Här har allt gått i jorden nu. Litar på SMHS:s prognos att det blir minst +3 på nätterna här i Sörmland maj månad ut - men som både amatör och förstagångsodlare är ju risken att det skiter sig säkert stor.
Tycker att mina plantor är så stora att dom kanske t.o.m skulle kunna klara lite frost, nedersta bladen omkring 15-20cm. Följde planteringsråden för tomater på YouTube och tänkte att det skulle funka även för tobak då de är släkt och tycker det nog var helt rätt. Här är länken:
https://www.youtube.com/watch?v=1HaP4Oxi39U För övrigt har jag följt Rustikas tips att borra ett hål på ca 40cm för varje planta. Men istället för att hälla ner hönsskit och kogödsel i hålet har jag lagt ner 50g fläskkarre och ett färskt krossat ägg och sedan lite plantjord och överst har jag sedan planterat tobaksplantan.
Det här låter säkert lite konstigt men vem kan tvivla på indianernas nu 5000:års historia och erfarenhet av att odla tobak - dom vet säkert mer än trotoarbönderna i Sverige vad som är bäst. Visserligen lade indianerna en fisk under plantorna men det berodde nog mest på att fisk var mer lättillgängligt och att fläskkarre och ägg ansågs allt för lyxigt att gödsla med...
Men som sagt vi får se hur det går med odlingen.
Vill poängtera att köttet och äggen fick jag gratis av en vän som jobbar på ICA och att varorna hade gått över tiden och skulle kastas. (Alltså inte den typ av ICA-handlare som maler ner köttet till köttfärs och sätter nytt fräscht datum utan en hederlig man.)
Men vad jag tänker nu är att det kanske bara funkar med fisk och att kött och ägg kommer att resultera i en katastrof. Vad tror ni?