Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 246160 gånger)

HasseStefan

• Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1160 skrivet: 12 maj-14 kl 21:49 »
Usch för döda plantor :'(  Det är ju skräcken...
Här flyttas inget ut förrän juni.
Har hört att man inte ska växelodla med potatis för de är typ släkt eller nått. Själv kör jag bl a på rotselleri och majs i förra årets tobaksland. Har läst något om 3-årsintervaller, men frågan är om man har plats för det. Min granne som är bonde tyckte inte att det var så noga och att man kunde köra ett par år i samma land.

Tänker heller inte börja plantera ut före juni. Hade gärna odlat majs men bor för långt norrut för det. Har åxå hört att man inte ska odla potatis på tobaksodlingar. Tack för svaren iaf!

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1161 skrivet: 13 maj-14 kl 01:20 »
Här har allt gått i jorden nu. Litar på SMHS:s prognos att det blir minst +3 på nätterna här i Sörmland maj månad ut - men som  både amatör  och förstagångsodlare är ju risken att det skiter sig säkert stor.

Tycker att mina plantor är så stora att dom kanske t.o.m skulle kunna klara lite frost, nedersta bladen omkring 15-20cm. Följde planteringsråden för tomater på YouTube och tänkte att det skulle funka även för tobak då de är släkt och tycker det nog var helt rätt. Här är länken: https://www.youtube.com/watch?v=1HaP4Oxi39U

För övrigt har jag följt Rustikas tips att borra ett hål på ca 40cm för varje planta. Men istället för att hälla ner hönsskit och kogödsel i hålet har jag lagt ner 50g fläskkarre och ett färskt krossat ägg och sedan lite plantjord och överst har jag sedan planterat tobaksplantan.

Det här låter säkert lite konstigt men vem kan tvivla på indianernas nu 5000:års historia och erfarenhet av att odla tobak - dom vet säkert mer än trotoarbönderna i Sverige vad som är bäst. Visserligen lade indianerna en fisk under plantorna men det berodde nog mest på att fisk var mer lättillgängligt och att fläskkarre och ägg ansågs allt för lyxigt att gödsla med...

Men som sagt vi får se hur det går med odlingen.

Vill poängtera att köttet och äggen fick jag gratis av en vän som jobbar på ICA och att varorna hade gått över tiden och skulle kastas. (Alltså inte den typ av ICA-handlare som maler ner köttet till köttfärs och sätter nytt fräscht datum utan en hederlig man.)

Men vad jag tänker nu är att det kanske bara funkar med fisk och att kött och ägg kommer att resultera i en katastrof. Vad tror ni?
« Senast ändrad: 13 maj-14 kl 01:51 av piprökarhonan »

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1162 skrivet: 13 maj-14 kl 07:56 »

För övrigt har jag följt Rustikas tips att borra ett hål på ca 40cm för varje planta. Men istället för att hälla ner hönsskit och kogödsel i hålet har jag lagt ner 50g fläskkarre och ett färskt krossat ägg och sedan lite plantjord och överst har jag sedan planterat tobaksplantan.

Oj oj.. Nu börjar vi snacka kärlek till plantan  :D Den får ju finare mat än mig  ;)

Kul tips! Ska bli intressant att höra om plantorna blev glada. Vart hittade du informationen om hur indianerna gjorde?

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1163 skrivet: 13 maj-14 kl 12:55 »
Citera
Vart hittade du informationen om hur indianerna gjorde?

Minns inte riktigt men tror det var i en dokumentär om mänsklighetens historia som gick på SVT för något år sedan.

Jo Micke, jag stod i valet och kvalet om karren skulle bli gryta eller mat åt tobaken men valde till slut tobaken. Kanske på grund av kärlek...

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #1164 skrivet: 14 maj-14 kl 23:21 »
Hej.Men vänta nu:jag har hört att rök tobak måste drivas upp i växthus !! Men så låter det ju inte här på tråden.Finns det olika sorter?En viss sort som måste planteras i växthus och en annan på friland*?Pratar ni om röktobak eller vad för slags tobak pratar ni om?Hur är det egentligen?Tacksam för svar

systermicke

• Uppland
« Svar #1165 skrivet: 15 maj-14 kl 07:56 »
Det finns mängder av tobak du kan odla på friland i Sverige som passar både för rökning och snus, men kanske inte i Lappland...

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1166 skrivet: 17 maj-14 kl 03:42 »
Citera
Det finns mängder av tobak du kan odla på friland i Sverige som passar både för rökning och snus, men kanske inte i Lappland...

I Lappland är det ju sol 24 timmar/dygn nu i sommar så det borde nog gå bra om man satsar på typ Rustika.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1167 skrivet: 19 maj-14 kl 09:43 »
Så där..nu va alla 7 sorter planterad ut, å som vanligt klarar jag inte avstånden på på 50 cm mellan raderna  ;)  -  ca. 120 plantor å ingen i reserv detta året...

systermicke

• Uppland
« Svar #1168 skrivet: 19 maj-14 kl 10:06 »
Så där..nu va alla 7 sorter planterad ut, å som vanligt klarar jag inte avstånden på på 50 cm mellan raderna  ;)  -  ca. 120 plantor å ingen i reserv detta året...

Är du inte rädd för frost å annat otyg..

Lurkers

• Värmland
« Svar #1169 skrivet: 19 maj-14 kl 13:12 »
Är du inte rädd för frost å annat otyg..

nja..långtidsprognosen ser ok. ut, och lite gambling får man ta, järnnätterna går ut ca. 5-6 juni, och en enstaka - grad går bra, i så fall slänger jag på fiberduk.

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1170 skrivet: 30 maj-14 kl 11:50 »
Ska sätta ut mina plantor nu i em! Bra dag för det, regnigt å halvvarmt! Hur va det nu med avstånd mellan plantorna? 50-60 mellan plantorna och ca 80 mellan raderna eller är jag helt fel ute??

Maria C S

• Småland
« Svar #1171 skrivet: 30 maj-14 kl 12:01 »
Har flyttat ut lådorna med Maryland idag så nu ska dom härdas.
Små och taniga är dom men det brukar dom hämta igen när dom väl sätter fart.
Sådde gåvo frön av Burley med men ingen av dom kom upp.
Ställde lådorna i en kraftig nässel lösnings blandning.
Så nu står jorden å suger nerifrån. Sen ska jag ta av pappret som jag alltid använder över fröna så ser man lätt när lådan torkar ut, endel växer igenom pappret och andra växer under.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

• -
« Svar #1172 skrivet: 30 maj-14 kl 16:55 »
...Härdning lönar sig verkligen...Själv väntar jag på att plantorna ska skjuta fart.... Innan Kirskålen kommer igen  :D ...Och nässlorna...

systermicke

• Uppland
« Svar #1173 skrivet: 31 maj-14 kl 15:31 »
Jag har precis fått ut de ca 50 första plantorna av Kessu och Alida idag. Täcker all jord med välgödslad halm från getternas vintermadrass för att slippa ogräset.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1174 skrivet: 02 jun-14 kl 14:38 »

Micke! Du skriver att du odlar en sort som heter Kessu (knaster). Blev lite intresserad och sökte på nätet men det fanns inte mycket inf att få mer att det är en finsk Rustika.

Så här skriver en finsk veteran från kriget då Kessu användes som substitut för mer vänliga sorter:  "Man odlade kessu, som man sedan torkade och rullade till cigarretter. Men den luktade illa och var direkt hälsofarlig." (naturligtvis är all rökning hälsofarlig men när en rökare uttrycker sig på det viset så undrar man ju....)

Så min fråga är om "Kessu" är en sorts starkare variant av vanlig svensk Bondtobak eller i stort samma sak? Bondtobak är ju också - vad jag kan förstå - direkt hälsovådlig om man t.ex snusar eller röker den i ren form. Den innehåller ju inte bara vanligt nicotin i extremt stora mängder utan även andra alkaloider som betraktas som narkotiska.

Och fråga två är: Om man t.ex gjort snus på Kessu och blivit tillvand på så stora mängder nicotin plus andra narkotiska ämnen är det då inte väldigt svårt att återgå till en konsumtion på mer naturlig nivå.... Kanske risken är att man hamnar i samma fälla som heroinisterna...

Vet att det finns någon här på forumet som är väldigt förtjust i Rustikasorter men tycker nog det finns all anledning att varna för detta missbruk.

Moralisten i mig säger att tobaksbruk ska vara bruk och inte missbruk.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1175 skrivet: 02 jun-14 kl 15:31 »
Ska sätta ut mina plantor nu i em! Bra dag för det, regnigt å halvvarmt! Hur va det nu med avstånd mellan plantorna? 50-60 mellan plantorna och ca 80 mellan raderna eller är jag helt fel ute??

50 mellan plantorna, och 50 mellan raderna tycker jag räcker...själv har jag planterat på drill, å bara ca 30-35 cm mellan plantorna.

Lurkers

• Värmland
« Svar #1176 skrivet: 02 jun-14 kl 16:01 »
Inget snigel invasion just nu, håller tummarna.
Och kommer få problemen när dom växer upp med bara ca.30 cm mellan dom.

Tännlappen

• -
« Svar #1177 skrivet: 02 jun-14 kl 18:29 »
Ser fint ut lurkers  :D ... Övrigt: Själv ser jag lite ökad växtkraft i landen...börjar bli fart i plantorna  8)

Maria C S

• Småland
« Svar #1178 skrivet: 02 jun-14 kl 20:14 »
Jätte fint Lurkers .. tumme upp !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Lurkers

• Värmland
« Svar #1179 skrivet: 03 jun-14 kl 07:21 »
Ser fint ut lurkers  :D ... Övrigt: Själv ser jag lite ökad växtkraft i landen...börjar bli fart i plantorna  8)

Ja samma här, dom siste dagarna har jag sätt att dom börjar å "röra" på sig, har bara givit lite vatten en gång efter utplanteringen, och inget ogräs - köpte en billig elektrisk jordfräs som tydligen har fixat jobben, har kört över landet 3-4 gångar för jag planterade ut och resultat nästan inget ogräs. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser