Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Kan en höna ruva ihjäl sig själv?  (läst 12091 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #20 skrivet: 31 mar-13 kl 14:53 »
Tack flindra för länken  :D Jag ska skaffa en webbkamera helt klart. Det där med att flytta ruvhönor är nog svårt, tycker jag har läst att det nästan är omöjligt för de slutar att ruva då. Hade jag vetat det hade jag aldrig flyttat mina,men dom tyckte att det var helt ok, som tur var.Jag har nog väldigt förlåtande höns överhuvudtaget, jag bygger om o flyttar grejer, vattnet står alltid på olika ställen, redena flyttas, men dom tycker det är ok som tur är  :P

Man kanske ska läsa av sina egna ruvhönor lite, för man märker nog om det man gör är helt uppåt väggarna. Mina mammor och kycklingarna har fått 38 nya kyckling kompisar som är lika gamla som ruvkycklingarna. Dom säger mammorna till och har ögonen på, men de nya lärde sig snabbt höns språket, så dom har vett att hålla sig undan. Så allt går att göra, bara man har ögonen på hur de reagerar. Kanske även flytta en ruvhöna som har lagt sig på en lite olämplig plats  :) Men som sagt alla höns är olika.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #21 skrivet: 31 mar-13 kl 16:02 »
  Jag brukar vänta ett par dagar o när hönan är riktigt "Platt" fixa ett rede med 10 ägg i o sen  sen flytta hönan dit , går hon inte o lägger sig då skulle jag inte lita på henne annars heller  :D

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #22 skrivet: 31 mar-13 kl 18:37 »
Det som har hänt mig är att hönan legat på den nya platsen ett par dagar, men sedan har hon gått upp för att äta och dricka, och sen har hon flugit tillbaka till den gamla platsen igen! Tycker det blir bökigt att hålla på och flytta hönor och ägg, och hålla efter att allt är på rätt plats. Enklare att låta henne ligga kvar till kläckdags tycker jag.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #23 skrivet: 01 apr-13 kl 12:18 »
Ja, om man tänker på hur det går till i naturen så måste det vara onaturligt för en höna att redet med äggen flyttar sig till en annan plats. Men helt naturligt att kycklingarna flyttar sig, det gör de ju hela tiden.


Jonte76

  • Inlägg: 219
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #24 skrivet: 01 apr-13 kl 12:22 »
  ja ska man flytta ruvhönan behöver det vara stängt så dom inte kan ta sig tillbaka där dom bodde innan annars blir det nog inte bra alls   :(  .     Jag tycker det är skönt o inte ha ruvhönsen ihop med värphönsen då slipper man ju massa andra ägg i redena , men allt funkar ju o sen är det  olika hur mycket höns man har ju

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #25 skrivet: 01 apr-13 kl 13:38 »
Ja nu har en tant till blivit platt som en pannkaka  :o Jag och min man sa samtidigt, Nej inte en till!!!
Men jag tänkte att ok, då får hon 2 ägg att ruva på, inte ett ägg till (har just nu 43 kycklingar). Så jag lyfte henne, tog bort ägg,lämnade 2 som jag märkte och stoppade tillbaka. Hönan knorrade lite men la sig tillrätta.
Nu på morgonen har hon flyttat sig till ett annat rede,med fler ägg i. Så det går inte att hålla ordning på dom däringa ruvhönorna, och absolut inte lyfta på dom, dom blir mycket förnärmade. Men hon kanske inte hade lagt sig riktigt än, ska vänta några dagar innan jag gör samma sak igen  :) Jag måste ju kunna ha lite kontroll på ruvandet, de klarar inte av att begränsa sig själva,har jag märkt  ::)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

blåkullaprinsessan

  • Inlägg: 72
    • Östergötland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #26 skrivet: 01 apr-13 kl 13:58 »
Jag försökte flytta henne till en kaninbur på golvet med ett rede i men hon bara kacklade i panik och ville ut och brydde sig inte alla om äggen.

Men har någon erfarenhet av att flytta familjen efter att de små är kläckta? Som de ligger nu så är det som sagt lite väl hög fallhöjd för små dunisar.

Igår var hon uppe och sandbadade en snabbis på tomten. Sen snabbt som attan tillbaka till äggen. Hon verkar må bra! I skrivande stund är hennes syster också uppe och vandrar i solen.

Har gjort lite tillfälliga reden i pappkartonger på golvet med lite ägg i så nu hoppas jag att övriga hönor kan hitta dit... ;)
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Marianna hönsamamma

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #27 skrivet: 01 apr-13 kl 19:36 »
Ja, kan hon det?? Min höna har ca en vecka kvar och har gått helt i trance. Hon äter och dricker inte och går inte upp. Ögonen är helt slutna även om jag lyfter upp henne. Har flyttat henne till varmare utrymme och hon blev kanske lite rörligare, men tittar inte upp. Ska jag försöka väcka henne? Har hon en chans att överleva? Har någon erfarenhet?

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #28 skrivet: 01 apr-13 kl 19:57 »
Lyft upp henne, sätt henne rakt framför mat och vatten. Äter/dricker hon inte då heller?

Mina (första) ruvhönor verkar slutspurta nu på väg in i sista veckan och går inte heller längre upp frivilligt för att äta, dricka eller bajsa. Men om jag lyfter ut dom och ställer dom vid mat sköter dom det snabbt innan dom springer tillbaks till redet. Jag tror inte en höna svälter ihjäl på en vecka ändå, men tycker det är dumt om dom ska slita ut sig i onödan.

Marianna hönsamamma

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #29 skrivet: 01 apr-13 kl 20:08 »
Tack! För 3-4 dgr sedan åt hon när jag lyfte upp henne. Men reagerar nu inte alls, även om jag håller mat eller vatten framför näbbet. Jag tror att jag ska gå ut och försöka sitta med henne en stund och se om det blir mer liv i henne.

Marianna hönsamamma

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #30 skrivet: 01 apr-13 kl 20:57 »
Jag måste berätta - när jag kom ut till hönan hade hon öppnat ögonen! Värmen hade verkat, tror jag. Jag höll fram en skål vatten och hon drack! Sen åt hon mat! Härligt!!

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #31 skrivet: 01 apr-13 kl 21:02 »
Vad roligt att hon mår bra  :) Men jag har märkt att de liksom flyttar till ruvuniversum den sista veckan. Glansig tom blick. Men de verkar älska det, så jag störde dom inte. Kanske skulle ha gjort det,men jag trodde dom mådde bra  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #32 skrivet: 02 apr-13 kl 10:34 »
Jag har haft tre "badankshönor" som ligger som badankor i redet, de tittar och äter gärna mat om man sticker till dem något. De kluckar nöjt när man klappar dem. Sen har vi en som är en "pannkakshöna", som ligger platt som en pannkaka och tittar med halvslutna ögon. Man kan få sig ett hugg om man lyfter ut henne. Tror inte det behöver vara nån fara om inte hönan tittar! Men om man lyfter på henne borde hon ju vakna till liv? Om man är nojig över näbben kan man ju ta på sig handskar.

Ett enkelt sätt att slippa att kycklingarna ramlar ut redet är ju att silvertejpa en bit putsnät eller kycklingnät framför ingången till redet. Det har gått fint att flytta på hönan med kycklingarna när de kläckts.

blåkullaprinsessan

  • Inlägg: 72
    • Östergötland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #33 skrivet: 03 apr-13 kl 18:32 »
Åh, dumma lilla höna! Idag när jag kom hem från jobbet hade hon knölat in sig hos syrran och hennes egna ägg låg iskalla i redet. Bara dagar innan beräknad nedkomst! :(

Åh, vad trött jag blir!

Och syrran har ju bara två små ägg.., blir det två kycklingar av syrrans ägg, tror ni jag isf kan ge den ena till dumhönan? Hur gör man då? Bara lägger den i redet?
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #34 skrivet: 04 apr-13 kl 12:05 »
Har du tur kanske det går att rädda de kalla äggen... Stäng in den klantiga hönan med äggen i ett litet mörkt rede med mat och vatten.

Jag har varit med om att ägg blivit kalla (när jag flyttat på en ruvhöna och hon sen inte hittat tillbaka) och att det ändå blivit kycklingar.

blåkullaprinsessan

  • Inlägg: 72
    • Östergötland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv? Det piper!!!
« Svar #35 skrivet: 07 apr-13 kl 10:06 »
Åh! Det piper i äggen!!! Jag är helt tagen på sängen! Var så säker på att de dött när de blev kalla! Nu har jag blivit halvt förlamad av noja och vågar inte flytta henne så hon är instängd i redet. Har tejpat fast nät.

Men hur länge ska jag vänta nu innan jag flyttar dem till kaninburen på golvet som jag gjort iordning? Jag är också orolig för att hon ska bajsa en tennisbollbajs på de små nu när hon är instängd men får väl kolla där ofta men nu ska jag jobba tre dagar. Åh, vad dumt allt blev!

Hon får lite mat i en skål och vatten av mig då och då.

Kan jag vänta med att flytta dem till på torsdag tror ni? Om de kläcks idag och typ imorgon?

Och hur lång tid efter pip brukar det ta innan de kläcks?!?
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 12:49 av blåkullaprinsessan »
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

blåkullaprinsessan

  • Inlägg: 72
    • Östergötland
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv? Det piper!!!
« Svar #36 skrivet: 07 apr-13 kl 10:12 »
Ni får ursäkta en nojig förstagångshönsmamma! ;) Är så nojig att jag ska ta livet av mina första små dunbollar!
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #37 skrivet: 07 apr-13 kl 13:47 »
Här hos oss verkar det som att det piper sista dygnet. Så det är nog på gång!

Det går fint att låta hönan ligga kvar instängd, du behöver nog inte oroa dig över bajset. Mina har då bajsat sina jättekluttar och det har gått bra ändå med kycklingarna. När alla ägg har kläckts kan du flytta höna + kycklingar till buren.

Så skoj med kycklingar!  :D

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #38 skrivet: 07 apr-13 kl 13:50 »
Jag ska tillägga att du absolut kan låta kycklingar och mamma vara kvar i redet om du vill. Tycker inte att mammorna verkar så intresserade av att springa omkring ändå ibörjan. Men då får du tänka ut hur du ska ge hönan vatten. Har du någon nippelflaska? Annars kan du göra en låg vattenskål av ett mjölkpaket eller en Creme Fraiche-burk. Fast jag tycker nog nippelflaska är bättre, så kan inte kycklingarna drunkna. Men då behöver du ha något som kan samla upp spillet. Kanske ta en bit ståltråd och fästa ett nerklippt mjölkpaket på nätet under nippelflaskans pip?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Kan en höna ruva ihjäl sig själv?
« Svar #39 skrivet: 07 apr-13 kl 14:17 »
Vad skoj att dom vill titta ut nu de små  :D Gör som Flindra beskriver, för de 2 första dygnen behöver kycklingarna inte mat, kanske bara lite vatten. Men finns det en nippelflaska eller en låg skål så visar mamman var o hur de ska dricka.

De första dagarna reser sig inte mamman, utan väntar ut de sista äggen och att alla ska torka o hålla sig varma. Jag räknade mina till 8 st. sedan tog jag bort äggen som var kvar, men efter 3 dagar var dom 11 st. Lite paff blev jag men de låg väll o torkade hos mamman och de som kom först var ute o sprang.

Det är så kul att ha en hönmamma med kycklingar i hönshuset, dom är så duktiga.
Lycka till med kläcket!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser