Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelträd - beskära?  (läst 4672 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Äppelträd - beskära?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-13 kl 10:03 »
(Till myrkott:) Grundformen trädet vill ha är snarare grenar som pekar snett uppåt, i sisådär 20-40 graders vinkel mot markplanet tror jag man kan säga. Detta blir också starkare mot frukt- och snöbelastning.

(Till flindra) När det gäller sådana små träd som på dina foton finns det två alternativ, om man vill ha en rak central stam:
1) Låt trädet sköta sig självt.
2) Toppa som det är gjort på flindras första foto. Senare toppa den översta grenen över en uppåtpekande knopp, för att sytra den vidare tillväxten uppåt. Syftet är att få en kortare tjockare stam än man får i alt. 1.

Jag tror det beror på det individuella trädet och sorten vad som fungerar bäst. Det får man lära sig att se och pröva sig fram med.

En fundering hur det kan hänga ihop: Träd från plantskola är ofta hårt drivna i liten jordvolym. Antagligen driver det dem att skjuta överdrivet kraftiga skott som lätt blir för tunna och svaga. Metod 2 kan då behövas som en kompensation.

(Anm. jag skrev detta parallellt med Peppiga Pias inlägg, såg det först efteråt. De bör dock gå bra att kombinera.)

flindra

• -
« Svar #21 skrivet: 27 apr-13 kl 10:35 »
Det är faktiskt ingen som har klippt i det övre trädet än...! Jag vet inte hur det kommer sig att just det trädet växer så fint. Jag planterade ju om det, så det stannade lite i växten.

De kommer från Julitta, och är gamla äppelsorter som är helt obeskurna. Vet inte hur viktigt det är att hålla trädet lågt egentligen. Det blir bekvämare att plocka äpplen naturligtvis, men det behöver inte vara sådär jättelågt som jag har sett att vissa har (typ 80 cm stam upp tills där de första grenarna tar vid.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 27 apr-13 kl 10:58 »
Det första trädet ser i varje fall ut att vara toppat.

Vid närmare eftertanke: är det äppelträd du har på dina foton flindra? Grenarna ser så röda ut.

flindra

• -
« Svar #23 skrivet: 27 apr-13 kl 21:44 »
Ja det hoppas jag verkligen. Det är två gamla sorter från Norrköping. Gamla = äldre än hundra år.

flindra

• -
« Svar #24 skrivet: 28 apr-13 kl 20:49 »
Trädet med röda grenar heter Himmelstalund.

flindra

• -
« Svar #25 skrivet: 03 maj-13 kl 09:31 »
Nu är det stora äppelträdet flyttat, och det blev så himla fint! Jag fattar inte hur jag tänkte med hur jag planterade det från början. Jag hade väl nån tanke om att äppelträden skulle stå ungefär där de gamla äppelträden stod. Men där är ganska skuggigt och det verkar vara dålig jord också.

Och jag kommer inte att börja klippa något i träden i år. De får växa till sig mera först.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser