Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips inför stängsling  (läst 8886 gånger)

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
tips inför stängsling
« skrivet: 23 apr-13 kl 11:00 »
Jag ska inhägna gammal vall med eltråd till nya hagar för får med lamm. Har inte jobbat med järntråd (ej high tensile) och behöver tips. Hur långt kan jag ha mellan mellan stolparna, det är raka linjer och vilken dimension klarar jag mig med? Vill ju ha stabilt men minimera kostnaderna. Finns det några fällor som man lätt hamnar i? Tips?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: tips inför stängsling
« Svar #1 skrivet: 23 apr-13 kl 18:43 »
Det enda jag kommer att tänka på då är: Se till att ha en bra vinda för järntråden. Det hade inte jag första gången utan trodde att jag kunde ha en upplindad tråd och vilket jobb jag hade. Den trasslade sig och det var omöjligt att trassla upp. Jag tyckte inte att jag hade råd att köpa en vinda men tog en bräda och lindade upp tråden på. Det gick ju bättre då men var väldigt tungt att bära omkring. Tänk på att sätta nedersta tråden ganska lågt och se till att tråden är spänd. Hjälp gärna lammen att känna på tråden direkt, de vill gärna springa ut.
Åsenfår, hundar och katter

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #2 skrivet: 24 apr-13 kl 10:12 »
Hej
Rekomenderar LG´s rostfria fjädrar, och att du bygger ordentliga hörn, typ parallelhörn. Då har du alltid ett välspänt stängsel, och dom kan inte trycka sig under. Jag hade sen 6 meter mellan stolparna, men dom stolparna bara håller isär trådarna och behöver inte vara så kraftiga.
Hörnen blir ju lite dyrare men om du bygger ordentligt så slipper du underhåll för lång tid framöver.
Fjädrarna kan du spänna för hand och dom tar upp alla förändringar i stänglset, även om det skulle ramla ett träd eller nåt över stängslet.
Du får snygga stängsel som står länge och håller djuren inne.

mvh Tomas.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 10:35 »
Om du ska bygga nytt permanent stängsel , använd ht-tråd  och fjädrar avsedda för den.
Runt 6m mellan stolparna lägg tid på att bygga bra hörn , det är dom som avgör livslängden på stängslet.
Helst 10cm stolpar i hörnen , 7-8 cm eller skalade 5-8 till resten .    (6cm svarvade är kvalitetsmässigt det sämsta man kan köpa.
Vill du slippa röjning finns ett ca 50cm högt får nät som man sätter t.ex 2 el trådar över , går lätt att bygga om till rovdjursavvisandestängsel sen med fler trådar.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: tips inför stängsling
« Svar #4 skrivet: 24 apr-13 kl 10:49 »
Om du har ek på dina marker, kan du spara mycket på material-kostnaden om du klyver egna stolpar med kil och slägga, och det blir rätt så snyggt med klyvde stolpar ;D

Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #5 skrivet: 24 apr-13 kl 10:59 »
räknar du tiden för att hugga , köra ut,kapa och klyva så blir inte timlönen så hög..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Lönshult

  • Inlägg: 110
  • Droppen urholkar stenen.
    • Småland
SV: tips inför stängsling
« Svar #6 skrivet: 24 apr-13 kl 11:38 »
Sorterar ut i vedhögen, alternativt hugger dom på plats. sista gång klyvde och spetsade jag 40 stolpar på mindre än två timmar.
Om styckpriset på köpastolpar kostar 20 kronor ex moms blir timlönen rett så bra ;)
Besparingen är ungefär kostnaden för 1000 meter galvad tråd i alla fall till de priser jag får betala.
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: tips inför stängsling
« Svar #7 skrivet: 24 apr-13 kl 13:45 »
Jag har faktiskt kyvna ekstolp liggande men tror inte det räcker till allt. Känns lite onödigt kanske med den dimensionen? Jag tycket det verkar så krångligt och dyrt med ht-tråd men jag kanske har fel...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #8 skrivet: 24 apr-13 kl 14:09 »
Kolla lite på det jag skrev om, bygger på samma principer som ht stängslet, men blir en light version, du slipper HT tråden och du behöver inte räkna med samma krafter som ett HT stängsel har, mycket mer lättjobbat.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 15:31 »
Ht-tråd kan jag sälja för 520+ moms ,650 m
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: tips inför stängsling
« Svar #10 skrivet: 24 apr-13 kl 16:57 »
Jag har vanlig järntråd (alltså inte HT). Har trästolpar med snesträvor i hörnorna och trästolp där det behövs i dippar och på krön, och kanske var 25-30 meter, sen har jag glasfiberstolp var 4-5 meter (BMS). Spänner upp tråden med billigaste modellen trådspännare och har inga dyra fjädrar utan köper Rustas båtförtöjningsfjädrar. Har fungerat fint i 5 år nu. Spänner upp tråden på våren bara. Träd som faller ner överstängslet tar jag bort och stängslet fjädrar upp igen.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: tips inför stängsling
« Svar #11 skrivet: 24 apr-13 kl 17:02 »
Hur bygger man enklast bra hörn?
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Halte

  • Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #12 skrivet: 24 apr-13 kl 17:08 »
Gör på samma sätt som JBF från och med förra året..
Byggde alla hagarna 2008-2009 men förra året tröttnade jag på skiten och bytte ut det mot ett rejält stängsel..

Tryckimpregnerade stolpar, 5 stycken 1.8 mm järntråd, flertal trådspännare runt stängslet, riktiga hörnisolatorer och paralellhörn så att det går att spänna trådarna ordentligt..
Dock trpr jag att jag måste förstärka hörnen ytterligare, efter vintern har några börjat ge med sig.. Därtill bör man nog släppa på trådarna under vintern, något jag glömde bort.

Det jag INTE har använt hittills är fjädrar, men det ska inköpas en bunt nu till i år och så ska dessa upp runt om i hagarna.
LG:s fjäder ser väldigt prisvärd ut, 50 spänn....


JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: tips inför stängsling
« Svar #14 skrivet: 24 apr-13 kl 21:19 »
Ja, får man till bra hörn och har fjädrar på tråden så är det lätt att bara spänna upp tråden när det behövs. Har man inga fjädrar så slaknar tråden lik förbannat efter ett tag. Man tröttnar på smidiga lösningar vad gäller stängsel. Det bästa är att göra det ordentligt en gång för alla! Det behöver inte kosta många kronor mer än att göra det "halvdant".
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: tips inför stängsling
« Svar #15 skrivet: 24 apr-13 kl 21:31 »
Vad blir det för praktisk skillnad med grippel eller fjäder?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Halte

  • Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #16 skrivet: 24 apr-13 kl 21:31 »
Såg att trådstartaren liksom jag bor i Östergötland.. För min del har det gått väldigt smidigt att få bidrag ifrån Länsstyrelsen för att sätta upp elstängsel. 50 kronor metern i bidrag för rovdjursstängsel.

Är man ändå inne på att bygga ett rejält stängsel så är det ju i princip inget merjobb att bygga rovdjursstängsel, och är man lite förutseende och skickar in en ansökan innan man sätter i gång så kan det till och med bli en ganska  rejäl vinstaffär att bygga elstängsel. :)

Broberg

  • Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #17 skrivet: 24 apr-13 kl 21:33 »
Hellre klena stolpar och 3-4 meter emellan, än grova och 6-8 meter emellan, enligt mig. Hörn ska dock vara rejäla.

Sätt strävor vid varje knäck. Tänk hur kraften mot stolpen blir, om trådarna spänns som fan, mer än vad de kommer att göras. Se till att det byggs så den kraften hålls emot.

Broberg

  • Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #18 skrivet: 24 apr-13 kl 21:35 »
http://www.lansstyrelsen.se/orebro/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/viltskador/viltskador-av-rovdjur/Attt%C3%A4nkap%C3%A5vidst%C3%A4ngsling.pdf


Har aldrig provat, eller förstått mig på sådana hörn. Om man ska påta ikull en stolpe, trycker man då i toppen, eller nere vid marken?

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #19 skrivet: 25 apr-13 kl 07:13 »
Ett riktigt byggt parallellhörn  blir låser stolparna varandra ,en snesträva fungerar oftast som gångjärn och lyfter stolpen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser