Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  insekter som mat  (läst 12293 gånger)

Mengus

• Gästrikland
insekter som mat
« skrivet: 17 apr-13 kl 20:45 »
Jag tänkte ge mig på att äta insekter och larver. någon som vet vilka jag bör sattsa på?
hittils har jag mjölmaskar och zophobas och de har inte världsbäst näringsvärde.
Funderar på rosenbagge kanske. Vet inte så mycket om dem.
är det någon som har tips?

MVH Magnus Insecto-man

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: insekter som mat
« Svar #1 skrivet: 17 apr-13 kl 21:28 »
Spännande, jag har tyvärr inget att tillföra men vill du berätta lite mer är jag tacksam.

Hur odlar du dem?
Hur behandlar du dem före tillredning?
Hur tillreder du dem?
Var det knepigt att äta dem första gången?
Kan man steka och koka dem hela?
Ska de svältas innan förtäring? (Så gör man med t.ex. sniglar har jag hört, för att det inte ska vara så mycket skit i dem.)

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Mengus

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-13 kl 22:13 »
Jag har just börjat odlingen och den ser ut som följande. Mjölmaskarna bor i en plastlåda med lufthål i. jag köpte dem i en fiske affär och de var då väldigt små. Nu har de växt till sig, många har förpuppat sig som nymfer och jag såg den första skalbaggen idag.
De lever i en blandning av kruskakli och havregryn vilket de både äter och senare som skalbaggar lägger ägg i. Jag ger dem färsk frukt, sallad, potatis eller lite vad som helst som innehåller vätska. byter ut den varannan dag ungefär så den inte möglar i burken. Mjölmaskarna skall klara sig på det  här sättet och om en generation eller två får de flytta till en större burk.
när odlingen växt till sig kommer jag prova med flera mindre kolonoier som får mat från det vilda och se om jag kan få dem att överleva utan civilisationens matproduktion.

Än så länge är odlingen så liten att jag mest skulle kunna äta ett par stycken och det känns inte riktigt värt. Om ett par månader kommer de va så många att jag kan äta ordentligt och då ska jag prova. Har inte kollat upp än hur man tillagar dem. jag tror att man kan rosta dem med gott resultat men det kan vara nåt jag bara fått för mig.

Jag tror inte man behöver svälta dem. Kanske beror på vad de äter visserligen.
Zophobas larverna kanske man behöver skålla för att få bort giftet ur skalet. är inte helt säker. Jag vet att reptiler inte ska äta för mycket av dem dels av den anledningen. om det märks av på en människa har jag ingen aning om.

Jag tror inte det kommer bli så knepigt att äta dem. Jag har haft med dem att göra ett tag nu och den här invanda iden om att de är äckliga är nästan helt borta. de ser godare ut för var dag :)   
Jag lär skriva en post och berätta hur ätandet gick sen.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-13 kl 23:45 »
Spännande! Ser fram emot rapporter. :)

Zophobas larverna kanske man behöver skålla för att få bort giftet ur skalet. är inte helt säker.
:o Det låter sådär...  ;D

Jag tror inte det kommer bli så knepigt att äta dem. Jag har haft med dem att göra ett tag nu och den här invanda iden om att de är äckliga är nästan helt borta. de ser godare ut för var dag :)   

Jag är rätt intresserad själv, har du några länkar till info om matinsekter får du gärna dela med dig.

Mjölmasken låter väl lite bättre, gillar inte tanken på giftig mat. Inbillar mig att man borde kunna göra smaskig risotto på brynt mjölmask och ris...

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-13 kl 23:52 »
Stora gräshoppor äter man ju lite överallt i savann-områdena honungsrostade

Mengus

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-13 kl 00:07 »
@torpjens:
Ja. det där med ris och mjölmask har jag med tänkt mig :)

zoophobas är egentligen mest en större tropisk variant av mjölmask. Tror inte det är så farligt. Men jag ska garanterat kolla upp det nogrannare innan jag äter dem.

Det verkar svårt att hitta info om vilka insekterna är. Men i thailand äter de ungefär 200 olika arter så det ska nog gå att hitta några bra.  Marcel Dicke i holland har skrivit boken Het Insectenkookboek med recept innehållande insekter. Jag har dock inte läst den så jag har ingen aning om vad han lagar får nåt.

nästa steg tror jag blir afrikanska rosenbaggslarver. De ser obehagliga ut men ska va mycket nyttigare än mjölmask. De har också fördelen att de äter löv och bark man kan hämta utifrån. skalbaggarna är flerfärgade och fina att se på också.
Vet inte vart jag ska få tag i dem än men det ska nog gå att hitta.

när jag fått ihop lite info och lite mer erfarenheter så skriver jag ihop nåt och lägger upp.
Jag är riktigt peppad. verkar som att insekter kan bidra ordentligt till ens självhushållning.

@pilosella ja! de är helt klart med på min lista över saker att prova. jag har haft syrsor förut dock, och de låter en del :) kanske får styra en ljudisolerad burk av nåt slag.

Om det är fler som vill pröva detta så kan vi ju utbyta erfarenheter så går det fortare att lära sig saker.

Mengus

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-13 kl 00:27 »
här är en ted talk video med han som gjort kokboken så länge ;)

!

fishyerik

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 apr-13 kl 08:51 »
Mjölmask och zoophobas får kritik av många som reptilfoder, jag tror kritiken är överdriven. Ofta utgör en sort av larverna väldig stor del av kosten, och ibland är det väl lite si och så med vad de får för foder. Jag tror ändå att det oftast rör sig om att fodret får vara syndabock.

Men ska man odla insekter för att äta ska man väl inte glömma kackerlackor och gräshoppor. Kackerlackor går ju att föda upp på matrester, och det finns flera rymningssäkra arter som är mycket lätta att hålla. Gräshoppor kan man öka väldigt snabbt i antal över sommaren, då tillgången på lämpliga vegetabilier är stor. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

And3rs

• If it's not fun, it's not sustainable!
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 apr-13 kl 09:54 »
Känner ni till någon lämplig termit eller skalbagge som lever av trä? Jag hade gärna gjort matprotein av ved som jag har så gott om! :) Om inte för eget behov så kanske indirekt via hönsen...

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 18 apr-13 kl 17:55 »
Vad kul att du provar! Jag har också sett den TED-föreläsningen förut, och tyckte argumenten för att odla insekter var riktigt bra. Tror själv att jag skulle bli tvungen att komma på något sätt att bearbeta larver så att dom, öh, verkligen inte ser ut som råvaran längre för att klara av det: Det må vara inlärt, men det är ingen liten rysning jag känner när jag ser dom krypa i sitt odlingsmedium. :-\

WikiHow har recept på stekta gräshoppor. Chapulines är mexikanska gräshoppor, som snacks eller tacofyllning. Jag har inte smakat endera, men tänkt att om/när jag provar blir det nog snarare det än larver. Och ja, ska man föda upp dom är det ju en fördel att de äter gratis mat.

Mengus

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 18 apr-13 kl 18:35 »
haha. jag åt ett par idag för att prova och det var...gott! oväntat gott. jag stekte dem och de smakade väldigt mycket som popcorn. Det var läskigt att äta dem först, trots att jag är ganska onojjig med sånt. Insektofobin sitter djupt på nåt sätt. Men det hjälpte mycket att de var så goda.
Tror det försvinner rätt snabbt. Jag önskar zoophobas larverna kunde snabba på lite så jag får prova dem med. Kan säga på en gång att jag garanterat kommer äta massa såna här larver i framtiden. De är goda, extremt lätta att odla, och även om man köper mjöl eller havregryn till dem så blir det extremt billigt. Jag vill prova alla insekter nu :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 apr-13 kl 21:13 »
 stackmyror och deras ägg är goda..mvh
Fjäderfän och kaniner

Smajsan

• -
« Svar #12 skrivet: 18 apr-13 kl 22:00 »
*ryser* UUUUUhhhiiiiaaaa!!!! Så känns det när jag tänker på stekta larver  ::) Är dom nyttiga eller varför äta insekter? Frågar av nyfikenhet men skulle aldrig kunna få i mig en larv. När du stekt larven, är den mjuk inuti då?
Jag fattar inte var min rädsla för larver kommer ifrån. Dom är bara så motbjudande  :-X

Men jag respekterar att du äter dom. Hur kom du på att det skulle ingå i din dagliga föda?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 18 apr-13 kl 22:18 »
Om du inte har några problem med engelskan (eller bilder på larver) rekommenderar jag verkligen Marcel Dickes föredrag i länken Mengus la upp. Det övertygade i alla fall mig när jag såg det första gången, även om jag inte kommit lika långt som Mengus och vågat sätta tänderna i något.  ;D

I kort är tanken som i alla fall jag fallit för att insekter har mycket och bra protein, kan födas upp billigare och mer kompakt än andra köttdjur utan att de far illa, och de förökar sig snabbt. Speciellt om man ställer det mot storskalig uppfödning av köttdjur som ger problem både för miljön och för djuren som måste leva i den. Att man tycker insekter är läskiga är väl egentligen den enda anledningen att inte äta dom?

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 18 apr-13 kl 22:26 »
Ja du har så rätt, visst är det bättre att äta larver än kött. Vet någon hur mycket larver man bör äta per dag för att få i sig rätt mängd proteiner?
Jag ska kolla på föredraget med Marcel Dickes, så kanske jag förstår bättre. Men allt är bättre än att äta djur faktiskt, speciellt när djuren föds upp på felaktigt sätt. Fast larver är ju också djur.....eller insekter.
Fast det känns inte så farligt att äta en larv som att fläska i sig en fläsk kotlett. Fast hade man ätit larver sedan barnsben och inte kotletter så hade ju kotletter verkat helt galet.....många tankar
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 18 apr-13 kl 22:45 »
Jag är ju då inte vegetarian, men tycker att det är oetiskt att föda upp något som lever på ett sätt som är dåligt för det. En växt är ju ganska lätt att tillfredställa, men ska man äta ett djur är det ju faktiskt enklare att ge en eller tusen larver vad de vill ha (= mat) till skillnad från t.ex. grisen som vill ha mat, plats, socialt umgänge, något att göra...

Mengus

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 18 apr-13 kl 23:23 »
Jag vet inte hur mycket man behöver äta men de är proteinrikare än det mesta man sätter i sig i vanliga fall. här är en tabell som innehåller de som jag har, mjölmask och zoophobas.
http://hem.bredband.net/lavadusch/naring.html

mjölmasken sägs där innehålla 18,7% proteiener vilket är rätt så skapligt tror jag. Att tilläggas är väl att både mjölmask och zoophobas innehåller mindre protein än många andra larver, tillexempel rosenbaggslarven, vilken är härnäst på min lista att skaffa. De innehåller också en hel del fett och är mycket fetare än tillexempel syrsor.

WHO rekommenderar 0,75 gram protein av god kvalitet per kilo kroppsvikt vilket för en vuxen person som äter blandad kost motsvarar cirka 50-60 gram protein per dag. Om mjölmasken har 187 g/kilo blir det 1000/(187/60) = ca 320 gram larver för att få i dig 60 gram protein. ungefär som en dubbel 150g burgare altså :) fast larver.

Som jag ser det har insekterna ordentligt med fördelar. Mitt mål är att de ska vara en stor del av min kost och att jag ska kunna föda dem utan att köpa ett dyft från civilisationens maskineri. vilket är ett bra steg mot en livstil som inte mördar mitt hem. Vi håller på att odlar sönder planeten, delvis för att föda köttdjur men skadan av monojordbruk är ändå offantlig även om vi alla skiter i att äta kött. Med hjälp av insekter kan du hemma föda upp ordentligt med nyttig mat utan att odla något alls i jorden. vilket låter den leva. Vi bör äta sånt som äter saker det finns mycket av och som är naturligt förekommande där man bor, utan jordbruk. bark och löv har vi en hel del där jag bor och det är vad många insekter äter. det finns en ideologisk påäng i det med. Decentraliserad matproduktion ger folk en bättre situation att bestämma över sitt eget liv ur. Överallt där tillfredställandet av grundläggande behov är en centraliserad process, är människor i stort sett livegna. För att ta tillbaks makten över våra liv är decentraliserad matproduktion ett bra steg framåt. Desutom är insekter något av få saker vi kan äta som har en samlad biomassa större än vår egen. Det låter vettigt på nåt sätt :P
Om man tycker det gör ont i själen att döda djur, vilket jag tycker, så ska man veta att vad man än köper från civilisationen dödar man fömodligen fler djur, och på obehagligare sätt än om man föder upp och dödar djur hemma. väderhatt har en påäng här. De kräver väldigt lite för att ha ett normalt liv.
En fläskottlet borde vara konstigare för oss än att äta larver. Det är garanterat mindre nyttigt i alla fall :)   

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 19 apr-13 kl 09:30 »
mjölmasken sägs där innehålla 18,7% proteiener vilket är rätt så skapligt tror jag. [...] De innehåller också en hel del fett och är mycket fetare än tillexempel syrsor.

Sälj in dom som LCHF-maskar! ;D

Fler bra argument, där, i alla fall! Det verkar finnas mer info att hitta ute på det engelskspråkiga internätet. Jag måste säga att jag blev lite mer välvilligt inställd till just mjölmaskarna av att läsa att dom är en sån grej som inte har så mycket egen smak, utan tar smak av resten av rätten. Eller om dom precis har ätit något med smak -- Den här bloggen är inte bara pedagogisk om hur dom tillagas, den tipsar om att man kan låta dom äta t.ex. äpplen precis innan man avlivar dom.

Den här sidan hade också recept med det bra förslaget att mixa dom med andra råvaror. I det exemplet som dumplingsfyllning, men det borde ju gå att variera som en metod för att slippa stirra dom i ögonen när man äter dom.  ;)

Mengus

• Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 19 apr-13 kl 11:05 »
wow. där var ju massa bra tips!

Smajsan

• -
« Svar #19 skrivet: 19 apr-13 kl 18:35 »
Nej! Jag kommer aldrig kunna stoppa en mask i munnen,även efter filmen. fy såg ni konditorn som gjorde fina jordgubbar doppade i choklad med larver i  :-X
Ni är starka som fixar det.

Ska bli roligt att höra era favorit recept längre fram  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser