Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kan en höna ruva ihjäl sig själv?  (läst 12887 gånger)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #60 skrivet: 11 apr-13 kl 09:40 »
Törs inte ha dubbelruvning mer. Förra säsongens surkärring här hade ihjäl den andras kycklingar och sen sina egna av bara farten. Det var hemskt. De ruvade inte i samma rede utan i reden bredvid varandra men jag hade inte nätat öppningarna. I år ska jag stänga in den som ruvar med liten rastgård framför för mat och bajshörna, har förberett.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

flindra

• -
« Svar #61 skrivet: 11 apr-13 kl 19:30 »
Törs inte ha dubbelruvning mer. Förra säsongens surkärring här hade ihjäl den andras kycklingar och sen sina egna av bara farten. Det var hemskt. De ruvade inte i samma rede utan i reden bredvid varandra men jag hade inte nätat öppningarna. I år ska jag stänga in den som ruvar med liten rastgård framför för mat och bajshörna, har förberett.

Åh fy, det lät ju verkligen inget vidare!

flindra

• -
« Svar #62 skrivet: 12 apr-13 kl 12:38 »
Känner mig lite tveksam över pannkakshönans ägg. Alla andra hönor (som varit mer som badankor på äggen) har haft kläck på exakt dag 21. Och på dag 20 har det varit pipande från äggen. Men här hörs inga pipanden alls, och vi är på dag 22. Det känns liksom skvalpigt i ett av äggen. Jag känner ingen rörelse heller.

Det är ju bara att avvakta ett tag såklart. Ägglampan är ute på utflykt i helgen så jag kan inte lysa äggen heller.

Smajsan

• -
« Svar #63 skrivet: 12 apr-13 kl 13:07 »
Vad svår kontrollerat det blir när man har ruv höns. Mycket lättare att kläcka inne såklart. Jag ska ut o försöka lysa mina ruv ägg idag. Förra ruvningen gjorde jag ju ingenting av detta och resultatet blev ju ett stimm av kycklingar (härom dagen sa min man, att när de går av äggen så är dom äggen som är kvar bara att kasta) och jag lovade att inte försöka rädda dom. Så nu blir det till att ha lite mer kontroll över kläckandet.

Tack Flindra för all din bra information som du gett i denna tråden  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #64 skrivet: 12 apr-13 kl 13:15 »
Haha, tack!

Ägglampan, som är en stark pannlampa, ska skumpa runt sexton varv på en enmilabana i Täby. Maken springer 100 miles (16 mil) i helgen. Han kan inget om höns. Han skulle nog få en hjärtattack om det blev ett "stim" av kycklingar här! Vi har nu sju kycklingar i livet och ev två till som ska kläckas, och han tycker det är helsnurrigt redan. *fniss* Vilken tur att jag gett hönorna så få ägg att ruva på hela tiden...

Smajsan

• -
« Svar #65 skrivet: 12 apr-13 kl 13:27 »
Här har vi.....43 kycklingar i nuläget och 3  :o hönor till ruvar nu. Så han är nog ganska luttrad i dagsläget  :P
Men en av mina hönor snor den andra hönans ägg varje natt. Hon är 4 ggr så stor och väldigt ilsken,så hon går bara och kastar ur lill hönan ur redet och lägger sig själv där. Och den lilla ligger gråtandes utanför redet varje morgon. Då kastar jag ut,nej jag kastar inte, jag sätter ut  :P tjyvhönan så lillhönan kan få tillbaka sina ägg och hon blir såklart överlycklig.

Varje morgon lika dant. Vad ska jag göra?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #66 skrivet: 12 apr-13 kl 15:19 »
Sätt putsnät i ingången till redet och häng upp en nippelflaska?

Jag har kommit på att man kan tillverka en uppsamlingskopp helt gratis. Bara att klippa ner en mjölkkartong och häng upp med snöre eller ståltråd under nippelflaskan.

Smajsan

• -
« Svar #67 skrivet: 12 apr-13 kl 15:44 »
Ja jag har en plast låda som hon ligger i. Som jag har satt en kattlåde huv över, den ligger löst.
Men jag ska prova att sätta fast huven och sätta för ingången och dit med en nippelflaska.

Hon har aldrig drukit ur en nippelflaska, tror du hon förstår hur den funkar?
Jag var nu ute och plockade ur 5 nyvärpta ägg under henne, hon ligger på 10 ägg  :o Helt galet, men dom hade hon hunnit ruva på ett tag innan jag fattade att hon ruvade så hon får ha kvar dom. Den andra har 5. Hoppas inte att alla kläcks  :-[

Vad skönt hon kommer att få det  :D nu när den tjyvaktiga hönan inte kan slänga ut henne längre  :)

flindra

• -
« Svar #68 skrivet: 12 apr-13 kl 16:15 »
Jadå, de verkar kunna känna lukten av vatten. Hon fattar nog direkt!

flindra

• -
« Svar #69 skrivet: 12 apr-13 kl 16:49 »
Fortfarande inte ett ljud om badankans ägg. Och hon dricker ingenting alls.

Är det bättre för äggen med en höna som är lite lagom slarvig och ligger mer som en badanka på dem? Och som går upp och äter och dricker en stund varje dag? Den här hönan som ligger som en pannkaka är den första hönan vars ägg inte har kläckts på exakt dag 21. Jag lyste äggen precis ibörjan och då var det liv i dem... Ska jag åka och köpa mig en ägglampa kanske.

Smajsan

• -
« Svar #70 skrivet: 12 apr-13 kl 17:07 »
Hör du ingenting från äggen? inte ens om du lägger det mot örat?
Runt dag 19 - 21 tycker jag att det brukar iallafall "krafsa runt" i äggen. Mina orpington är märkliga när de ska till o kläckas, Det varken låter,piper eller krafsar i äggen och vips på dag 21 kläcks alla.

Men om dina brukar kläckas på dag 21 så skulle jag vänta en dag till innan jag gjorde något alls,för om de är döda händer det ju inget i allafall. Och lever de så kläcks dom. Jag har läst om ruvhöns som kläckt på dag 26, fast det skulle jag tycka var märkligt.
De är nog på gång, för när det närmar sig kommer ju hönan in i någon slags ruvkoma. Det är kanske därför hon inte dricker, hon är i en annan värld bara  ;)

flindra

• -
« Svar #71 skrivet: 12 apr-13 kl 17:09 »
Ja hon är verkligen borta! Hon vaknar först om man lyfter upp henne, och då blir hon minst sagt upprörd.

Verkligen helmysko, nej det hörs absolut ingenting i äggen. Liknar ingen av de tre tidigare kläckningarna.

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #72 skrivet: 12 apr-13 kl 19:46 »
Är det bättre för äggen med en höna som är lite lagom slarvig och ligger mer som en badanka på dem?

För vad det är värt så gick det till slut lika bra för min korkade badanka som för min helgalna pannkaka. Men jag har läst om kläckningar som kommer flera dagar senare än planerat, så kanske inte ge upp än?

flindra

• -
« Svar #73 skrivet: 13 apr-13 kl 00:10 »
För vad det är värt så gick det till slut lika bra för min korkade badanka som för min helgalna pannkaka. Men jag har läst om kläckningar som kommer flera dagar senare än planerat, så kanske inte ge upp än?

Nej exakt, hon får ligga kvar till dag 26 har jag tänkt. Sedan får hon nya ägg om hon vill fortsätta ruva. Hemskt det här med långa ruvningar!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #74 skrivet: 13 apr-13 kl 07:51 »
Här kommer det några tips som jag använder...
När en höna visar att hon vill ruva, placerar jag henne o äggen i transportbur, på dörren/gallret hänger jag små koppar, typ till undulater. Med vatten och mat i.Där får hon ligga i fred, jag brukar lyfta upp henne ca var 4 dag så hon har möjlighet o bajsa och jag kan städa bort om det redan hänt, senare i ruvningen lyser jag äggen i mörkt rum med en vanlig ficklampa! När det är bara någon dag kvar kollar jag äggen i en bunke med ljummet vatten, de får inte har börjat spricka! men guppar äggen i vattnet , är det liv i det....
Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

flindra

• -
« Svar #75 skrivet: 13 apr-13 kl 08:53 »
Det där med bunken måste jag testa. Fortfarande inte ett enda pip.

Smajsan

• -
« Svar #76 skrivet: 13 apr-13 kl 14:44 »
Oj! Jag tror verkligen man kan dränka en kyckling inne i ägget, om det har tagit hål på hinnan och andas genom ägget i luftbubblan. Hoppas jag har fel,eller att du inte har provat än  :-\
Hur har det gått Flindra?

skogsbonne

• Värmland
« Svar #77 skrivet: 13 apr-13 kl 14:46 »
kycklingar dränks med för hög luftfuktighet... och om man doppar så borde det inte gå så bra

Krågedal

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 13 apr-13 kl 15:15 »
om det är mitt inlägg ni menar? så ska det INTE ha börjat öppna, innan man lägger det i vatten, har det börjat spricka, så bär det nog liv i det och så kan man ju lyssna istället!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #79 skrivet: 13 apr-13 kl 15:24 »
Ägg-i-vatten-metoden är vad min mormor gjorde hela sitt liv för att se om kycklingarna levde. Och hon kläckte fram 1-2 kullar kycklingar om året i många år, så det är inget dödstips! :) Det ska ju bara läggas i snabbt så att man ser om det guppar eller inte, inte dränkas.

Men det var innan det fanns små lampor att lysa med, och det tycker jag ju verkar enklare om man vill se om det rör sig. Då tar man ju inte ens den minimala risken att det kommer in vatten i ett ägg som är längre gånget än man märkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser