Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  insekter som mat  (läst 12259 gånger)

kurt

SV: insekter som mat
« Svar #40 skrivet: 01 feb-14 kl 12:51 »
Exempel på risotto på mjölbaggelarver från Finland:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/01/31/mjolmaskrisotto-till-lunch

Tåget

• Upptåget har vänt
    • -
« Svar #41 skrivet: 10 feb-14 kl 00:29 »
Min uppriktiga beundran! en väldigt bra idé om hur man kan få i sig animaliskt protein. Själv skulle jag dock inte klara att äta något som såg ut som en insekt, eller som jag visste var en insekt. Pjoskigt ja, men så är det. I framtiden kanske man har insektsfarmer och gör någon "ny" produkt av det, ungefär som quorn som ju är en ganska oaptitlig svamp från början.
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

Maria C S

• Småland
« Svar #42 skrivet: 10 feb-14 kl 13:31 »
Min uppriktiga beundran! en väldigt bra idé om hur man kan få i sig animaliskt protein. Själv skulle jag dock inte klara att äta något som såg ut som en insekt, eller som jag visste var en insekt. Pjoskigt ja, men så är det. I framtiden kanske man har insektsfarmer och gör någon "ny" produkt av det, ungefär som quorn som ju är en ganska oaptitlig svamp från början.
Ja det är lite synd att man e så ploskig, annars hade det ju varit betydligt enklare än det traditionella protein intaget.
Men å andra sidan skulle man vara utsatt för kommande svält så hade läget varit ett annat.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

NiklasTyreso

• Uppland
« Svar #43 skrivet: 25 feb-14 kl 19:26 »
Friterade mjölmaskar med barbeque krydda tycker jag är gott! :)

Det borde gå att framställa ett insektsprotein som liknar tofu eller kesella.

Detta borde fungera (har ej testat):
- Kör insekterna i mixer och blanda med vatten.
- Filtrera bort skalen i en sil.
- Tillsätt ättika till lösningen, för att syror gör att protein koagulerar (på samma sätt som sura saker får mjölk att skära sig).
- Filtrera av proteinet i ett filter av tyg eller papper.
Nu bör du ha ett kesella-liknande protein.

- Tillsätt salt och kryddor och tillaga proteinet.

Niklas
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Tåget

• Upptåget har vänt
    • -
« Svar #44 skrivet: 03 mar-14 kl 05:12 »
Friterade mjölmaskar med barbeque krydda tycker jag är gott! :)

Det borde gå att framställa ett insektsprotein som liknar tofu eller kesella.

Detta borde fungera (har ej testat):
- Kör insekterna i mixer och blanda med vatten.
- Filtrera bort skalen i en sil.
- Tillsätt ättika till lösningen, för att syror gör att protein koagulerar (på samma sätt som sura saker får mjölk att skära sig).
- Filtrera av proteinet i ett filter av tyg eller papper.
Nu bör du ha ett kesella-liknande protein.

- Tillsätt salt och kryddor och tillaga proteinet.

Niklas

Klok idé! Bra tänkt och du verkar kunnig.
Men jag kommer garanterat aldrig att prova. Uääck!  :P
Jag har haft många olika nick. I början av 2014 hette jag Downshifting. Tidigare än så hette jag mest olika varianter på Gunilla Olsson eller Kolonilott. Jag upptäckte Alternativ redan 2007, men inrtesset och engagemanget har varierat genom åren.

kurt

« Svar #45 skrivet: 19 maj-14 kl 08:12 »
Soldatflugans larver kan leva på vanligt hushållsavfall, dessutom har en designer byggt en elegant maskin som automatiskt separerar ut de färdiga larverna:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5862229

http://www.kunger.at/161540/1591397/overview/farm-432-insect-breeding

Ännu en Skogstokig

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 25 sep-14 kl 21:15 »
Jag är intresserad av att veta mer om insamling av insekter i naturen för att äta. Tips på hur olika insekter kan tillagas osv. Är det någon som har något förslag på böcker eller länkar?

skyler

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 07 okt-14 kl 23:17 »
Kul att det finns insekts ätare äv i sverige:) Problemet är att det finns mkt mindre kryp i Sverige, jämfört med djungel/tropikerna, jag vet väldigt lite om svenska ätbara insekter.
Har varit vegan en längre tid, bestämt mig för att äta animaliska produkter, men klarar inte av kött. Musslor + skaldjur går bra, men vill undvika äta för mkt från havet (gifter etc...). Och vissa insekter jag testat mår jag bra av.
Sen är det också en smak fråga:
-Den ändra jag testat hittills som jag INTE gillade : "silk worm pupae": riktigt äckligt. rekommenderas inte.
-mjölmask: ok/sädar
-buffalomask: helt ok! klart bättre än mjölmask.
-gräshoppor: goda tillagada i ugnen med kryddor
-syrsor: helt ok, (men föredrar gräshoppor) en aning "räk" smak, dill funkar bra tillsammans tycker jag
-jätte myror fr Colombia: helt ok (men dyrt)
-min favorit: "sago worms", från asien. Mycket fett: smälter i munnen.
-Näst bäst: bamboo worms: också rätt mkt fett, neutral smak.
Jag har bara testat en gång av varje, köpt på internet, inte billigt, samt väldigt små mändger, mest för att testa... måste erkänna att hittills är tropiska insekter mina favoriter (sago/bamboo), men det blir svårt att odla/hitta här i sverige.
Är det nån som vet någon som odlar insekter i sverige, (o som säljer), alltså inte som djurfoder?

kurt

« Svar #48 skrivet: 13 okt-14 kl 07:54 »
Idag begränsas försäljningen av insekter som mat av EU:s gemensamma livsmedelsregler, enligt vilka nya livsmedel inte får säljas innan de bevisats vara ofarliga.

Men nu skall EU:s livsmedelsmyndighet Efsa snabbutreda de 16 vanligaste insekterna:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/den-nya-trendiga-maten-insekter_3992657.svd

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 1 användare
TressaConn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser