Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kan en höna ruva ihjäl sig själv?  (läst 12895 gånger)

Jonte76

• -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #40 skrivet: 07 apr-13 kl 14:19 »
 Vad kul att det lever i äggen   :)   . det går ju bra o stänga in hönan i redet o öppna släppa ut henne bara nån gång ibland för o äta o skita så slipper du äckligt i redet   , mina ruvhöns äter max nån gång per dag

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 07 apr-13 kl 14:37 »
Ja! Det är så galet magiskt att det faktiskt piper och rör sig inne i äggen! :)

Det blir nog så att de får vara kvar i redet ett tag men undrar kring det där med vatten. Vet inte vad en nippelflaska är... Är det en sån där vanlig vattenflaska man kan ha till kaniner? Eller sån med skål nederst? Vet inte om jag hinner köpa en sån...

Jag läste att de bör få vatten första dagen men det är verkligen ett litet, trångt rede med massa halm nu (för värmens skull) så lite klurigt att få in en låg skål utan att hönan skvätter ut det... Men kanske en lite större med stenar i? Så står den ju iaf kvar bättre?

Fasen också att jag måste jobba imorn! Tror ni man kan vägga? Alltså vara hemma för vård av ägg?!? ;)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Smajsan

• -
« Svar #42 skrivet: 07 apr-13 kl 14:43 »
Fniss  :D Prova att vägga hahaha! jätte kul  :D Ja det är kanske inte så dumt att tvingas vara borta på jobbet så kan de få torka och lära sig att stadigt stå på benen  ;) Allt fixar hönan faktiskt så lita på henne.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jonte76

• -
« Svar #43 skrivet: 07 apr-13 kl 14:44 »
Hönan sköter allt det där själv  :)   första dagarna kommer hon nog ligga kvar o vänta på att alla ägg ska kläckas , första 2 dagarna brukar dom aldrig gå upp med kycklingarna .   räcker om du ställer dit en skål med vatten på kvällen så kommer mamman locka ut kycklingarna när det är dax kanske inte imorn men kanske tisd ons kommer dom vilja smaka vatten o lite foder  :)

flindra

• -
« Svar #44 skrivet: 08 apr-13 kl 10:20 »
Har det blivit några kycklingar än?

Ellie Greenwoods ägg som hon ruvat på i tre veckor har ett litet hål i sig, och därinne kan man se en liten näbb som piper för fullt. Det är så häftigt!

Smajsan

• -
« Svar #45 skrivet: 08 apr-13 kl 15:09 »
Hej!
Nu har jag 2 st. ruvhönor till  ::) Jag har låtit dom ligga e vecka för att kolla om de ligger kvar, och det gör dom.
Det är som något magiskt som gör att så fort jag får hem köpeägg till kläckaren, så vips så ligger det hönor och ruvar. Jag ska iallafall plocka bort ägg från dom idag. Helst vill jag inte att de ska ruva alls,men det är en av mina blandtjejer Araucana/Maran som har lagt sig lilla Yvonne  :-* Trodde inte hon skulle ruva faktiskt. och en orptant som inte heter något för alla 5 ser lika ut så jag ser ingen skillnad på dom.

Jag kommer att drukna i kycklingar i år  :P

Hoppas det kommer en liten kyckling Flindra,eller kanske har den redan kommit?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

• -
« Svar #46 skrivet: 08 apr-13 kl 15:43 »
Jadå!  :D

Smajsan

• -
« Svar #47 skrivet: 08 apr-13 kl 17:25 »
Vilken sötnos  :-* har din ras Fjädrar på benen? Eller är det en ny ras du har kläckt?

flindra

• -
« Svar #48 skrivet: 08 apr-13 kl 18:44 »
Ja, Kindahöns kan ha fjädrar på benen. De kan också ha rosenkam. Sen kan de vara vitgrå, bruna i många nyanser, svarta. Och ulliga kan de vara också. Den här blir nog kanske vit, eller i alla fall ljus. Mamman är vitgrå. Huruvida den kan bli ullig vet jag inte, en av de större kycklingarna blir nog ullig och den såg likadan ut som de andra när den var nykläckt.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 09 apr-13 kl 07:34 »
Ja! Tre av tre är nu kläckta! Tur att jag jobbar så att de får vara ifred.

Imorse ramlade en av dem rakt i vattenskålen när jag kikade under mamman. Hoppas den inte blev alltför kall. Har ställt en mjölkkartongsbotten (havremjölkskartong för att vara exakt!) med stenar i i ett hörn av redet men de har svårt att komma dit tror jag eftersom de då måste klättra lite på halmen. Ikväll eller imorn kväll ska jag se om jag kan flytta dem.

Imorse var det -10 ute så hönsluckan fick förbli stängd idag. Stackars hönsen kommer nog undra om ett tag varför de inte får komma ut! :-S Men blev så nojig över den som hamnade i vattnet.

Dessa ägg kommer från en ullig, något från mamman tror jag (viltfärgat med rosenkam) och kanske ett från min enda höna utan fjädrar på benen. Så det kan bli lite vadsom! Skulle vilja få en brun!

Nu har även min svarta ulliga lagt sig och snart kommer syster Esters ägg att kläckas så nu är vi igång i blåkullatorpets hönsuppfödning! ;)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

flindra

• -
« Svar #50 skrivet: 09 apr-13 kl 10:39 »
Vad roligt, grattis!

Kindahöns verkar vara skickliga mammor, så du behöver nog inte oroa dig alls.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 09 apr-13 kl 16:17 »
Jag hoppas det ska gå bra! Edith verkar ta hand om dem. Hon ligger fortfarande som en pannkaka på dem. Lite orolig för den lilla som ramlade i vattnet imorse dock... Snart är långa arbetsdagen dock slut så jag kan åka hem och titta!

Idag ska jag också hämta en värmelampa. Tror det blir lite väl kallt för dem annars att ge sig ut från mamma Ediths värmande fjäderdräkt för att äta och dricka när jag flyttar dem till nya buren ikväll.

Mina första kycklingar... Jag antar att man coolar ner sig efter ett par kullar! :)

flindra

• -
« Svar #52 skrivet: 09 apr-13 kl 16:22 »
Vad har du för temperatur i hönshuset? Jag försöker hålla +10 ibörjan, sedan när de börjar få fjädrar och är lite stadigare räcker det med +5 tycker jag.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 09 apr-13 kl 19:20 »
Ja, jag har ju ingen värme i hönshuset och på morgonen när jag åker är det -10 och då öppnar jag ju vanligtvis luckan så de kan gå ut.

Så det är nog egentligen för kallt för de små. Den som hamnade i vattnet låg livlös när jag kom hem men andades. Jag tog in den och värmde den och den tycktes piggna till. Ställde sig upp och pep. Drack lite lite och fick i sig mikroskopiskt lite majsmjöl uppblött i vatten.

De andra åt glatt av kokt ägg som jag ställde fram till mamman som då duktigt lockade fram de små. Men den lilla svaga ville inget ha.

Orolig nu. Hoppas den blir starkare nu när den är torr och varm igen.

De har också fått en värmelampa ovanför sig men den värmer inte massor. 150 W. Men lite ändock.

Känner mig låg och som en dålig, dum hönsägare nu. Nästa år ska de inte få ruva förrän det är varmt ute om de så dör på kuppen!

flindra

• -
« Svar #54 skrivet: 10 apr-13 kl 07:12 »
Ja, -10 ställer ju en hel del krav på mammahönan. Jag hade +5 när två av mina kycklingar irrade bort från mamma och dog. Sorgligt, men sen har jag hört att sådant kan hända även sommartid så det är inte säkert att det bara var kylan som gjorde det.

Värmelampa låter toppen! Det ordnar sig säkert då. Men om du är väldigt orolig och har möjlighet så kan du kanske ta in hönan och kycklingarna i en kaninbur? Bara en tanke.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 10 apr-13 kl 07:24 »
Tack för ditt svar, Flindra! Ja, det ställer höga krav på henne! Värmelampan var nog en bra investering.
Imorse var den lilla svaga mycket piggare och var t.o.m framme och intresserade sig för mors hurmangörnärmanäterlektion. Så skönt!

Så gulligt det är när hönan visar hur man gör! :) Pedagogik på hög nivå!

Jag var nära på att ta in dem igår men ångrade mig sedan. Idag är det kallt och ruggigt men öppnade ändå luckan men lät värmelampan vara på. Antar att min elräkning får bli lite dyrare trots allts... Jäkla höns! ;)

Marianna hönsamamma

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 10 apr-13 kl 08:37 »
Hönan som jag skrev om för några dagar sedan, klarade sig! Jag väckte henne och hanterade henne då och då. Hon fick mat 3 gånger om dagen, men åt inte så särskilt mycket. Men så en dag, var hon riktigt vaken och började äta mer. Så rätt som det var, så tittade en liten kyckling ut bland fjädrarna!! Jag tror inte att hönan hade klarat sig om jag inte - 1 hade flyttat henne till ett varmare utrymme - 2 hade väckt och matat henne. Men det är vad jag tror - hönan säger inget utan bara sköter sig.

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 10 apr-13 kl 19:10 »
Det missade jag att du skrivit om! Så bra att alla klarade sig! Vad är det för ras? Kindahöns ska klara kyla bra. Ner till -20. Lite köldskador på kammen kanske men har de det torrt och dragfritt bara så... Iaf har mina fixat det fint. Tror inte de skulle ha börjat lägga sig att ruva när det var -25 ute om de inte mått bra! ;)

Mina tre kycklingar mår också bra! Även svaga, lilla minstingen som var nära på att dö bort igår kväll var framme idag och åt lite majsmjöl, äggula och havregrynsgröt. Han (Jag kallar alla för han! Hoppas jag har fel! ;)) tycks klara sig... Håller tummarna!

/prinsessan, som nu har fått lite bättre hönssjälvkänsla men som ändå hoppas på varmare väder innan nästa kull... Som bör komma till helgen! :)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 10 apr-13 kl 19:16 »
Tror ni förresten att jag kan sätta in den andra hönan i samma kaninbur när hennes små kommer? I andra änden typ? Det är en sån där större modell av bur? Kycklingarna kommer då vara en dryg vecka yngre? Vill ju utnyttja värmelampan nu... Men har inte råd med en till.

Jag kan ju iofs dela av buren på mitten annars men det blir ju lite trångt då men kanske funkar i början?

Då är det två mammor och fem små sammanlagt i buren. Vad tros?!?

flindra

• -
« Svar #59 skrivet: 10 apr-13 kl 22:38 »
Jag kommer behöva ha två hönor med sina kycklingar tillsammans väldigt snart, så jag går i samma fundering. Den ena hönan har varit snäll och gosig hela ruvningen, men den andra är en riktig surkärring! Är lite orolig att surkärringen ska ha ihjäl den andres kyckling. Urs, jag får nog dela av kycklingburen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser