Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kan en höna ruva ihjäl sig själv?  (läst 12092 gånger)

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #80 skrivet: 14 apr-13 kl 16:57 »
Tyvärr stämde inte metoden med bunken här. Äggen flöt alldeles utmärkt i det ljumma vattnet, men sedan när jag knäckte dem i en påse så fanns det inte en tillstymmelse till kycklingar i dem. De måtte ha varit obefruktade. Om hönan vill fortsätta ruva ska hon få en rejäl dröse med ägg, för nu har vi ingen tupp så nu kan det vara bra att öka på flocken lite!

För övrigt vann maken brons i tävlingen! Och ägglampan också, kan man ju säga då.  ;)

skogsbonne

  • Inlägg: 802
    • Värmland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #81 skrivet: 14 apr-13 kl 18:36 »
äggen ska gunga skrev hon.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #82 skrivet: 15 apr-13 kl 14:11 »
Hon skrev att äggen ska guppa, och ja de guppade/flöt.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv? - min ocks8?
« Svar #83 skrivet: 20 apr-13 kl 11:43 »
Min höna ruvade men bytte nest ca. efter halva tiden s8 den första kullen dog (vi kollade äggen sedan, embryon var minst halvg8ngna - ledsen...) MEN sedan gick det inte s8 bra med andra omg8ngen heller (det var ett gäng ägg som kompisarna hade lagt precis i redet bredvid s8 hon m8ste ha blandat ihop det när hon kom fr8n en liten utflykt....
Under tiden hon satt p8 andra omg8ngen märkte jag att hon inte m8dde bra. Hon väger nästan ingenting och kan inte st8r upp längre alls. Hasar sig dock fram p8 n8got vis, men numera alltid bort fr8n äggen, men kommer inte l8ngt. Nu är allts8 andra omg8ng ägg döda ocks8 men s8väl inget att göra 8t, men vad gör jag bäst med hönan??
Hon äter bra när jag (och bara jag :-( h8ller fram mat och vatten direkt under näsan p8 henne och jag tycker att hon drycker onaturligt mycket vatten ocks8 (har aldrig sett en höna dricka s8 mycket p8 en g8ng)
Hon bajser p8 sig där hon sitter och kan som sagt inte st8r p8 benen alls längre, det syns inga andra sjukdomer all p8 henne och kompisarna l8ter henne vara i fred (de är ju mest ute p8 dagarna).

VAD TYCKER NI?
Vad ska jag göra med henne annars än mata och ge vatten där hon sitter (och hur ofta detta? - om jag nu hinner...) bära ut henne i solen?? massera fötterna har jag f8tt tipps om...
men vad kan vara fel - kan hon har blivit s88888 svag av att bara ruva? (och hon hade änd8 mat och vatten bara n8gra steg borta när hon gjorde det ocks8...)
Tacksam för tipps!!
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #84 skrivet: 09 maj-13 kl 17:29 »
hönan har dött
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #85 skrivet: 09 maj-13 kl 18:18 »
Nej vad synd  :-\
Men då KAN en höna ruva sig till döds?
Eller fick hon någon sjukdom tror du? Jag menar hon kanske hade blivit sjuk iallafall, även om hon inte hade ruvat.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #86 skrivet: 13 maj-13 kl 10:00 »
syntes ingen sjukdom p8 henne, förutom att hon var vld mager.
Men änd8 - hon hade ju ätid varje dag (om jag nu handmatade henne) och druckit
s8 hon svalt inte ihjäl s8 mck är säkert.
Hade hon slitid för h8rd p8 sig under ruvningen s8 att n8got i kroppen änd8 brast? typ hjärtinfarkt eller s8...
undrar vad andra höns-h8llare tror...
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #87 skrivet: 15 maj-13 kl 12:40 »
Blir lite fundersam nu eftersom jag har tre hönor som legat och ruvat i tre veckor. Jag slaktade tuppen så första omgången ägg  var obefruktade. Det fanns en liten chans att de skulle ha varit befruktade, men tyvärr inte. Sedan måste jag nu tajma in så att kläckningen sker när vi är hemma. Därför kan de inte få nya ägg förrän om en vecka! Det blir alltså en 6-8 veckor lång ruvning... Stackars höns.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #88 skrivet: 17 maj-13 kl 19:16 »
Den höna som ruvat längst, 6-7 veckor, har idag varit ute i några timmar och druckit och putsat sig. Skönt att de har nåt vett i behåll tycker jag!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

213 gäster, 2 användare
ekoknutte, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser