Hejhej! kanske man kan få svar här?

Jag är inte superduktig på det här med bokföring men jag har ett progam bundet till bankkonto och kort och då funkar det rätt så bra. Men nu har lite problem dykt upp i alla fall;
1. Jag har haft en försäkring (traktor) som jag betalat från företaget. Nu har denna ändrats till en annan försäkring vilket innebär att jag fått tillbaka pengar direkt på kontot. (Alla kontohändelser blr direkt till en post som jag måste bokföra). Jag undrar om det finns någon vettig post att bokföra detta på?
Programmet jag använder har en rätt lång och avancerad kontolista, så nåt borde väl finnas där?
2. Sambon köpte fårgrindar på nätet och betalade dem över nätet. Sedan kom verifikatet via post och jag trodde det var en faktura

så jag betalade den.. igen.
Nu skall vi få tillbaka pengar för dessa. Hur bokförs detta enklast?
Hoppas någon kan hjälpa mig