Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat på gammalt segt får?  (läst 4346 gånger)

louise

• Gäst
Mat på gammalt segt får?
« skrivet: 31 jan-07 kl 09:50 »
Måste eventuellt skicka min 11-åriga finull/dorset till slakt pga att hon skadats. Vad kan jag göra för mat på henne? Köttet tänker jag är segt, och jag vet inte hur man gör korv, känns lite stressigt att lära sig. Mala ner allt till köttfärs, eller vad?

Henning

Re:Mat på gammalt segt får?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-07 kl 18:57 »
Hej,
Du behöver inte alls mala ner allt till färs. De stora bitarna, lår bogar och rygg (delad i två) passar utmärkt att ugnsteka. Blanda lämpliga kryddor (glöm inte rosmarin) i lite olja och pensla på, ställ in köttbiten i ugnen i 75 grader i minst 12 timmar, därefter kör du upp ugnen till 175 grader i ca en timme. Det blir jättegott, jag lovar och segheten försvinner. Du kan lura alla dina kompisar att det är lammkött. Det är viktigt att det serveras varmt särskilt om det finns en del talg i köttet. Stelnande fårtalg uppskattas inte av alla.
Lycka till

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-07 kl 20:29 »
fint! tack! Just nu får hon tio dar till på sig med smärtstillande sprutor, å om hon hänger med de andra fåren och äter ordentligt så kan hon få leva tills hon inte orkar tycker veterinären.  Men det är ju himla bra å veta vad man ska göra med gamla får. Fler tips gärna!

geirh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 feb-07 kl 21:08 »
Fårikål.

Kapp kjöttet i passelige store serveringsbiter. Legg vekselsvis hvitkål, kjött og pepper i en stor gryte. Hell på litt kokende vann. Kok i 2-2 1/2 time (til kjöttet lösner fra bena).

Lag mye på en gang. Perfekt å fryse ned til senere middag.....

Eller Salt fårekjött.

Kok opp 10 liter vann, rör ut salt til vannet er mettet. hell på en liter til med kokt vann (totalt ca 11 liter) Avkjöl.
 Nok en gang, Kapp i passelige serveringsbiter.

Legg kjöttet i saltlaken. Her kan det ligge "hur lenge som helst", jeg vet egentlig ikke hvor lenge det kan ligge for vi har alltid spist det opp för et har blitt dårlig. OK, nok om det.

Tilberedning. Vann ut kjöttet til det ikke smaker salt av vannet kjöttet ligger i (hvor salt det får väre er en smakssak). Kok opp kjöttet i vann med ett laubärblad (lagerblad???) sil bort skummet på overflaten under koking, Kokes til kjöttet slipper benet.serveres med poteter, rotmos, smeltet smör, tunnbröd, öl. O-la la.

Geirh

leifhh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 feb-07 kl 19:45 »
olika typer av långkok samt givetvis tjälköl så blir köttet väldigt mört och fint.

snäckan

« Svar #5 skrivet: 04 feb-07 kl 14:15 »
Hej!
Vi har också fått "ta hand om" ett par äldre tackor i höstas och till vår stora förvåning så var köttet extremt gott inte alls bara till malekött. Vi lät dem hänga länge för att få ett mört kött sen var vi mkt noga med att ta bort allt fett.  
Visa bitar var till och med bättre än lamm en mer mogen smak, utan att bli "fårig"

nu när  vi ska ha får till middag blir det som en fest måltid.

Henning

« Svar #6 skrivet: 04 feb-07 kl 14:42 »
Håller med dig Snäckan. Jag föredrar också lite äldre djur.

Vill gärna dela med mig av en enkel regel när det gäler hängning av nöt och får. Den kallas 40-regeln och innebär att temperatur x antal dagar ska bli 40. Har man 4 grader i kylrummet får det hänga i 10 dagar, är det 8 grader ska det bara hänga i 5 dagar osv. Om köttet hänger för länge riskerar man att bakteriehalten blir för hög och föruttnelseprocesser tar fart. Är det varmare än 10 grader där köttet hänger är det risk för kläckning av flugägg innan 40-talet är uppfyllt. Äggen finns överallt och det tar inte många dagar för dem att utveclas till vita, pigga men mindra aptitliga larver.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 feb-07 kl 02:58 »
ja men...inte skulle jagäta ett djur som fått massa smärtstillande.... (Alla behöver inte göra som jag) Men om man tänker på dom låååååånga karenstiderna som finns för att få tävla med en häst efter medicinering...........
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

leifhh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 feb-07 kl 08:01 »
Jag brukar räkna med 35 graddagar när jag hänger lamm och får.

Vad gäller karens för djur som medicineras så står väl det på förpackningen kan man hoppas. I vart fall framgår det klart och tydligt på förpackningarna med avmaskningsmedel.

I vart fall så får vi hoppas att tackan klarar sig....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 09 feb-07 kl 11:57 »
Roligt att läsa att det inte måste vara lammkött för att kunna bli goda middagar utan att även äldre tackor blir goda tillagade. Min följdfråga är om det samma gäller vuxna baggar eller om det är något särskilt man ska tänka på när de slaktas/tillagas.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 24 mar-07 kl 15:18 »
Rökt får kött och för att inte tala om korv... då är Äldre djur bäst!!!
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #11 skrivet: 06 apr-07 kl 21:09 »
Min följdfråga är om det samma gäller vuxna baggar eller om det är något särskilt man ska tänka på när de slaktas/tillagas.
Vi slaktade vår bagge i januari och han var då två år. Vill bara berätta att köttet är fantastiskt gott, mört och milt. Jag var rädd att vi skulle få göra färs av rubbet, hade lyssnat för mycket på rykten om baggsmak och sånt. Det finns inte tillstymmelse till någon sådan smak i köttet. Det är helt enkelt utmärkt!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare
ärt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser