Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tips inför stängsling  (läst 8890 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: tips inför stängsling
« Svar #40 skrivet: 28 apr-13 kl 15:31 »
Ok, bra att veta. Men jag förstår fortfarande inte riktigt skillnaden i funktion mellan gripplar, trådspännare (hjul) och fjäder. Alla kan man väl efterspänna? Behövs alla tre typerna för ett bra stängsel? Min hage blir på ca 1, 8 h och mellan hörnen som mest ca 175 m. Var ska jag sätta fjädrar mm?

Jag är inget fan av gripple utan är nöjd med "hjulspännare" och fjäder. Fjäder är lika viktigt som spännaren då fjädern jämnar ut chocktryck på stängsel (älg, träd, traktor eller annat som drar igenom stängslet). Har man fjäder är det bara att ta bort hindret, och det fjädrar upp igen som om inget hänt (förutsatt att man har glasfiberstolpar då.. Har man bara trästolpar så slits isolatorerna sönder istället)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #41 skrivet: 28 apr-13 kl 16:56 »
Har man väl börjat använda gripple så kan man inte vara utan  ;)
Vi skarvar fårnät ,spänner diagonaltråden i parallellhörnen , spänner kortare stängsel , lagar nät m.m m.m ..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: tips inför stängsling
« Svar #42 skrivet: 28 apr-13 kl 20:44 »
Har man väl börjat använda gripple så kan man inte vara utan  ;)

Ja jag misstänker att det kan vara så... Jag skyller det faktum att jag inte provat dem på det ganska höga priset.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #43 skrivet: 29 apr-13 kl 11:16 »
Håller med klipparn gripplarna är förjäkla smidiga, sen att det ser proffsigt ut med snygga skarvar får man lite på köpet. ;) Måste bara fortsätta tjata lite om dom rostfria fjädrarna, är det bara jag som tycker att dom är bra ?
Dom behöver man inga trådspännare till, brukar använda en bräda med två skruvar till för att spänna fast fjädern när jag monterar.
Fjädern kan dras ut över en meter utan att bli förstörd, sen har du ett välspänt stängsel utan att behöva ha ht-stängslets stora krafter på hörnen.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: tips inför stängsling
« Svar #44 skrivet: 29 apr-13 kl 11:22 »
Skulle spänna med min första fjäder igår, dragit begagnad eltråd med många skarvar. De flesta kanske redan har gissat vad som hände, men när jag drog för kung och fosterland (hade en något överdriven bild av hur mycket man skulle spänna fjädern) så gick tråden isär i en skarv och fjädern slog ihop om mitt ena pekfinger. Aj!

Där ser man vikten av:
  • Att ha bra skarvar
  • Att akta fingrarna och inte spänna för hårt

Men fint och spänt blev det, när jag väl fick ihop det!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #45 skrivet: 29 apr-13 kl 12:05 »
 ;D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #46 skrivet: 04 maj-13 kl 12:26 »
hur hårt skall man spänna fjädern? Och hur gör ni, de är ju stenhårda!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: tips inför stängsling
« Svar #47 skrivet: 04 maj-13 kl 15:18 »
Jag spänner ut dem till knappt en meter, använder handskar och sedan drar jag! Jag sätter dem på tråden först, har en distans i änden som är ungefär lika lång som fjädern, drar ut tråden och fäster den i andra änden, sedan går jag tillbaka, tar bort distansen och krokar på fjädern på grindisolatorn. Klart!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: tips inför stängsling
« Svar #48 skrivet: 04 maj-13 kl 19:39 »
Nu har vi diskussion hemma och maken tycker glasfiberstolp är så fult. Jag såg en hage jag åkte förbi som hade mellanstolpar i trä de var ca 2 cm * 4 cm. Som isolatorer var det ett hål borrat i den breda änden på stolpen och en dubbel isolerad tråd genomdragen som en ögla. På baksidan delade man på trådarna och virade dem om tråden igen på var sida av stolpen. Har någon erfarenhet av detta och var kan man få tag på dessa stolpar?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Broberg

  • Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #49 skrivet: 04 maj-13 kl 19:48 »
Nu har vi diskussion hemma och maken tycker glasfiberstolp är så fult.

Vilken klok make!
Svarvade stolpar är väl inget vidare, men plaststolpar skär ju sig med naturen. Som en gigantisk, blå industribyggnad, på en gammal slåtteräng.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #50 skrivet: 05 maj-13 kl 07:26 »
Jag spänner ut dem till knappt en meter, använder handskar och sedan drar jag! Jag sätter dem på tråden först, har en distans i änden som är ungefär lika lång som fjädern, drar ut tråden och fäster den i andra änden, sedan går jag tillbaka, tar bort distansen och krokar på fjädern på grindisolatorn. Klart!

Är det den stora fjädern som LG säljer bla? Alltså inte deras egna fjäder den smalare..

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #51 skrivet: 05 maj-13 kl 09:47 »
Den stora fjädern spänner du upp med spännhjul el gripple . Snurra helst tråden 2 varv om fjädern för bättre kontakt.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: tips inför stängsling
« Svar #52 skrivet: 06 maj-13 kl 08:44 »
Håller på att stängsla i med fårnät och gjorde parralellhörn för första gången. Funkade superbra, hörnstolparna blev riktigt stadiga. Inte svårt att göra heller, jacka ur med motorsågen och en trallbräda som sträva.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #53 skrivet: 06 maj-13 kl 08:57 »
Den stora fjädern spänner du upp med spännhjul el gripple . Snurra helst tråden 2 varv om fjädern för bättre kontakt.

Blir det inte en jädrans massa varv på spännaren då? :) eller fjädern skall kanske inte dras ut så långt? Ska man spänna så hårt så man får alla möjliga smaker i munnen eller hur vet man när det är lagom?

hånung

  • Gäst
SV: tips inför stängsling
« Svar #54 skrivet: 06 maj-13 kl 09:05 »
Blir det inte en jädrans massa varv på spännaren då? :) eller fjädern skall kanske inte dras ut så långt? Ska man spänna så hårt så man får alla möjliga smaker i munnen eller hur vet man när det är lagom?
Kan väll inte va någon vits att spänna för hårt då gör väll fjädern ingen verkan om något vilt springer i utan tråden går av ?

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: tips inför stängsling
« Svar #55 skrivet: 06 maj-13 kl 09:34 »
Nej men precis. man kanske inte skall dra ut fjädern något alls? utan bara precis spänna upp tråden.
Vet att LG-fjädern skall man ju spänna i lite utdraget läge.. kanske inte samma med denna.. jag frågar för att jag inte vet.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: tips inför stängsling
« Svar #56 skrivet: 06 maj-13 kl 09:50 »
Det jag har beskrivit ovan gäller LG-fjädern.

En idé som jag ska prova:
  • Gör i ordning en bräda med två spikar på lagom avstånd (prov får visa vad som är lagom, börjar på 80 cm).
  • Dra tråden i staketet, se till att ena änden på fjärdern, som alltså är monterad på en bräda, är ordentligt fäst. I tråd eller grindisolator
  • När andra änden av tråden (den som ska spännas) är fäst, trä den två varv genom öglan på fjädern
  • Spänn tråden så pass hårt att fjädern visar tecken på att sträckas ytterligare
  • Fäst tråden
  • Ta bort brädan från fjädern och - Voilá! - Ett spänt stängsel! (utan att riskera att få skador av fjädrarna...  ;))
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #57 skrivet: 06 maj-13 kl 12:18 »
Blir det inte en jädrans massa varv på spännaren då? :) eller fjädern skall kanske inte dras ut så långt? Ska man spänna så hårt så man får alla möjliga smaker i munnen eller hur vet man när det är lagom?
Nu menar jag fjädrarna till HT tråden , dom ska dras ut till ca häften.
Och hur många varv det blir beror på hur lång tråden är från början ;).
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: tips inför stängsling
« Svar #58 skrivet: 06 maj-13 kl 12:22 »
Här e en ganska bra film på hur sakerna funkar .
(passa er för dom små fjädrarna i avsluten , dom sitter bara med 2 skruvar som ska hålla hela belastningen från tråden. Hörnrören ligger runt stolpen och fördelar trycket på hela stolpen)
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=14&cad=rja&ved=0CD0QtwIwAzgK&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DrAZjrfkZ3f0&ei=n4OHUeuvAY_E4gTk14DwDg&usg=AFQjCNGsxzLxuCK645IrXGLueh44VOj_SQ&bvm=bv.45960087,d.bGE
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser