsgraderna för sånt här?

Nja, 1100 W/m2  är vad man får när solen står i zenit, dvs kl 12.00 vid ekvatorn. Medelinstrålningen i Sverige är betydligt lägre.
Jag har för mig att solceller kan ha i bästa fall omkring 10 % verkningsgrad.

padus

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 04 maj-13 kl 12:42 »
Fast den är ju säkert för liten för att driva en radio? Eller en laptop. Jag är inte ens säker på att den kan driva en mobilladdare, så jag vet inte vad man skall ha den till

En radio vet jag inte om den är för liten för... har den kraften till att ladda ett AAA batteri på 5-8 timmar så borde den väl klara det? Nu menar jag ju en liten radio, ingen bergsprängare direkt. Jag tänker kanske helt fel, men en radio som normalt drivs av två - tre AAA batteri har väl längre körtid än 8x3 timmar? (8 timmar för att ladda ett AAA batteri, tre AAA batterier). Men laptop, ja det kan man nog utesluta direkt.

kurt

« Svar #14 skrivet: 05 maj-13 kl 04:44 »
När man använder ordet gratis, så bör man tänka på dess definition!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gratis

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 12 jul-13 kl 13:57 »
Optimisträknat:

1100W/m2 i solinstrålning, sol 10 timmar om dagen. 40cm2 yta på mojängen, dvs 4W solenergi in. De allra bästa solceller ger 22%, dvs 1W elenergi. Eller 1Wh eller 10Wh om dagen. Jag tror inte jag kan underhålla min telefon på det, eller ens en liten transistor-radio, möjligen en sån där liten usb-sticke-stor MP3-spelare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 12 jul-13 kl 15:42 »
En typisk sån grej som ingen männscha behöver. Men går det inte att lura av folk en slant på annat sätt så...... till DET kan den nog fungera.  ;)

Just konsumtionsvärlden försöker vi undvika här, nog har vi e massa krafs men inte något som inte är användbart. Helst ska det va begagnat och/eller gratis också!  ;D

När man använder ordet gratis, så bör man tänka på dess definition!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gratis
Precis! För inte kostar den väl något?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 2 användare
mrnic, Mashakaks2852

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser