Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips inför stängsling  (läst 10884 gånger)

Halte

• Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #20 skrivet: 25 apr-13 kl 08:22 »
Japp.. Snedsträvor testade jag med, fungerade inte alls.. Så fort man satte ordentligt med spänn på trådarna och snedsträvorna började få ta emot lite tryck så lyfte de upp hörnstolparna ur marken. Parallellhörnen fungerar mkt bättre, de låser ju som sagt varandra.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 25 apr-13 kl 09:28 »
då har ni för korta strävor.

Björntorparn

• Närke
« Svar #22 skrivet: 25 apr-13 kl 09:29 »
jag använder både grippel och fjäder, grippeln till att skarva tråden och spänna upp fjädern med om det behövs, man gör ju en uppspänning när man monterar fjädern, men om man av nån anledning behöver justera, så är grippeln bra.
Fjädern tar upp olika rörelser i tråden, temperaturskillnader eller snö på stängslet osv.

Halte

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 apr-13 kl 09:33 »
Grippeln förstår jag inte riktigt vitsen med.. Tycker det är smidigare att skarva trådarna med öglor.

då har ni för korta strävor.

Bygger man med tryckimpregnerade stolpar så är de så långa de är.. Nu kan man väl iof åka till någon virkeshandlare och köpa tryckvirke men det känns ju både onödigt dyrt och omständligt när det fungerar lika bra eller böättre med parallellhörn, vilka kan byggas med "normalstolpar".

Björntorparn

• Närke
« Svar #24 skrivet: 25 apr-13 kl 09:58 »
Har du provat att använda gripplar ? använder man öglor så slipper man ju köpa gripplar, på det sättet så förstår jag hur du menar. Men att bara köra in varsin ände i grippeln, så är det klart och väldigt hållbart, tycker inte det blir smidigare än så.
Sen är det bara och ta en tång och dra i ena änden om man behöver spänna. Jag tycker det är klockrent.

Halte

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 25 apr-13 kl 10:14 »
Hmm..
Jag såg precis en sak nu när jag skulle beställa stängselmaterial till den sista beteshagen..
Hightensile-tråden är ju för fasen BILLIGARE än järntråden.. Jag fattar inte att jag lyckats missa detta faktum i 5 års tid!!

Har hela tiden tänkt att fördelarna med HT-tråden inte överväger den stora prisskillnad som var, kostade typ 4 ggr mer per rulle.. Men nu inser jag, mitt jävla spån, att det är 5 ggr så mkt längre tråd i HT-rullen vilket gör den billigare per meter.. :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #26 skrivet: 25 apr-13 kl 10:23 »
Grippeln förstår jag inte riktigt vitsen med.. Tycker det är smidigare att skarva trådarna med öglor.

Med gripple har du bra kontakt , i ögleskarvning får du sämre ledningsförmåga.
Jag skarvar med clips som kläms ihop ,håller i princip lika bra som tråden och utan spännings förlust.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 26 apr-13 kl 00:49 »
Bygger man med tryckimpregnerade stolpar så är de så långa de är.. 

Hugg närmaste, lämpliga träd?
Och andra sidan tycker jag inte det är så konstigt, att jag till stugan här, köper virket på sågen och spiken hos järnhandlaren. På taket ligger tegelpannor från en tredje handlare.

Halte

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 apr-13 kl 07:51 »
Hugg närmaste, lämpliga träd?
Och andra sidan tycker jag inte det är så konstigt, att jag till stugan här, köper virket på sågen och spiken hos järnhandlaren. På taket ligger tegelpannor från en tredje handlare.
Rovdjursstängsel innebär tryckimpregnerade stolpar om man ska få ut rovdjursbidraget, möjligtvis att man kan få igenom ekstolp också.. och visst går det ordna längre tryckta brädor, men jag ser inte riktigt vitsen med det när hörnen blir lika bra eller bättre med parallelhörn

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 apr-13 kl 09:44 »
Rovdjursstängsel innebär tryckimpregnerade stolpar om man ska få ut rovdjursbidraget, möjligtvis att man kan få igenom ekstolp också.. och visst går det ordna längre tryckta brädor, men jag ser inte riktigt vitsen med det när hörnen blir lika bra eller bättre med parallelhörn

Jaså, de har med snöat in sig så, på tryckta grejer. Så klart.. Och på bitar ovan mark också. Inte där det brukar bli dåligt först liksom och det tryckta är det ju mycket med, när man sågat nya ändar på det.

Vilka standardhörn jag tycker är bäst och vilka du tycker är bäst, är nog inte lönt att tjata om mer. Blir väl tio sidor likadant då..

Halte

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 26 apr-13 kl 09:52 »
Jaså, de har med snöat in sig så, på tryckta grejer. Så klart.. Och på bitar ovan mark också. Inte där det brukar bli dåligt först liksom och det tryckta är det ju mycket med, när man sågat nya ändar på det.

Vilka standardhörn jag tycker är bäst och vilka du tycker är bäst, är nog inte lönt att tjata om mer. Blir väl tio sidor likadant då..
Jag har för mig att det inte uttryckligen står att det ska vara tryckimpregnerade stolpar utan att det ska byggs "varaktigt", får man en vettig handläggare och man kan förklara sitt materialval på ett bra sätt så kan det säkert gå att få igenom med annat material.. Men man får ibland välja sina strider.. :)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 27 apr-13 kl 14:55 »
Jag har vanlig järntråd (alltså inte HT). Har trästolpar med snesträvor i hörnorna och trästolp där det behövs i dippar och på krön, och kanske var 25-30 meter, sen har jag glasfiberstolp var 4-5 meter (BMS).

Vad menar du med bms?

Jag sitter och tittar i LGs katalog. Vilken höjd behöver man på en glasfiberstolpe om jag nu vill använda det, har inte bestämt mig? Räcker 1100 mm? Jag hade tänkt sätta 3 trådar på 30, 60, 90 cm, hur har ni gjort?
Hur har ni gjort med öppningar?
Är rullisolator det bästa för hörn?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

sarbe453

• Östergötland
« Svar #32 skrivet: 27 apr-13 kl 15:05 »
Måste man ha en speciell tång till gripplar eller går det ändå?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #33 skrivet: 27 apr-13 kl 23:27 »
Rullisolatorn funkar med klen ståltråd ,om den inte är för hårt spänd . (jag tycker den e rent skräp)   till eltråd funkar den nog bäst
Använd hörnrör billigt och bra.

Ska du bara skarva ihop trådar behöver du ingen tång , ska du spänna hårt behöver du tång.

Finns 2 startpaket att köpa ett med
50 gripple +tång
och ett med 250 gripple + tång (då får man tången på köpet. ungefär...)
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #34 skrivet: 28 apr-13 kl 11:57 »
Om ni ska köpa Ht-tråd kolla då så den har 1100-1300  i hållfasthet , den andra 700-800 går lätt av i knutarna om man spänner hårt.

JBF

• Småland
« Svar #35 skrivet: 28 apr-13 kl 12:03 »
Vad menar du med bms?

Jag sitter och tittar i LGs katalog. Vilken höjd behöver man på en glasfiberstolpe om jag nu vill använda det, har inte bestämt mig? Räcker 1100 mm? Jag hade tänkt sätta 3 trådar på 30, 60, 90 cm, hur har ni gjort?
Hur har ni gjort med öppningar?
Är rullisolator det bästa för hörn?

BMS Turbostolpe heter den jag har. Kan rekommenderas! Enda kruxet är att man ska trä på isolatorern, men har man dem i solen en stund så går det smidigare att få på dem. Jag har 110 cm och det räcker utmärkt till mina får. Den ska ju bara ner ca 10 cm eller liknande. Dess funktion är ju bara att hålla trådarna på ett lagom avstånd från varandra och marken. Som sagt, jag ångrar inte en sekund att jag köpte de stolparna. Har besparat mig många dyra trästolpar och tid att slå ner dem i mina småländska steniga hagar.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 28 apr-13 kl 12:39 »
BMS Turbostolpe heter den jag har. Kan rekommenderas! Enda kruxet är att man ska trä på isolatorern, men har man dem i solen en stund så går det smidigare att få på dem. Jag har 110 cm och det räcker utmärkt till mina får. Den ska ju bara ner ca 10 cm eller liknande. Dess funktion är ju bara att hålla trådarna på ett lagom avstånd från varandra och marken. Som sagt, jag ångrar inte en sekund att jag köpte de stolparna. Har besparat mig många dyra trästolpar och tid att slå ner dem i mina småländska steniga hagar.

Då har du 3 trådar?

sarbe453

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 28 apr-13 kl 13:00 »
Rullisolatorn funkar med klen ståltråd ,om den inte är för hårt spänd . (jag tycker den e rent skräp)   till eltråd funkar den nog bäst
Använd hörnrör billigt och bra.

Ska du bara skarva ihop trådar behöver du ingen tång , ska du spänna hårt behöver du tång.

Finns 2 startpaket att köpa ett med
50 gripple +tång
och ett med 250 gripple + tång (då får man tången på köpet. ungefär...)
Ok, bra att veta. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden i funktion mellan gripplar, trådspännare (hjul) och fjäder. Alla kan man väl efterspänna? Behövs alla tre typerna för ett bra stängsel? Min hage blir på ca 1, 8 h och mellan hörnen som mest ca 175 m. Var ska jag sätta fjädrar mm?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #38 skrivet: 28 apr-13 kl 14:44 »
Gripplen för att skarvaoch spänna med , Hjulen för att kunna spänna och släppa spänningen med.
Fjädrarna mitt på sträckorna ,jämnar ut påfrestningar

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 28 apr-13 kl 15:28 »
Då har du 3 trådar?
3 trådar, 4 trådar & på vissa ställen 2 trådar!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser