Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönslöjd, fläta  (läst 3392 gånger)

Offe

• Östergötland
Grönslöjd, fläta
« skrivet: 14 apr-13 kl 23:35 »
Undrar vilka träslag som lämpar sig bäst för flätning? Tänkte dels göra en kompost, men även andra smågrejer. Nån som har tips på bra bok om grönslöjd kanske?

Skogsviktor

• Västergötland
SV: Grönslöjd, fläta
« Svar #1 skrivet: 15 apr-13 kl 06:56 »
Olika typer av vide är det man använder oftast, sök på korgvide så ska du hitta en sort som är bra. Ska man göra en lite större grej som till exempel en kompost så kan asksly även fundera om man flätar direkt efter kapning, kluven hassel kan också funka.
Har du inget av detta hemma så växer vide ganska snabbt, så trycker man ner några pinnar på ett blött ställe, så kan du fläta ett par år senare... ;)

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-13 kl 08:25 »
Jag känner ingen bra bok om grönslöjd på svenska, men om du är lite 'modig' ;) så är det bara att experimentera sig fram. Själv gjorde jag så. Här några tips: Först ska du ha vassa verktyg: en bra kniv, nån skölp om du ska gröpa ur något.
När du sedan börjar så ska du tänka på att virket inte ska torka ut under snidningen annars börjar det spricka. Så endera gör du ditt arbetet klart mer eller mindre i ett svep eller så fuktar du  och packar  in stycket i en plastpåse tills du fortsätter nästa dag. Ligger det i plast allt för länge så blir det däremot mögel.
När ditt stycke är tillräckligt tunn så spricker det inte längre utan bara deformerar sig. Så om du gjort något som är runt så blir det i slutändan ovalt. Virket krymper minst i fiberriktingen om du förstår vad jag menar.  En enkel sak att börja med är att snida en enkel rak slev eller stekspade av tex färsk björk.Att träet krymper sedan lite gör inte så mycket. Vet inte om det stämmer helt men min bedömning är att risken att det blir sprickor försvinner när tjockleken är under 1 cm helst ner mot 0,5 cm om du tex vill göra något som är skålformat. Ett skaft till en slev kan vara tjockare. Tänk  också på att välja bitar som är kvistfria.
En kul grej är om man hittar en björk som har vuxit 'böjt' som en soppslev. Då kan man klyva den i mitten och göra en soppslev av den och fibrarna kan mer eller mindre bestämma formen på sleven.
Lycka till! 

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 15 apr-13 kl 08:36 »
Undrar vilka träslag som lämpar sig bäst för flätning? Tänkte dels göra en kompost, men även andra smågrejer. Nån som har tips på bra bok om grönslöjd kanske?
Pil går jättebra, hassel får långa fina spjut året efter att man sågat ner, personligen använder jag grenar av  balsampoppel att fläta med. Finns en bra bok att inspireras av:
Kerstin Engstrands "Pilflätning praktiska prydnader för trädgården" ISBN 91-518-3983-0 Prisma
I den finns beskrivning på en kompost av torkad pil men även beskrivningar på hur man skapar med levande grenar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Offe

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 apr-13 kl 13:47 »
Tack för alla svar!
Har letat efter pil här i trakterna, men har inte lyckats hittat. Får leta lte till. Vide och ask finns det dock gott om! Måste man använda sig av nya skott eller går det bra med fjolårs? Tänker att det vore gött med lite grövre grenar till en kompost, men då är alltså 0,5 cm i diameter maxtjocklek?

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 15 apr-13 kl 15:29 »
Ju nyare/färskare skott desto lättare att böja och fläta. Grovleken bestämmer du själv - varför ska det vara maxtjocklek? Sådana här flätade projekt som blir fuktiga, står utomhus året runt och/eller ligger an mot jord och mark håller inte så många år utan blir med tiden väldigt sköra.

Offe

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-13 kl 16:46 »
Tror jag missuppfattade lichiplommons inlägg: "Vet inte om det stämmer helt men min bedömning är att risken att det blir sprickor försvinner när tjockleken är under 1 cm helst ner mot 0,5 cm om du tex vill göra något som är skålformat." Handlade ju om mindre prylar.
Vi hyr ett hus på en gård och hyresvärden vill inte ha ett för stort kompostprojekt, därför tänkte jag att det kan vara lämpligt att fläta en som multnar ner tids nog..
Är det för tidigt att börja nu? bor i Södra Uppland

Ullrika

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 15 apr-13 kl 17:28 »
Hej.

Jag flätar med rönn.
Har bjurholmshöns och värmlandsfår.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 apr-13 kl 19:21 »
Tror jag missuppfattade lichiplommons inlägg: "Vet inte om det stämmer helt men min bedömning är att risken att det blir sprickor försvinner när tjockleken är under 1 cm helst ner mot 0,5 cm om du tex vill göra något som är skålformat." Handlade ju om mindre prylar.
Vi hyr ett hus på en gård och hyresvärden vill inte ha ett för stort kompostprojekt, därför tänkte jag att det kan vara lämpligt att fläta en som multnar ner tids nog..
Är det för tidigt att börja nu? bor i Södra Uppland
Det går bra att starta nu med bygget såvitt du får ner de störar/stöttor du ska ha som ramverk.

Offe

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 apr-13 kl 20:08 »
Gött! Då blir det ett projekt för helgen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1212 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser