Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bokföra när jag fått pengar tillbaka?  (läst 12091 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
Hur bokföra när jag fått pengar tillbaka?
« skrivet: 16 apr-13 kl 09:18 »
Hejhej! kanske man kan få svar här? :)

Jag är inte superduktig på det här med bokföring men jag har ett progam bundet till bankkonto och kort och då funkar det rätt så bra. Men nu har lite problem dykt upp i alla fall;

1. Jag har haft en försäkring (traktor) som jag betalat från företaget. Nu har denna ändrats till en annan försäkring vilket innebär att jag fått tillbaka pengar direkt på kontot. (Alla kontohändelser blr direkt till en post som jag måste bokföra). Jag undrar om det finns någon vettig post att bokföra detta på?
Programmet jag använder har en rätt lång och avancerad kontolista, så nåt borde väl finnas där?

2. Sambon köpte fårgrindar på nätet och betalade dem över nätet. Sedan kom verifikatet via post och jag trodde det var en faktura :) så jag betalade den.. igen.
Nu skall vi få tillbaka pengar för dessa. Hur bokförs detta enklast?

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Existens!

• Gäst
SV: Hur bokföra när jag fått pengar tillbaka?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-13 kl 10:06 »
Det är enklare än du tror  :)

Eftersom pengarna för försäkringen kom tillbaka, så har ju kostnaden för den försäkringen minskat, och då kan du bara bokföra tvärtom mot vad du gjorde när den betalades.  Det blir alltså Debet (+) på bankkontot, och kredit (-) på kontot där du bokar traktorförsäkringar. Som verifikation använder du utbetalningsbeskedet, eller vad du nu fick för slags papper.

Samma sak med den andra händelsen.  Du har ju betalat för dubbelt så många fårgrindar som du köpt, och alltså ska kostnaden för fårgrindar minskas igen.

Du borde nu får en kreditfaktura som du kan använda som verifikation.  Och då blir det Debet (+) på bankkontot, och kredit på momsen ( 2640 ) och kredit på kontot för fårgrindar.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 22 apr-13 kl 22:37 »
Tack för hjälpen :)
Jag är som sagt inte så bra på detta och då är ett "enkelt" program nästan en begränsning. Då posten var en intäkt på kontot så behöver jag ju bara välja vilket som skall vara kreditkonto. Bankkontot är ju redan satt på debet ;)

Ändå skönt att tänka att jag faktiskt förstår vad du menar när du skriver, haha det trodde jag aldrig när jag satt och läste företagsekonomin på gymnasiet :P
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-13 kl 11:27 »
Kommer programmet från banken tror jag det ingår support. De allra lättaste programmen är inte enklast att använda när det händer något så normalt som en kreditering. Vismas förening eller vad det heter har samma problen vad jag hört. Annars var ju existens förklaring så bra det kan bli.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Boris Higir

« Svar #4 skrivet: 23 aug-18 kl 11:05 »
Rätta mig om jag har fel, men Du verkar vara den ända som säger att Du har åkt på detta året därefter... Kan det vara så att Du oxå arbetade väldigt mycket extra, så det var en ansenlig summa som syntes?
Personligen bryr jag mig inte då jag har min månadslön om 40.750kr före skatt och har ingen betald övertid då den är bortförhandlad (jag måste arbeta övertid "gratis" https://credit-10.com/se/ferratum-logga-in/ ), men tänker om någon har möjlighet att kanske ta ETT extra pass i månaden, så genererar det kanske en ökning om ca. 12.000kr extra i månaden och är det något dom hänger upp sig på...

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser