Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingar som äter vuxen foder?  (läst 5964 gånger)

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
Kycklingar som äter vuxen foder?
« skrivet: 07 maj-13 kl 15:42 »
Mina kycklingar är 5 veckor och går med mamma hönan och resten av flocken. Jag ger dom vuxna Picka från granngården men dom små är ju där och äter det oxå och vad jag har förstått så är det inte bra för kycklingar att äta det men hur kan man hindra dom? Jag ger kycklingarna kyckling foder men det är dom vuxna där och äter oxå, hur har ni löst utfodringen när ni har kycklingar i flocken?

sonja på slätten

• Halland
SV: Kycklingar som äter vuxen foder?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-13 kl 16:58 »
Nu vet jag inte vad "Picka"  är för foder,  har inte sattmig in i de där idiotiska namnen (använder Svenska Foder)
Det är i alla fall enkelt,  ge startfoder till alla så länge det finns kycklingar. Och ge fri tillgång till snäckskal,  så får  värphönorna plocka åt sig efter behov.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 07 maj-13 kl 17:27 »
När kycklingarna är fem veckor är det knappat nödvändigt med kycklingfoder typ startfoder som har extra mycket protein och är anpassat för små näbbar.  Utan det funkar säkert med allfoder (vad det nu kan heta) som har samma protein som värpfoder men utan kalk.  Och snäckskal vid sidan om - det kommer värparna att glatt sätta i sig - kycklingarna kanske smakar lite, det gör inget.

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-13 kl 18:12 »
Tack för svaren! Okej, va bra, då ska jag fixa allfoder dom :)

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 maj-13 kl 18:29 »
Vi ger Penna som kycklingfoder och Picka PK som vuxenfoder tillsammans med vete.
Ibland krossar jag Pickafoder och ger till kycklingar. Ingen dödlig fodermix. :)

Om pelletsen är för stor så kan man ju krossa. Kökshandduk och hammare..

skogsbonne

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 19:07 »
jag har 4 st natur ruvade brahma och dom är nu ca 9 v och dom fick kyckling foder dom första 2 dagarna sen har dom vuxit upp på värpfoder och havre

camilla elisabeth

• Ta det lungt
    • Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-13 kl 08:30 »
Ja men det låter ju ännu bättre, slipper köpa ännu en annan säck.
Men jag har för mig att jag läst nånstans att att man inte skulle ge kycklingar värpfoder för det innehöll för mycket av (vad det nu var) och att det kunde göra tex att deras näbbar växte fel mm. Det gjorde mig lite nojjig,  :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 08 maj-13 kl 08:34 »
Färdigblandat värpfoder innehåller ofta för mycket kalk för kycklingar. Ge värpkoncentrat plus spannmål plus snäckskal till de vuxna, och startfoder till de små, så får de små inte i sig för mycket kalk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-13 kl 09:24 »
jag låter dom gå med dom stora för jag vill inte hålla på med inhägnader mm för 4 st. det är ju värp koncentrat så det är väll inte lika mycket kalk i det men höns klarar mer än man tror för dom överlevde förr på fattiga bond gårdar

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-13 kl 09:35 »
det är ju värp koncentrat så det är väll inte lika mycket kalk i det
Värpkoncentratet är det som innehåller näst mest kalk!

I Picka/PickaGuld är det 39g kalk.
I värpkoncentratet (Prix) har du 28 g kalk.

I Plym (fd Allfoder) är det 13g kalk.
I Penna (hönskycklingfodret) är det endast 10 gr kalk.
« Senast ändrad: 08 maj-13 kl 10:05 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skogsbonne

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 08 maj-13 kl 13:11 »
Nej precis det innehåller inte lika mycket så vad är felet??

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 08 maj-13 kl 13:34 »
Värpkoncentratet är det som innehåller näst mest kalk!

I Picka/PickaGuld är det 39g kalk.
I värpkoncentratet (Prix) har du 28 g kalk.

I Plym (fd Allfoder) är det 13g kalk.
I Penna (hönskycklingfodret) är det endast 10 gr kalk.
Fast det beror ju på vilket fabrikat man köper...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 08 maj-13 kl 22:07 »
Fast det beror ju på vilket fabrikat man köper...
Givetvis och de ovan nämda fodren alla Lantmännens foder.

Lägger till EDELs foder också så är det två fabrikat redovisade.  ;)
Andra kan ju lägga upp andra fabrikat!

Edel Värpkoncentrat 110g kalk.
Edel Värp Max          39g kalk.
Edel Kyckling Start   10g kalk.
« Senast ändrad: 08 maj-13 kl 22:23 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 08 maj-13 kl 22:13 »
Nej precis det innehåller inte lika mycket så vad är felet??
Men.. du skriver att du ger dina värpkoncentrat och att det inte innehåller lika mycket kalk som  färdigblandat värpfoder. Vet inte vilket foder du köper i Arvika?

Men båda värpfodren i exemplet (Lantmännens) innehåller i alla fall alldeles för mycket kalk,
att det skiljer 10 gram mellan Prix och Picka/PickaGuld är ju egalt (28g resp 39g). Det är ju aldeles för mycket i båda nästan 4 ggr för mycket.

Kycklingfodret Penna och Plym fd. Allfodret innehåller 10-13g kalk vilket är ok till kycklingar.  :)
« Senast ändrad: 09 maj-13 kl 01:49 av Grimla »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #14 skrivet: 08 maj-13 kl 22:41 »
[xxx o.t ] På vintern har vi inte kycklingar och på sommaren går de ute bland de andra från det att de är några dar gamla. Dag 2-4 brukar jag koka några ägg, så de får igång magen. Sen går de ute bland hönsen och äter säd, samt övrigt av vad hönan plockar till dom. Visst har jag erbjudit dom kycklingfoder men finns det vete så är de inte intresserade.

Men klart, håller man hönsen inom en begränsad yta eller inomhus så måste man kanske kompensera med köpefoder av olika sorter.
« Senast ändrad: 10 maj-13 kl 12:39 av Sirpa »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 08 maj-13 kl 22:54 »
men grimla du säger ju själv att koncentratet inte innehåller lika mycket som färdigt och det gör jag också! men jag har inte nämt att det innehåller lagomt för kycklingar utan det är 4 st som äter det då dom är natur ruvade men alla andra kycklingar äter kyckling foder och efter det mellan foder som är tex plym eller fågel växt.
Vet inte vad du hänger upp dig på men dessa 4 kycklingar växer och mår väldigt bra men jag säger inte att man ska föda upp dom på värpfoder men det gör inget om dom går med vuxna och äter det.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 10 maj-13 kl 08:18 »
Kycklingar som får för kalkrikt foder under uppväxten blir inte sjuka då utan ser ut att må bra. Det som händer är att de får skador på sina njurar. Vilket i sin tur gör att de kan dö av njursvikt när de blir lite äldre.

När jag började med höns för många år sedan födde jag upp alla mina ungdjur på de värpfoder som de vuxna hönsen åt från de var ca 5 veckor (de fick startfoder först) Jag hade många plötsliga dödsfall på djur som var mellan 10månader och 1½ år. Djur som verkade vara friska och må bra och som man plötsligt hittade döda. Kunde inte begripa varför. När jag lärde mig om konsekvenserna med kalköverdosering till växande djur och började ge "allfoder" till ungdjuren så minskade de plötsliga dödsfallen rätt rejält.

Kan vara värt att tänka på för alla som tycker att kycklingar på värpfoder eller värpkoncentrat mår bra....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogsbonne

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 10 maj-13 kl 19:35 »
ok tur att det bara är 4 st som äter det :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 11 maj-13 kl 14:06 »
Färdigblandat värpfoder innehåller ofta för mycket kalk för kycklingar. Ge värpkoncentrat plus spannmål plus snäckskal till de vuxna, och startfoder till de små, så får de små inte i sig för mycket kalk.
Vill poängtera att värpkoncentratet alltså inte är till för de små, men skulle de picka i sig lite, samtidigt som de mest äter startfoder och spannmål, så är det inte hela världen.

Vill man inte ha för många säckar, så tycker jag att det funkar utmärkt att bara ha värpkoncentrat, startfoder och spannmål. Strunta i allfodret. Men då får kycklingarna och ungdjuren startfoder ända tills de börjar värpa, bara mer och mer utspätt med spannmål. Så har jag gjort i flera år nu, och har inte haft mer än något enstaka dödsfall bland vuxna djur på hela tiden, så jag är rätt övertygad om att det funkar bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser