Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245908 gånger)

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1140 skrivet: 14 apr-14 kl 08:02 »
Vet att dom har i Propylenglykol, som jag inte har i min snus.

Ja det låter ju inte som någon höjdare för slemhinnor...

Själv har jag nu drygt 150 plantor igång men ska så lite till i veckan, tror att jag klarar årsförbrukningen om jag landar mellan 150-200 plantor. Jag sår lite i omgångar, tycker att det fungerade bra förra året, lättare att hinna med alla omplanteringar och annat pyssel. Men det är mycket plantor att hålla ordning på tycker jag, Kessu och Ancient växer ju så det knakar och vissa är redan en bit över decimetern. Snart blir det härdning och pyssel med dem dagligen, men det är terapi  :D

Rustica1962

• Halland
« Svar #1141 skrivet: 14 apr-14 kl 08:22 »

Kul  o höra att dina plantor växer bra.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1142 skrivet: 14 apr-14 kl 20:50 »
Citera
Finns det någon tobakssort som ger lika nikotinhaltigt snus som i General Portion? (Jag vet, påssnus är inte särskilt rekorderligt) Jag har antagit att det kommer an på vilken breddgrad tobaken odlas på men misstänker att folk i den här tråden har bättre koll än jag.

Senaste hösten upptäckte jag denna sidan och har understundom använt senaste mörka vintern att försöka förstå detta med snus , tobak och tobaksodling och tobakssorternas egenart...

En enkel sökning som vem som helst kan göra på nätet ger vid handen att 1st portion General innehåller 8mg nicotin.

Har också förstått att en tobaksplantas(samma sort) nicotininnehåll kan variera beroende på var den växer(jordmån) plus yttre förhållanden.

För att komplicerade det ytterligare så beror nicotininehhållet var på växten bladet befinner sig. Högre upp mer nicotin och närmare moder jord mindre.

Så för att en styck General Portion år efter år ska kunna innehålla exakt 8mg nicotin så måste någon trolla. Hur man trollar är upp till var och en att fundera över....

Så svaret är antagligen att det inte finns en specifik tobakssort som innehåller exakt 8mgNicotin/GeneralPortion.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #1143 skrivet: 14 apr-14 kl 23:11 »

En enkel sökning som vem som helst kan göra på nätet 

… där ser man  ;)!

Jo, alltså, jag slängde iväg en fråga här för jag tänkte att kanske någon svarar: "- Jo jag har frön över från NordGens tobaksupprop 1967 av Skägg-Agdas Trältobak som är ruskans stark." Typ.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1144 skrivet: 17 apr-14 kl 00:11 »
Citera
Jo, alltså, jag slängde iväg en fråga här för jag tänkte att kanske någon svarar: "- Jo jag har frön över från NordGens tobaksupprop 1967 av Skägg-Agdas Trältobak som är ruskans stark." Typ.

Förstår inte vad detta har med General Portions åtta milligram att göra. Vill du vara vänlig att utveckla resonemanget?
« Senast ändrad: 17 apr-14 kl 12:01 av hildegard »

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1145 skrivet: 02 maj-14 kl 20:08 »
Citera
NordGens tobaksupprop 1967 av Skägg-Agdas Trältobak

Så 1967 var det. Då förstår jag. För övrigt har mina frön vuxit till sig och är ca dm länga och tid att plantera om ute i verkligheten om jag lärt min läxa helt rätt. Bor i mellansverige och visst kan det bli lite frost ännu men det borde dem väl tåla...?

systermicke

• Uppland
« Svar #1146 skrivet: 05 maj-14 kl 13:53 »
För övrigt har mina frön vuxit till sig och är ca dm länga och tid att plantera om ute i verkligheten om jag lärt min läxa helt rätt. Bor i mellansverige och visst kan det bli lite frost ännu men det borde dem väl tåla...?

Tror att det kan vara lite riskabelt att sätta ut dem redan. Överlever gör de nog, men det jag märkte förra året var att de plantor jag satte ut tidigt växte aldrig till sig ordentligt, blev mer som små buskar. Jag kommer nog inte sätta ut några förrän tidigast i juni, bor i Norrtälje.

systermicke

• Uppland
« Svar #1147 skrivet: 05 maj-14 kl 14:01 »
Själv har jag hela storleksskalan från 0 till ca 20 cm på mina 200 plantor och det börjar bli lite trångt med fönsterplatserna. Börjar fundera på hur allt ska få plats nu när de minsta snart ska över i större krukor de med. Men finns det hjärterum...  Så det löser sig nog.

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1148 skrivet: 05 maj-14 kl 23:45 »

Jo gör nog som dig Micke och väntar lite till. Men till kommande helg bör det nog vara dags då det enligt SMHI ska bli nattemperaturer runt +4. Jag kommer att odla, precis som dig, den där goda men extremt känsliga lilla damen Alida så det blir nog bara hälften som får komma ut så man har lite reserver om det skiter sig...

systermicke

• Uppland
« Svar #1149 skrivet: 06 maj-14 kl 07:55 »
Jag sätter också ut i omgångar, man vill ju gardera sig mot alla naturkatastrofer, som frost och sånt.
Mina första plantor ut i jorden blir Ancient och Kessu om några veckor kanske. Alidan växer ju långsammare så den får vänta lite längre tillsammans med SSBM och Szamosi.
Har grävt, hackat och gödslat i mitt nya tobaksland hela helgen så att jag är alldeles öm i både händer och rygg. På det har jag täckt med getternas vintermadrass.

Baktlab

• Västergötland
« Svar #1150 skrivet: 06 maj-14 kl 19:34 »
Tack för fröna Rustica1962 och Hej forumet och Tobaksodling-tråden!
Det skall bli snus är det tänkt och detta är första gången jag ger mig på att odla något över huvud taget. Jag har som tur är en riktigt snäll och förstående sambo som hjälper mig när det blir för svårt ibland. Fröna från Rustica1962 såddes 20e mars. Övriga några veckor senare.
Jag bifogar dagens bild på mina ca 150 plantor som står i vårt enda söderfönster:
50 st "Ancient" Rustica, från användare Rustica1962. 50 st Ungersk Szamosi och 50 st Small Stalk Black Mammoth, även dessa kommer ifrån samma avsändare.
Samtliga växer bra, och jag vet, precis som systermicke, inte hur de ska få plats när det är dags för omplantering nästa gång.. Jag har redan tvingats ge bort en hel del plantor eftersom jag inte räknat med så god grobarhet i dessa frön. :)
Jag har även passat på att så tre andra tobakssorter som jag fått tag i på annat håll:
Ett fåtal Virginia som vuxit sådär, misstänker att de skadats av mögel tidigt i groddandet(?). Några Alida, växer också långsamt, men jag har hört att de brukar göra det och jag hoppas att de ska komma igång nu när jag planterat om dem i egna små planteringskärl(av tidningspapper).
Samt en handfull Trädtobak, för syns skull 8)

Jag ska så småningom sätta ut mina plantor på min arrenderade kolonilott där jag har en effektiv odlings-yta av ca femtio kvm avsatt för just tobak, det är fem nygrävda rader med väldigt lerhaltig jord.

En fråga till er med mer erfarenhet av tobaksodling: Räcker det att ha ett ständigt lager av färskt gräsklipp på jorden för att ge näring åt plantorna, om jag vill att de ska växa ordentligt och ge bra skörd? Andra faktorer som sniglar, sol, vatten osv kommer givetvis att spela in, men om vi ser till enbart gödslingsfrågan.
« Senast ändrad: 07 maj-14 kl 02:24 av Baktlab »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1151 skrivet: 07 maj-14 kl 08:09 »

Hej Baktlab och välkommen till forumet !

Av egen erfarehet tyckte jag INTE att gräsklipp ovanpå plantorna gav något märkbart resultat , istället hade jag lagt gräsklippet i en eventuell vattentunna och låta det '' ruttna'' där.
Jag hade hellre satsat på någon form av gödsel i samband med utplanteringen , och då i samma hål som plantan sätts i , med gödslet längst ner med kanske lite jord emellan och sen plantan.
Då skulle ni kunna få rötterna att söka sig neråt , där näringen finns.
Om ni inte har möjlighet att få tag på ''riktig'' gödsel  så finns det att köpa på påse , exempelvis Weibulls 15 L Hönsgödsel eller Hasselfors oxå 15 L Hönsgödsel eller 40 L Kogödsel.Finns på Granngården.
Sniglar är en svår nöt att knäcka , finns många sätt som är kostsamma och kanske lite omständiga. Äggskal är ett sätt pressa vitlök ( mycket) i vatten och vattna ut det runt sidorna på kolonilotten.Sök på nätet....
Ta gärna bort de 2 nedersta bladen  om ni vill för att kunna sätta plantorna lite djupare ,  nya rötter kommer att växa ut från stammen och plantan står stadigare när det börjar blåsa.
Vad ska ni använda tobaken till ?

Lycka till önskar Rustica

Baktlab

• Västergötland
« Svar #1152 skrivet: 07 maj-14 kl 14:43 »
..Vad ska ni använda tobaken till ?
Den skall bli råvaran i mitt snus.

systermicke

• Uppland
« Svar #1153 skrivet: 08 maj-14 kl 07:52 »
Kan bara hålla med Rustica, gödsla på så mycket du orkar i jorden, det blir markant skillnad i tillväxt. Själv har jag i år blandat i lite av varje som jag fått tag i, gödsel från både höns, get, får och häst.

Smajsan

• -
« Svar #1154 skrivet: 10 maj-14 kl 11:59 »
All min tobak dog!!! Igen!!!
Nä nu skiter jag i tobak i år. Tar nya tag nästa år istället.
Lycka till alla ni andra.
O Mycket bilder tycker jag är bra  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1155 skrivet: 10 maj-14 kl 18:56 »
                En del av mina har oxå dött , det är rent ut sagt förjävligt.......
                Lurad blev man på den där så kallade Sommaren som var över påsk och planterade ut en 160 plantor , nu ser många hemska ut av frostskador men hoppet är INTE UTE...
                Är där bara en grön KNOPP på toppen av plantan finns det hopp
                Jag drog igång nya i början på denna veckan , ANCIENT , som tagit sig rätt bra , visade 2 blad efter 4-5 dar
                Visst blir man lite ledsen i ögat men det går att kompensera , ett sätt är att köpa högkvalitativ färdiga tobaksblad hos http://wholeleaftobacco.com/
                Har provat att göra snus på några sorter därifrån och det har blivit mkt bra.
                Gör snus efter nya riktlinjer sen i våras , 100 grader i ugnen under 1 vecka har verkligen gjort susen för min del , nu kommer ju de riktiga smakerna från tobaken fram för första gången.
                100 gr salt upplöst i 8 DL vatten och pottaskan blandas i efter värmebehandlingen enligt gammalt recept anno 1846.
                Nu behövs inga recept längre
                Går man med i :  http://fairtradetobacco.com/ så får man 30 % rabatt på avd. cigaretttobak , 450 gr för 12 US + frakt
                Fair Trade Tobacco är ett forum för folk som är intresserade av tobak helt enkelt , odla eller egen köpa färdig  och allt som händer där emellan.Man har en egen fröbank t.ex som medlemmar har tillgång till.
                När man handlar skriver man in '' SpringFling'' i couponcode så kommer 30 % i rabatt                  OBS !      Jag är INTE SPONSRAD !
                Inga konstigheter alls
« Senast ändrad: 10 maj-14 kl 19:57 av Rustica1962 »

Tännlappen

• -
« Svar #1156 skrivet: 11 maj-14 kl 02:26 »
Visst tråkigt när det strular med dödsfall----bland plantorna..mycket jobb inget resultat..bARA BITA IHOp TA NYA TAG...Råkade bli capslock on  :D   Själv  på gäng med härdning av sjuttio Virginia plus sjuttio Burley...Typ Smajsan tråkigt med förlust av tobak men gissar du har nog jobb med potatisen så länge enligt annan tråd... Systermicke ...typ...kul följa din odling såg fint ut enligt tidigare bilder...blir nog en fin odling....Själv strrött tobak hos hönsen..ska vara bra mot ohyra...verkar funka   8) ...Även förberett utplantering runt den tjugonde maj...Tobak som sagt en bra bekämpare mot allehanda ogräs.... Typ snigelsnack  :o... sett lundasnäcka...inte den harmlösa gula...Flyttade på en snäcka av lundatyp...och nej jag bragde den ej om livet...lite meningslöst...Glömde Balder med tusentals plantor   :o... Snacka om att kunna välja superblad dom absolut bästa..  ;D

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1157 skrivet: 11 maj-14 kl 18:57 »
Har precis plöjt upp ett land för årets odling! Ska lägga på gödsel osv i veckan men min fråga är vad kan man med fördel odla på förra årets tobaksland? Hur gör ni? Växelodlar ni eller kör ni på samma ställe år efter år?? Kan man odla vartannat år på samma eller är det vart tredje år som gäller?

Tännlappen

• -
« Svar #1158 skrivet: 12 maj-14 kl 01:18 »
...Jag försöker växelodla med potatis...sedan är jordgubbsplantor också på väg in i en tobaksodlingsyta...sakta men säkert...yta som inte används täcks med organiskt material typ gräs och träpinnar...halm från hönshuset...det som finns tillgängligt...En mindre yta odlas tobak på varje år som bekämpning av kirskål...

systermicke

• Uppland
« Svar #1159 skrivet: 12 maj-14 kl 13:36 »
Usch för döda plantor :'(  Det är ju skräcken...
Här flyttas inget ut förrän juni.
Har hört att man inte ska växelodla med potatis för de är typ släkt eller nått. Själv kör jag bl a på rotselleri och majs i förra årets tobaksland. Har läst något om 3-årsintervaller, men frågan är om man har plats för det. Min granne som är bonde tyckte inte att det var så noga och att man kunde köra ett par år i samma land.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser