Jag känner ingen bra bok om grönslöjd på svenska, men om du är lite 'modig'

så är det bara att experimentera sig fram. Själv gjorde jag så. Här några tips: Först ska du ha vassa verktyg: en bra kniv, nån skölp om du ska gröpa ur något.
När du sedan börjar så ska du tänka på att virket inte ska torka ut under snidningen annars börjar det spricka. Så endera gör du ditt arbetet klart mer eller mindre i ett svep eller så fuktar du och packar in stycket i en plastpåse tills du fortsätter nästa dag. Ligger det i plast allt för länge så blir det däremot mögel.
När ditt stycke är tillräckligt tunn så spricker det inte längre utan bara deformerar sig. Så om du gjort något som är runt så blir det i slutändan ovalt. Virket krymper minst i fiberriktingen om du förstår vad jag menar. En enkel sak att börja med är att snida en enkel rak slev eller stekspade av tex färsk björk.Att träet krymper sedan lite gör inte så mycket. Vet inte om det stämmer helt men min bedömning är att risken att det blir sprickor försvinner när tjockleken är under 1 cm helst ner mot 0,5 cm om du tex vill göra något som är skålformat. Ett skaft till en slev kan vara tjockare. Tänk också på att välja bitar som är kvistfria.
En kul grej är om man hittar en björk som har vuxit 'böjt' som en soppslev. Då kan man klyva den i mitten och göra en soppslev av den och fibrarna kan mer eller mindre bestämma formen på sleven.
Lycka till!