Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kofoder?  (läst 8834 gånger)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Kofoder?
« skrivet: 14 mar-13 kl 13:01 »

Kaninerna här får ko-pellets just nu och så tog Opti Värp slut. Så nu får hönsen också ko-foder, tillsammans med havre och vete. Tänkte se om de börjar mjölka.. ;D

kofoder är gjort till idisslare så det inte så lyckat att ge höns o kaniner.

[rättat länkfel åt rosa]
« Senast ändrad: 16 mar-13 kl 00:17 av Sirpa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kofoder?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-13 kl 13:47 »
kofoder är gjort till idisslare så det inte så lyckat att ge höns o kaniner.

Nääe, dom dööör nog nu.   >:D Allihop. Hela högen!  :'(
Fast man kan ju undra varför hönsen inte dött av allt annat de grävt upp och petat i sig. Man vill inte ens veta..........  :P

[o.t om Kaniner] Förskräckligt nog är vi sånna på dethär stället, att vi inte bara läser innantill och pratar med folk som jobbat med foderberedning. Vi tänker alldeles själva också!  ;)
http://www.lantmannenlantbruk.se/
: Våra produkter > Foder > Pullfor > Värphöns > Värphöns färdigfoder > Plym
: Våra produkter > Foder > Nötfor > Köttdjur färdigfoder > Galant Ordinär

Men som sagt, våra djur dör säkert av fiberförgiftning och äggstanning i hemska plågor nu.
« Senast ändrad: 14 dec-13 kl 22:37 av Sirpa »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-13 kl 22:41 »
Frågade en som jobbade som foderblandare ett tag. Priset och säckarna var största skillnaden enligt honom. Så det blev Galant. Fast inte har hönsen börjat mjölka för det!
Du menar att du ger Galant till hönsen? Vad tjänar du på det?
« Senast ändrad: 14 dec-13 kl 22:38 av Sirpa »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 04 apr-13 kl 22:57 »
Du menar att du ger Galant till hönsen? Vad tjänar du på det?
Ingenting.....nästan. 50 öre kilot ungefär.
Men vi behöver bara en säck.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 08 maj-13 kl 23:12 »
TiB, måste fråga.. vad är kofoder? och vad heter det? Och var köper man det?
Och kan både kaniner och höns äta det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 08 maj-13 kl 23:41 »
Om du går in på www.lantmannen.se och kollar i produktkatalogen. Jag jämförde Rabbfor, Plym och Galant Ordinär. De flesta substanserna och värdena ligger i samma"härad". Största skillnaden är nog A-vitamin men hittills har inte våra höns blivit A-vitaminförgiftade  ;).

Nu får ju varken kaniner eller höns ENBART Galant men jag tror de skulle klara sig bra på det. För vad plockar olika djur i sig utom människans kontroll, och har gjort genom hela evolutionsprocessen? Ja så känner vi ju en som jobbat med att blanda foder. Det är visst mest säckarna och priset som skiljer. Fast detta gäller förståss inte ALLA foder!
Andra sorter kan bli alldeles fel om man ger kaniner. De är så känsliga så även om du köper samma foder ska man fasa in den nya säcken.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 09 maj-13 kl 01:37 »
Jag jämförde Rabbfor, Plym och Galant Ordinär. De flesta substanserna och värdena ligger i samma"härad". Största skillnaden är nog A-vitamin men hittills har inte våra höns blivit A-vitaminförgiftade
Menar du att kofodret har för mycket A-vitamin jämfört med Plym (fd Allfodret).
Det ser jag inte, det är ju tvärtom så att kofodret innehåller mycket mindre A-vitamin.

KofoderGalant: råprot 15g, kalcium 11,  Fosfor 0,5  VitA  4000IE,  VitD3  2000,  Evit 40, Koppar 10
Metionin ingen uppg  Lysin ingen uppgift.

HönsfoderPlym: råprot 16g, kalcium 13, Fosfor 5, VitA 10 000IE,  VitD3 3000,  Evit 35,  Koppar 0
Metionin 4, Lysin 8.

Kofodret innehåller mycket koppar, och koppar kan ge leverskador på höns.
Kofodret har väldigt lite Fosfor, och Fosfor är viktigt för att äggskalen ska bli hårda och bra.
Kofodret innehåller också Raps som kan ge illasmakande ägg hos brunvärpare...

Metionin och Lysin som är tillsatta i hönsfoder är viktiga, metioninbrist hos hönan gör att hon äter mer än hon ska och samtidigt värper mindre än hon ska.
Kostnaden en säck Plym 202 kr - Kofodret 224kr. Man får alltså ett foder som är anpassat till höns billigast.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 09 maj-13 kl 23:39 »
@ Grimla; En sak kan jag ge dej rätt i, att jag förväxlade de två fodrena. Men för övrigt får du bakläxa hela veckan.
Läs mitt inlägg en gång eller tre till.
Begrunda därefter andelen köpefoder vi ger.
Tänk sen över hur ringa kontroll vi har över vad våra sprätthöns petar i sig av mask, baggar, kattspyor med orm, fästingar, gråsparvar och allt annat frigående höns kan komma över på några tusen kvadratmeter.

När detta är gjort, ta en fundering över hur dina och våra höns blivit de höns de är samt hur deras nu levnde vilda släktingar och förfäder klarat sig genom hela evolutionshistorien.

Sen ger du alldeles förmycke för kofodret, jag gav 179 kr för 25 kg på Lantmännen i Växjö i Tisdags. Eller har du tittat på fel kofoder?

Beträffande värpningen så värper de faktiskt mer eller mindre hela året fast ett par dar i december blev det inte ett enda ägg. En höna värper 10-11 ägg i veckan nu.
Äggskalen är rätt hårda här, idag sa en att "det va faen va skalena är haura på era ägg."
Ingen har sagt något om fisksmak och jag borde nog reagerat själv också på det. Ägg och sill är inte min favorit-macka och skulle det smaka insjöfisk skulle jag också känna det.
Ja sen har vi ju utlåtandet från han som jobbade på "kvarnen".

Man ska ALDRIG glömma att tänka själv. Speciellt inte när någon kan tjäna på att lura dig!
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 10:59 av TiB »

Smajsan

• -
« Svar #8 skrivet: 10 maj-13 kl 00:08 »
Ja herre gud vad de jagar småkryp och en 10 veckors kyckling kom inrusande med en koppar ödla i munnen. Han såg riktigt lycklig ut, fast jag tyckte det såg lite äckligt ut när han svalt huvudet och den fortsatte att ringla  :-X
Så vist äter dom allt  :P
Hur länge har du fodrat dina med galant fodret? Ger du korn,havre eller vete till?
Vore väl toppen om man kunde finna ett foder som är bra men inte lika dyrt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Existens!

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 maj-13 kl 00:17 »
Hur kan en höna värpa 10-11 ägg i veckan när det tar ca 24 timmar att tillverka ett ägg?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 10 maj-13 kl 10:47 »
Hur kan en höna värpa 10-11 ägg i veckan när det tar ca 24 timmar att tillverka ett ägg?

Ja visst är det för djevfligt! Jag ska genast ta upp detta med dendär lilla isbarhönan. ETT ägg om dagen, sen får hon knipa!  ;D
Det värsta är att nu har korsningshönan med de khakifärgade äggen också börjat ta efter ofoget. Nu fattas bara att Marias orphington-höns ska börja mjölka också..........

@Smajsan. Galant började vi med i vintras, det var Maria som gett det till kaninerna eftersom det är samma fast någon hundralapp billigare /säck. Det har hon gjort i många år. Då kollade jag hönsfodret för att kanske kunna ta hem en sort i stället för två. På den vägen är det!

Nu på sommaren kastar vi ut lite säd morgon och kväll, f.ö. är hönsen självförsörjande. Kaninerna får säd och Galant än så länge, iaf tills de skolats in på gräs.
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 10:58 av TiB »

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 maj-13 kl 10:58 »
Ger ni dom GMO foder??  ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-13 kl 11:54 »
Hur länge har du fodrat dina med galant fodret? Ger du korn,havre eller vete till?
Vore väl toppen om man kunde finna ett foder som är bra men inte lika dyrt.

Men det är ju INTE bra!

Kofodret innehåller mycket mindre A-vitamin knappt hälften.
Kofodret innehåller mycket koppar, och koppar kan ge leverskador på höns.
Kofodret har väldigt lite Fosfor, och Fosfor är viktigt för att äggskalen ska bli hårda och bra.
Kofodret innehåller också Raps som kan ge illasmakande ägg hos brunvärpare...
Kofodret innehåller inte samma kalk som hönsfoder.

Metionin och Lysin som är tillsatta i hönsfoder är mycket viktiga, metioninbrist hos hönan gör att: hon äter mer än hon ska, värper mindre än hon ska, får dålig befjädring, får hög dödlighet, plockar fjädrar av andra höns.
[rättat åt Grimla]
« Senast ändrad: 12 maj-13 kl 01:42 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Existens!

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 10 maj-13 kl 12:05 »
Man kan ju föreställa sig att det finns en anledning till att det är olika foder till höns, kor, grisar, får , hästar..elefanter tänkte jag säga, men jag vet inte om Lantmännen har det i sortimentet.

Grunden är ju densamma, men sen har varje sorts djur sina speciella krav.

Annars kunde man ju rationalisera fodertillverkningen väldeliga och ha ett typ coop-foder.  FODER.

Däremot kan jag tycka att det är lite orationellt att som lantmännen ha runt 28 sorters hönsfoder.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 10 maj-13 kl 16:05 »
Citera
Varva ner och tänk lite själv nu! ;D
Kalk är kalk. Eller kalcium, ett grundämne med beteckningen K. Finns i många olika saker som är bra för höns s.s. äggskal, snäckskal, snäckor och många andra födoämnen. Kanske jag skulle tillägga att de har fri tillgång till snäckskal samt får tillbaka sina äggskal? Fast det är så självklart för mig så det glömde jag. Liksom livs levande snäckor ute i det gröna. Lägg därtill allt kalk de får från insekter m.m. Och det är hur bra som helst.

@Existens. Om du tittar på sammansättningarna så är det ganska "rationaliserat" redan. Men inte alla sorters foder. Häst, t. ex. passar inte alls för våra djur. Kolla t.ex. sammansättningen på kaninfoder och Galant, försök sen få till en trovärdig förklaring till prisskillnaden. Jag tror det helt enkelt är så, att det är lättare att lura av folk en hundralapp extra om det är till en kanin.
Om det är GMO..... Tyvärr ser världen så jävlig ut idag, att det är ingen som med säkerhet kan säga. Ingen kan längre garantera att något är fritt från GMO-smitta. Det är därför får det inte skrivas på några förpackningar, om jag förstått rätt.

Höns har i generationer klarat sig bra på säd och lite diverse odefinierat och odefinerbart. Men det var innan Centralföreningen kom på att kränga specialfoder........ Då blev hönsen helt plötsligt så innihälvitta bräckliga att man måste börja petimeter-mäta dussintals substanser.
Visst är det märkligt att dessa två historiska omvälvningar hände lika plötsligt som samtidigt!  ;)

Tyvärr är vi väl kanske inte "av Systemet välprogrammerade" alla gånger. Vi har en förfärande ovana att tänka själva och emellanåt "ta steget utanför boxen".  Men det skäms vi inte för.
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 16:19 av TiB »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-13 kl 16:53 »
Varva ner och tänk lite själv nu! ;D Kalk är kalk. Eller kalcium, ett grundämne med beteckningen K.
Varva ner lite själv :P och ta reda på fakta innan du skriver!

När jag pratade om kalk pratade jag om kalken i fodret, inte snäckskal etc.
Kalk till djur är inte samma till alla djursorter. Det är skillnad på hönskalk, kycklingkalk och storboskapskalk.

Som jag skrev:
[tagit bort död länk]
« Senast ändrad: 14 dec-13 kl 22:41 av Sirpa »

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 maj-13 kl 17:09 »
Utfodring av hönsen är  inte nåt nytt påfund som 'centralföreningen' kom på utan man har sen väldigt länge vetat vad som behövs för en bra äggproduktion.
Så här skriver Sune Träskman i boken 'Fjäderfäskötsel' från 1948.

'citat'.

Hönsen kräva relativt koncentrerade fodermedel, dvs fodermedel med högt fodervärde per kg. Även om skrymmande fodermedel såsom färskt gräs, A.I.V.-foder mfl, ha en viss betydelse, måste hönsen foderstat vara så sammansatt, att de genom att äta sig mätta även få tillräcklig mängd näring för att uppbygga sin produktion.*

Om Soja:

Sojamjölet har på grund av sitt höga äggviteinnehåll och låga växttrådhalt fått en stor användning vid hönsens utfodring. Man inblandar vanligen 10-12% sojamjöl i mjölfodret.*

Sen radas en rad mer eller mindre vanliga fodermedel upp, bland annat torkat blod, som vi kanske rätt sällan använder numera, och ensilerad fisk, köttmjöl, mm, mm.

Sen kommer ett avsnitt om *fabriksframställda foderblandningar*

I allmänna handeln förekommer hönsfoderblandningar av olika fabrikat. De äro i allmänhet väl sammansatta med avseende å smältbar äggvita och fe samt salter och vitaminer. Vissa firmor framställa kycklingfoderblandningar, tillväxtfoder, gödfoder och värpfoder.
( under kristiden har myndigheterna fastställt vilka blandningar som få tillverkas och därför har tillverkningen av vissa blandningar tills vidare nedlagts )
Äggvitehalten ligger vanligen vid 170-175g smältbar äggvita per fe. Genom specialmaskiner har man finfördelat t.ex tran vid vitaminiseringen av blandningen. Detsamma gäller  inblandningen av salter.
Dessa foderblandningar ha haft en särskilt stor betydelse för de mindre hönsodlarna, vilka icke själva kunna sammansätta en fullvärdig foderblandning.
Under senare år har även framställts så kallad pellets, vilket är i maskiner pressat mjölfoder. Fördelen med Pellets är, att hönsen icke kunna plocka ut de mer begärliga beståndsdelarna och dessutom blir spillet mindre
.*

Inte så mycket som skiljer sig från nu alltså, och boken är från -48.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 10 maj-13 kl 17:18 »
Jo jag har också en gammal bok som jag läst från pärm till pärm+många uppslag vid behov. Minns inte vad den heter men användes som lärobok och är från mitten av 50-talet.

http://lantmannen.se/omlantmannen/om-lantmannen/historia/tidslinje-genom-lantmannen/1905---1909/

eller t o m http://lantmannen.se/omlantmannen/om-lantmannen/historia/Tidslinje-genom-Lantmannen/

Å så antar jag det fanns höns före 40-talet. I vart fall härstammar de flesta av dagens raser från runt förra sekelskiftet.

För oss fungerar i alla fall fodret bra, hönsen är pigga & krya. En del värper 2 ägg om dan. Skalen är berömda..........  ;) Vad kan man mer begära?
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 17:28 av TiB »

skogsbonne

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 10 maj-13 kl 19:45 »
vilka raser är det som värper 2 ägg om dagen? om jag skulle va du skulle jag starta ägg fabrik om du kan ha 500 hönor och få 1000 äg så borde det ju vara jätte lönsamt.....

Smajsan

• -
« Svar #19 skrivet: 10 maj-13 kl 20:29 »
Nu var jag och skulle införskaffa detta kofoder.....då var det slut  :o
Men jag brukar inte ge mina höns färdigt foder, jag blandar mitt själv, både till kycklingar o vuxna.
Allt kan fixas i en kvarn.
Men fick för mig att de kanske iallafall skulle må liiiite bättre med färdig foder, så jag köpte Plym.

Varför kan jag undra faktiskt för de mår jättebra utan det, men gjort är gjort så nu får de lite sådant i hem malda fodret.
Men jag tror jag absolut att hönsen överlever ko fodret, de får ju även säd, vad jag förstår. Och sommarens alla mumsiga insekter o mask o sniglar o gräs o....

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser