Ett tips är att använda Skatteverkets e-tjänst Förenklat Årsbokslut, där fyller du i alla siffror som efterfrågas från din bokföring, och när du sedan ska deklarera (om du även gör detta elektroniskt) kan du trycka på en knapp för att hämta alla siffror från årsbokslutet direkt till rätt rutor på näringsverksamhetsblanketten.
Strömmen (både förbruknings- och nätavgift) kan du bokföra som utgifter i ditt företag. Eftersom du troligen har en och samma elmätare till både privat hus och lagård, får du räkna ut ungefär hur stor del av kostnaden som ska belasta jordbruket. För egen del (driver en gård som enskild firma tillsammans med min livskumpan) har jag tagit fram en procentsats som jag tror motsvarar hur mycket av den totala årsförbrukningen som är gårdens, och sen bokför jag de procenten i varje faktura på näringsverksamheten.
Om du har samma brunn till boningshuset och lagården, ska även kostnader för djurens vatten, om du har sådana, bokföras på gården. Om du exempelvis behöver köpa en ny vattenpump eller liknande, får näringsverksamheten stå för så stor del som djuren förbrukar av vattnet.
Kostnader för traktorer och redskap ska tas upp i bokföringen, likaså om du använder din privata bil för att göra inköp till djuren.
Har för mig att du ska ta upp värdet på det egenodlade fodret som lager i ditt årsbokslut (det har jag gjort, iaf).
Om du tycker att redovisning, skatter och bokföring är krångligt ordnar Skatteverket infoträffar på många orter i landet. Gratis är det, du får fråga skatteinformatörerna vad du vill, och du får fika oxå, bara fördelar för en fattig månskensbonne

.
(Fick jag med det mesta nu,
Existens?)