Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  deklaration  (läst 1405 gånger)

Mattons

• Västergötland
deklaration
« skrivet: 23 apr-13 kl 11:39 »
Ja. Jag har detta år bara haft utgifter. Inga intäkter alls. Jag har köpt djur för dryga 30000. Det är det enda som hänt. Skriver jag bara 0 överallt i deklarationen nu då?
Ardennerdriven heltidssjälvhushållare
Hovslagare

Existens!

• Gäst
SV: deklaration
« Svar #1 skrivet: 23 apr-13 kl 11:45 »
Vad är det för djur och hur många?

Mattons

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-13 kl 11:50 »
Kor. 7 st
Hovslagare

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 23 apr-13 kl 11:55 »
Men dom bokar du upp som lager.....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Mattons

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-13 kl 12:00 »
Ok? Men, nu i min gröna deklaration här. Vad ska jag skriva där?
Hovslagare

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 23 apr-13 kl 12:03 »
Där skriver du noll. Om du inte har ett underskott från föregående år för då fyller du i det där. Det rullar du ju isf med dig.

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 apr-13 kl 12:06 »
Har du nån näringsverksamhet? har du gård? Moms?

Eller är det en hobby?

Mattons

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-13 kl 12:11 »
Ok. Så jag kan skriva noll överallt i den gröna? Just to make shure. Blir dom inte misstänksamma då? Haha. Eller är det mer eller mindre standard att jordbruk står på noll?
Ja, jag började driva jordbruket här förra året. Min sambo äger gården som iinte är taxerad som jordbruksfastighet. Jag har momsdeklaration varje månad. Två månader i efterskott.
Hovslagare

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 apr-13 kl 12:36 »
Du måste fylla i en NE-blankett och skicka med som bilaga.

Vad är det för kor?   Mjölkkor värderas till 8700 kr/st och amkor till 7600 kr/st.

85% av det värde man får fram ska tas upp som lager, så det är lite noga med vad för slags kor det är.

Om lagervärdet blir högre än de 30 000 du hade som utgift, så kommer mellanskillnaden att bli en inkomst.

Har du inga fler grejer du kan dra av? Foder?

Mattons

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 apr-13 kl 14:30 »
Ok. Den måste jag då beställa. Odlar allt foder själv. Inga avdrag jag kan göra
 Eller, teoretiskt skulle jag kunna dra av för ström och lite sådant, men jag är så dum när det kommer till siffror, att detta första år slipper jag gärna. Jag måste verkligen sätta mig in i detta bättre. Eller skaffa en revisor.
Hovslagare

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-13 kl 08:02 »
Ett tips är att använda Skatteverkets e-tjänst Förenklat Årsbokslut, där fyller du i alla siffror som efterfrågas från din bokföring, och när du sedan ska deklarera (om du även gör detta elektroniskt) kan du trycka på en knapp för att hämta alla siffror från årsbokslutet direkt till rätt rutor på näringsverksamhetsblanketten.

Strömmen (både förbruknings- och nätavgift) kan du bokföra som utgifter i ditt företag. Eftersom du troligen har en och samma elmätare till både privat hus och lagård, får du räkna ut ungefär hur stor del av kostnaden som ska belasta jordbruket. För egen del (driver en gård som enskild firma tillsammans med min livskumpan) har jag tagit fram en procentsats som jag tror motsvarar hur mycket av den totala årsförbrukningen som är gårdens, och sen bokför jag de procenten i varje faktura på näringsverksamheten.
Om du har samma brunn till boningshuset och lagården, ska även kostnader för djurens vatten, om du har sådana, bokföras på gården. Om du exempelvis behöver köpa en ny vattenpump eller liknande, får näringsverksamheten stå för så stor del som djuren förbrukar av vattnet.
Kostnader för traktorer och redskap ska tas upp i bokföringen, likaså om du  använder din privata bil för att göra inköp till djuren.
Har för mig att du ska ta upp värdet på det egenodlade fodret som lager i ditt årsbokslut (det har jag gjort, iaf).

Om du tycker att redovisning, skatter och bokföring är krångligt ordnar Skatteverket infoträffar på många orter i landet. Gratis är det, du får fråga skatteinformatörerna vad du vill, och du får fika oxå, bara fördelar för en fattig månskensbonne :) .

(Fick jag med det mesta nu, Existens?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 apr-13 kl 09:36 »
.

(Fick jag med det mesta nu, Existens?)

Ja, det tycker jag.. :)

Jag hinner inte riktigt engagera mig..fortfarande 13 deklarationer att göra..med tillhörande bokföring...

Ulricaa

• -
« Svar #12 skrivet: 24 apr-13 kl 09:41 »
Du kan få några av mina 78 Existens ;O)

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
Svart, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser