Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd - beskära?  (läst 4680 gånger)

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
Äppelträd - beskära?
« skrivet: 22 apr-13 kl 07:28 »
Någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen lite?

Vissa säger att man ska knipsa skott på äppelträden tidig vår eller vårvinter, andra säger hösten.

Vad stämmer egentligen? Jag är ingen höjdare på detta med beskärning men gör så gott jag kan....  :P

kurt

SV: Äppelträd - beskära?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-13 kl 12:07 »
Om ditt beskärande består av att "knipsa skott" så kan man fråga sig om du skall beskära alls?

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 19:42 »
Nej... det är ju det jag inte heller vet  :P
Det är ju de där skotten som ställer sig rätt upp i himlen jag funderar på.....

flindra

• -
« Svar #3 skrivet: 22 apr-13 kl 20:56 »
Jag undrar samma sak. Vi har två små bäbisträd av gammal sort från Julitta. Har tänkt fimpa de skott som växer uppåt, eftersom jag läst mig till att man vill behålla de grenar som växer rakt ut. Man ska kunna hänga stenar i ståltråd annars, så att man tynger ner grenen så att den blir mindre uppåtväxande.

Nån får gärna rätta mig om jag har fel! Har bara läst diverse böcker och inte börjat klippa än.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 22 apr-13 kl 21:08 »
Kraftiga skott som sticker rakt uppåt vill bli stam. Jag tycker det verkar som man får fler sådana om trädet inte har nån riktig stam. Trädet mår bättre av att ha en central stam som inte kapas. Vad sen odlaren tycker sig må bäst av är en annan sak.

Om trädets stam är kapad, så den inte kunnat fortsätta uppåt, kan man med tiden återställa den genom att ta vara på ett kraftigt skott som sitter väl placerat ovanpå det som är kvar av stammen. Eller man kan spara några sådana skott och senare välja ut ett av dem.

flindra

• -
« Svar #5 skrivet: 23 apr-13 kl 06:01 »
Ska jag alltså behålla det skott som går rakast och mest i centrum av trädet?

Jag är inte ute efter maximal produktion eller nån slags prydnadsklippning.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 23 apr-13 kl 07:28 »
Jag klipper bort allt i mitten som går rakt uppåt och inåt ,Tar även bort mindre grenar som korsar varandra ute i grenarna,Mvh

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 23 apr-13 kl 07:35 »
Det viktigaste för trädet är att du inte beskär det under savninge, dv.s en månad före lövsprickning och en månad efter, minst. Du ska skära tätt intill stammen så såret kan läka. När du förkortar en gren ska du skära strax över ett sidoskott, som sen kan växa ut till ny gren.
Bästa och säkraste beskärningstid är efter midsommar.
De flesta äppelträden klarar en fri utveckling med liten beskärning.
kretslopp

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 23 apr-13 kl 09:16 »
Ska jag alltså behålla det skott som går rakast och mest i centrum av trädet?

Jag är inte ute efter maximal produktion eller nån slags prydnadsklippning.

Jag gör så och tycker det fungerar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 23 apr-13 kl 09:17 »
Det viktigaste för trädet är att du inte beskär det under savninge, dv.s en månad före lövsprickning och en månad efter, minst. Du ska skära tätt intill stammen så såret kan läka. När du förkortar en gren ska du skära strax över ett sidoskott, som sen kan växa ut till ny gren.
Bästa och säkraste beskärningstid är efter midsommar.

Jag beskar äppelträd i lördags & söndags. Ingen savning. Äppelträd är inte benägna att sava.

Citera

Håller med om detta. Men då bör de få växa naturligt, med en central stam som inte toppas.

erik_kalmar

• -
« Svar #10 skrivet: 23 apr-13 kl 16:19 »

Äppelträd ska beskäras, annars blir det ett virrvarr utav grenar. Päron däremot sköter sig i stort sätt själv.

Och angående ts fråga så ska skott som sticker rakt upp från stammen tas bort, men inte alla på en gång för då blir de än fler. Topp ska dock ett träd ha :)
Grenar beskärs så att man tar bort korsande, inåtväxande eller skadade grenar samt grenar som inte har en bra vinkel från stammen. Alltså mer som ett L och inte som ett Y om du förstår;) detta pga. att trädet ska kunna hålla upp grenen full med frukt eller snö utan att den klyvs i vecket mellan stam och gren.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 apr-13 kl 22:18 »
Bilder är alltid bra.

flindra

• -
« Svar #12 skrivet: 24 apr-13 kl 22:11 »
Hmm, jag kanske inte ska börja skära i våra bäbisar i år. Det finns inte så många grenar än, kanske 3-5 stycken bara. Ska jag vänta några år med att börja beskära?

Känns som att råden jag läst mer handlar om sånadär flashiga träd som är betydligt äldre när man köper dem. Och som är nya sorter, kanske med flera äppelsorter på samma grundstam. Dessa träd är ju en gammal sort, så själva trädet är ju helt och hållet med sin egen stam och sina egna grenar, inget är inympat.  ???

Foton kommer...

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 24 apr-13 kl 22:24 »

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 24 apr-13 kl 22:59 »
Någon som såg trädgårdshjälpen här om veckan. En man visade hur man etableringsbeskär äppleträ men mycke tipps om hur man ska tänka. Hur nya grenar går o m.m.  postar video/länk nedan

Plantagen Appeltrad1 Bjerne

flindra

• -
« Svar #15 skrivet: 26 apr-13 kl 08:16 »
Oj vilken bra film Nina, precis vad jag behövde! Jag har läst och sett bilder, men det är mycket lättare med rörlig bild. Jag ser att trädet som han beskar måste vara betydligt äldre än mina.

Här är det minsta trädet, det är litet eftersom jag var tvungen att flytta på det när jag byggde hönsgården:

Här är det något större trädet, som egentligen också skulle behöva flyttas eftersom det står mitt i de framtida ankornas rastgård:

Känns som att det större trädet behöver ansas. Det har ett toppskott som är på väg uppåt. Det där med att närmaste blad ska peka utåt som han visade i filmen var användbart.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 26 apr-13 kl 08:38 »
Inte för att jag har några direkta kunskaper i ämnet, men min spontana känsla är att såna små stackare måste få vara i fred och etablera sig ordentligt innan man börjar skära i dom.
När dom vuxit till sig lite kan man börja forma dom genom att böja ned grenar, beskära försiktigt och så vidare. Grundformen man vill ha är väl nedåtböjda grenar i bekväm plockhöjd. När man bestämmer höjd ska man även tänka på om man vill t.ex kunna komma åt att köra gräsklippare under utan att få grenarna i skallen.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

• -
« Svar #17 skrivet: 26 apr-13 kl 09:44 »
Ja, sån är min känsla också.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 apr-13 kl 09:52 »
Flindra: Om det större trädet ändå behöver flyttas är det bäst att du gör det nu så fort som möjligt innan sommaren. Det ska ju helst stå på en plats där det kan få växa länge. 
Jag planterade två äppelträd för några år sen, de kanske är ett år äldre än dina (inga köpeträd utan ett resultat av en kurs i ympning). Jag fick rådet att toppa dem vid ca 120 cm när de bara var spön - alltså inga sidogrenar. Då kommer det flera sidogrenar och sedan kan man välja ut om det är några som man tycker växer fel.
Ditt första träd ser ju bra ut, det har flera grenar åt alla håll och med trubbiga grenvinklar. Det andra däremot skulle nog jag toppa lite grann, dessutom är inte grenvinkeln så bra mellan de två grenarna. Om du ändå ska flytta trädet har jag för mig att det är bra att göra momenten i den här ordningen:
Använd en spade och gräv av rötterna så du får en behändig jordklump, antagligen har inte rötterna växt ut så långt ännu eftersom trädet är så pass ungt. Sedan flyttar du trädet till det nya stället. När du har planterat det kan du passa på att toppa toppskottet till en knopp som du tycker pekar åt ett bra håll. Du kan även toppa sidoskottet en del, vid en knopp som pekar lite nedåt, eller rakt ut, svårt att förklara, men på så sätt blir grenvinkeln senare mer trubbig.

Angående tidpunkt att beskära tycker jag det är lättast att göra det på senvintern eftersom det inte är en massa blad i vägen. Dessutom brukar det vara svårt att hinna med på sommaren. Men jag har hört, vet inte om det stämmer, att om man vill göra en hård beskärning så blir det mindre vattenskott om man gör det på sommaren. Antar att det kan vara för att trädet redan är i tillväxt då.

flindra

• -
« Svar #19 skrivet: 26 apr-13 kl 09:59 »
Åååh tack Pia, vilken stjärna du är! Jättebra info.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser