Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter insjuknade dog undrar om diagnos  (läst 8646 gånger)

simonrimshult

Getter insjuknade dog undrar om diagnos
« skrivet: 26 mar-13 kl 19:28 »
Hej!
Jag fick tillfälle att ta över tre getter för en vecka sedan nu. En bock två getter, svensk lantras. Den ena hade innan vi hämtade fått ett jättejuver, spenarna släpade i marken jag uttalade oro för dåvarande ägare, några dagar senare ville hon inte ställa sig upp och dog kort därefter, fortfarande innan vi hämtade. Så vi fick bara med oss en bock och en get. Till saken hör att båda getterna killat hon som dog innan hämtningen hade tyvärr killingarna frusit ihjäl för och geten vi fick med hem hade killat tre dödfödda. Alltihop såklart mycket tråkigt.. Väl hämtade mådde både bocken och geten av allt att döma bra. Efter ett par dagar märkte vi att getens ena juver var större än det andra. Men fortfarande inte "stort" och spänt på något sätt. För två dagar sedan märkte vi att hon var slöare på kvällen. Morgonen efter hade hon fick gått ut, det tog vi som ett gått tecken. Men hon ville inte stå längre stunder. Jag var inne och såg till att hon hade tillgång till mat och vatten flera gånger under dagen. Jag kollade juvret vilket jag tyckte hade svullnat lite och det var ganska lila till färgen, kände på det men det var mjukt och inte alls spänt. Under dagen gick blev hon svagare och svagare och dog under em. När det väl hänt undersökte jag juvret närmare och såg inga direkta skador men det såg inte helt friskt ut, lila, svullet och med några fläckar som såg lite suspekta ut, kladdiga. Jag var med när en grannes tacka fick juverinflammation då svullnade juvret mycket men framför allt uppdrog en rutten fläck som spred sig tillslut över hela juvret och luktade hemskt. Så farligt verkade det inte vara med min get och för henne gick alltihop också mycket fortare, från första tecken på slöhet till död ca 17 timmar. Jag upptäckte också när hon var död att hon var kladdig som av diaré där bak, inte mycket men litegrann. Så nu undrar jag vad mer kunnigt folk får för tankar kring detta? Var det nåt som den ena geten smittade den andra med? Hade det att göra med förlusten av alla killingar? Kanske att mjölkproduktionen satt igång och att de tog skada av att ingen killing drack ur juvret?
Tråkigt sätt att starta vår gethållning med, kunde blivit två getter, en bock och fem killingar men nu har vi bara en bock kvar :(

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Getter insjuknade dog undrar om diagnos
« Svar #1 skrivet: 27 mar-13 kl 07:12 »
Hej och välkommen till gettavlan!

Det gjorde ont i hjärtat när jag läste din berättelse, å getternas vägnar. Det är inte min mening att vara otrevlig, men du beskriver ett mycket tragiskt fall när 2 getter och 2 killingar har dött helt i onödan, på grund av mänsklig okunskap.

Som de förra getägarna gjort och låta killingar frysa ihjäl är fullständigt oförsvarbart. En get som ska killa måste få göra det inomhus, detta är speciellt viktigt nu under den kalla årstiden. Små killingar har inte mycket till försvar mot vare sig kyla eller hunger. Det är nödvändigt att en människa är med under killningen, och när killingarna är födda ser till att geten slickar dem torra och att de små börjar dia mjölk som de ska, då ökar överlevnadschanserna mycket!

De döda getterna har med största säkerhet dött av juverinflammation, båda två. Det tillstånd du beskriver att en tacka i din närhet fått verkar mera vara vävnadsdöd, detta kan bli en följd av en obehandlad juverinflammation.
Strax innan en get killar börjar hon sätta juver, det fylls med råmjölk som killingen ska dia när den fötts. Om killingen dör, måste en människa mjölka ur råmjölken, annars kommer den finnas kvar i juvret och vara en utmärkt grogrund för bakterier som orsakar juverinflammation. En juverinflammation (mastit heter det på medicinskt språk) behöver inte nödvändigtvis yttra sig som att juvret är mycket spänt; det kan lika gärna kännas "svampigt", vara ovanligt varmt, vara ömt (geten har ont när du känner på juvret) eller ha små eller stora hårda knutor i juvrets mjölkkörtlar.
Bot mot hotande juverinflammation är att mjölka juvret tomt ofta, många gånger per dag. Då får du ut mjölken där bakterierna växer. Om juverinflammationen brutit ut är det bråttom att få hjälp av en veterinär! Även om många veterinärer har stora kunskapsbrister inom getmedicinen, är de vana att behandla juverinflammationer eftersom detta är vanligt hos mjölkkor. Du kan alltid lita på att din veterinär hjälper dig med detta!

Det "kladd" som fanns i rumpan på din döda get var troligtvis avslaget, den blödning från livmodern som ofta håller på en eller två veckor efter killingen fötts.

Om du tänker behålla bocken föreslår jag att du skaffar mer kunskap om lantbruksdjur, och getter i synnerhet! Överst här på gettavlan finns bra länkar. Du kan även söka efter en getkurs i din närhet, LRF ordnar såna ibland. Det är oxå en god idé att besöka en erfaren getägare och få tips och råd.

Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

simonrimshult

« Svar #2 skrivet: 27 mar-13 kl 10:12 »
Hej!
Tack för nyttigt svar.
Killingarna dog ju innan vi fick hit dem och jag känner inte att jag kan ta nåt ansvar varken för det eller geten som dog, hon var sannolikt redan sjuk när hon kom. Tror hennes killning var minst två veckor innan jag hämtade dem. Möjligtvis hade jag struntat i att ta mig an dem om jag haft mer kunskap, men det hade inte räddat dem.
Till förra ägarens försvar ska sägas att hon försökt sälja dem en lång tid haft köpare där som skulle komma och hämta dem men som hela tiden förhalade det hela. Tillslut svarade hon inte på telefonen ens. Så ägaren hade för lite tid med dem, men hade räknat med att få dem sålda innan killningen. Men ja, jätte olyckligt.

Jag planerar att ha kvar bocken och tänker skaffa nytt sällskap åt honom. Jag har varit hos andra getägare och kikat och försökt samla kunskap i böcker samt här på forumet. Förstår att man ska ha kunskap för att kunna ta hand om dem samtidigt som jag kan tänka mig att man lär sig bäst genom egna erfarenheter och sunt förnuft i hanteringen. Vill inte bli avskräckt pga denna dåliga start där jag själv tycker mig vara hyffsat skuldfri. Men som sagt tack för ett jättebra svar! Hur tycker du jag bäst samlar kunskap? Jag planerar att skaffa helst en get med ett par killingar vill inte ta mig vatten över huvudet.

Bocken ser ut att trivas och mitt jobb medger ganska mycket tid hemma så jag är ute och umgås med honom flera gånger om dagen. Ger honom granris, andra små kvistar, hö, pellets och ibland lite kornkross. Låter det ok?

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 mar-13 kl 16:46 »
Kan bara instämma med skräptanten!

Jag planerar att ha kvar bocken och tänker skaffa nytt sällskap åt honom. Jag har varit hos andra getägare och kikat och försökt samla kunskap i böcker samt här på forumet. Förstår att man ska ha kunskap för att kunna ta hand om dem samtidigt som jag kan tänka mig att man lär sig bäst genom egna erfarenheter och sunt förnuft i hanteringen. (...) Hur tycker du jag bäst samlar kunskap? Jag planerar att skaffa helst en get med ett par killingar vill inte ta mig vatten över huvudet.

Ger honom granris, andra små kvistar, hö, pellets och ibland lite kornkross. Låter det ok?

Jag föreslår att du skaffar en kastrerad bock som sällskap till den du nu har. Skaffar du en get till din bock kommer geten att få killingar.  När killingarna väl är sålda, om du lyckas sälja dem vilket inte alls är lätt, ska geten mjölkas. Ge inte bocken enbart granris, utan också tall, de flesta sorters trädslag, sly, saltsten och mineraler. Ge inte kornkross eller annan säd som bocken inte behöver och som ökar risken för urinsten hos bockar. Läs allt du kommer över om getter innan du köper en get till bocken.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58410.msg462698#msg462698
« Senast ändrad: 27 mar-13 kl 17:00 av Sussilo »

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-13 kl 17:57 »
Hej!
Tack för nyttigt svar.
Varsågod!
Killingarna dog ju innan vi fick hit dem och jag känner inte att jag kan ta nåt ansvar varken för det eller geten som dog, hon var sannolikt redan sjuk när hon kom.
........
Vill inte bli avskräckt pga denna dåliga start där jag själv tycker mig vara hyffsat skuldfri.
Du misstänkte att geten var sjuk, hennes allmäntillstånd var påverkat och juvret (jag citerar) "hade svullnat lite och det var ganska lila till färgen". I ett sånt läge ringer en ansvarsfull djurägare till veterinären omedelbart!
För inte länge sedan läste jag i tidningen om en bonde som blivit åtalad för att han inte låtit veterinär behandla en ko med juverinflammation, istället hade han skickat henne till slakt. När den stackars kon kom in till slakteriet hade juvret drabbats av vävnadsdöd och det kröp maskar i den döda vävnaden. Lagstiftningen ser allvarligt på människor som inte söker hjälp för djur som är sjuka. Så tänk ett varv till.

Vitkål

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-13 kl 18:25 »
Man märker hur EXTREMT viktigt det är att ha en buffert för oförutsedda utgifter om något händer djuren, och att man FÖRSÄKRAR sina djur. Vi har till och med våra nio marsvin försäkrade...

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 27 mar-13 kl 19:00 »
X

Ändrat svar baserat på antaganden om brister i frågeställarens kunskaper/djurhållning.
« Senast ändrad: 02 apr-13 kl 11:01 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

simonrimshult

« Svar #7 skrivet: 27 mar-13 kl 19:12 »
Några förtydliganden då: Allmäntillståndet var förändrat först kvällen innan hon dog.
Juvret var lila några få timmar innan hon dog. Jag försökte kontakta en granne som är veterinär men hon hade slut på batteri i sin mobil.

Jag ger honom inte bara gran utan också tall och andra kvistar. Kornkross har jag hört innan ska vara ok dock ej helkorn. Olika getägare har nog olika uppfattning, det har jag stött på tidigare.

Förstår inte vad problemet med ev killingar är? Om jag inte säljer dem käkar jag väl upp dem.

Skaffa en bock till är inte aktuellt eftersom jag vill mjölka, *********

Det är väl möjligt att jag handlat fruktansvärt fel och oansvarigt här, kanske borde uppsöka närmaste fängelse.
Kommer iaf tänka ett varv till innan jag söker hjälp här nästa gång.

Tagit bort ironi som senare misstolkas
« Senast ändrad: 29 mar-13 kl 17:40 av Fru Jansson »

Tösen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-13 kl 20:01 »
I den här tråden kan tyvärr ingenting förändra hur det gick för getterna och deras killingar.. däremot kan framtiden påverkas till det bättre! Visst vore det himla trist om vi nu redan förlorat en ny getägare från vår informativa gettavla?

Sanningen svider... sug all information du fått här och en smula av kritiken, för ett bättre getforum finns inte det kan jag lova:) Det blir så lätt missförstånd också när en hel invecklad historia ska skrivas ner på några rader. Och är man ny på en djurart vill man gärna lyssna och kunna lita på de man köper djuren av, vilket inte alls gick nåt bra i detta fallet. Jag hoppas bara att det kommer lösa sig i framtiden, lycka till!
Det blir vad du gör det till!

Miss Evil

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 28 mar-13 kl 00:04 »
Förstår dig simonrimshult, vilket tråkigt bemötande du fick  :(
Hoppas det går bättre med dina getter i fortsättningen och get är gott  ;D
Lycka till!
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

simonrimshult

« Svar #10 skrivet: 28 mar-13 kl 10:12 »
Tack miss evil! inte så ond som namnet antyder.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 28 mar-13 kl 11:06 »

X

Inlägg baserat på antaganden om brister i frågeställarens kunskapsnivå/djurhållning
« Senast ändrad: 02 apr-13 kl 11:00 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 mar-13 kl 12:22 »
I den här tråden kan tyvärr ingenting förändra hur det gick för getterna och deras killingar.. däremot kan framtiden påverkas till det bättre! (...)
Sanningen svider... sug all information du fått här och en smula av kritiken (...) Det blir så lätt missförstånd också när en hel invecklad historia ska skrivas ner på några rader.

Kloka ord, Tösen. Många här har upplevt hur det är att mista djur under olika situationer - också bland de som svarar på frågor.  För dem kan det kännas mycket tungt att komma in för sent med råd och idéer för att försöka hjälpa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 28 mar-13 kl 16:39 »
  Jag föreslår att du låter det vara som det är ett tag.  Bocken är antagligen också ledsen över förlusten.  Men eftersom du har tid att hålla på mycket med honom, så kan han finna tröst i dig.  Prova att ge honom lite nyttig gymnastik, både för kroppen och, viktigare än många tror, för hjärnan!  Sträcka sig högt upp efter kvisten, gissningslekar av typen "Under vilken hink är godiset gömt den här gången?"  Endast din fantasi sätter gränser.  (Ja, och så getens natur förstås!  De är i regel inga apportörer! ;) )  Under tiden kan du skaffa de kunskaper som behövs för att ge en dräktig och digivande get all nödvändig näring och övrig skötsel, och du hinner göra i ordning stall och hagar så att de fungerar.  "Problemet med killingar" är att de kan fara illa om ägaren inte har tillräckliga kunskaper ännu.  Kunskaper tar tid att skaffa!  Vi hjälper gärna till!  På gettavlan finns många trevliga länkar, och en litteraturlista, där du kan börja "botanisera".

Mjölk av god kvalité får du endast från en välmående get.  Dessutom måste du ta vara på mjölken på rätt sätt.  Även här finns högar av böcker och hemsidor att plöja igenom!  (Om du har riktig otur, så var det något smittsamt som de andra råkade ut för.  En ny kompis kan då råka lika illa ut.)

Bockar behöver inte kraftfoder.  Men väl lockfoder.  Grenar att barka, kvistar och löv att mumsa på är godis för en bock.  Hö är grunden, så att han kan bli mätt.  Men var sparsam med kraftigare foder!  Urinsten är inget kul, den bocken behöver inga fler sorger nu!  ;)

Givetvis önskar vi att alla djur, getter och andra, får ett gott liv och en god död.  Som Torptomten skriver: "Vi" (jag inkluderar Simonrimshult) "ser djuren som levande varelser med egen rätt, rätten att bli vårdade och skötta på ett korrekt sätt."  Men fullt så snällt är inte detta livet.  Vad vi kan göra är att stötta varandra och försöka hjälpa varandra att söka och ta till oss kunskaper för att undvika ett upprepande.  Det som får mig fundersam är att Simonrimshult skriver så här:  "Kommer iaf tänka ett varv till innan jag söker hjälp här nästa gång"  Jag tänker på alla de getägare som inte skulle drömma om att söka hjälp någonstans, eftersom getter inte kostar så mycket.  Om några dör, så är det lätt att skaffa nya.  Dessa getägare ser vi aldrig här på gettavlan över huvud taget, och det är deras getter som får lida.

Tack ni som förstår att det kanske inte alltid är av oaktsamhet som man förlorar getter.  I det här fallet kan det ha varit ren okunskap i förening med det hastigt uppdykande djurägarskapet.  Nu får vi försöka gå framåt, och göra det bästa av den uppkomna situationen:

-> Vi alla kan tänka efter innan vi skriver ett argt inlägg
-> Simonrimshult kan läsa på om getter

Slutligen kommer Trollmors "mantra":  Det skulle vara lärorikt med en bild på den kvarvarande bocken.
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 19:57 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

simonrimshult

« Svar #14 skrivet: 28 mar-13 kl 22:13 »
Jag insåg inte att jag skulle behöva försvara mig på detta sätt annars hade klart skrivit om mitt försök att få hit veterinär osv. redan från början.

Det jag skrev om att bockar ger konstig mjölk var ett skämt, bockar ger inte mjölk överhuvudtaget, förstår ni, varken god eller konstig.

Ang slakt av killingar vet ni ingenting om min kunskap, jag kanske jobbar som slaktare?

Ang kraftfoder står det i Håkan hallanders bok, husdjur för husbehov "som grundregel bör man ge ett halvt kilo krossat spannmål per dag". Jag har tidigare inte haft anledning att ifrågasätta detta.

Ska man förutsätta att den som skaffar djur alltid gått en kurs innan? Jag har även höns och katt. Ska jag gå en hönskurs också? Och en kattkurs? Jag har precis fått barn, kanske jag skulle gått en barnkurs? Vem har tid och pengar till allt detta? Att skaffa getter var inget jag bestämde över en natt, jag har planerat det sedan länge och läst mycket av det som står här och på andra ställen. Växte även upp med får. Men inget av det förberedde mig för denna situation efter några dagars getägande.
Jag kan omöjligt veta allt som kan hända även om jag går en kurs. Av alla jag känner som har djur är det ingen som gått någon kurs. Jag förstår att det vore jättebra, men jag tror att en stor majoritet inte gör det och en stor majoritet av dem går det jättebra för, de kanske inte råkar köpa sjuka getter.
********* Följdmoderering

Självklart tar jag åt mig av tips ni skrivit, jag är inte dum i huvet, det gagnar både mina framtida getter och därmed mig själv.
« Senast ändrad: 29 mar-13 kl 17:56 av Fru Jansson »

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 29 mar-13 kl 07:04 »
Det förekommer ibland att bockar sätter juver och börjat producera mjölk, gynekomasti kallas det för.

Det Håkan Hallander skriver om att ge krossad spannmål syftar troligen på getter. Bockar behöver som regel inget kraftfoder. (Undantaget är om en bock har sisådär 50 getter att betäcka och börjar bli avmagrad.) Den krossade spannmål du har kvar kan du ge till hönsen! Du har fått bra råd tidigare i tråden angående att skaffa en bockkompis till din bock.

Att vi som djurägare har kunskaper är livsviktigt - för djuren. Hur vi sen väljer att skaffa oss kunskaperna varierar. Det är inte alls ovanligt att hundägare går valpkurser, eller att studieförbunden ordnar kvällskurser i hönsskötsel.
För den som tänker sig att ha mjölkproducerande djur är det grundläggande att känna till de produktionssjukdomar (exempelvis juverinflammation hos get/mjölkfår/ko eller kalvningsförlamning hos ko) som kan hänga ihop med detta! Om du vill läsa böcker finns det mycket bra litteratur om mjölkkor, och en hel del av det (men inte allt, förstås) går att överföra till getternas värld. Det är inte att begära att alla djurägare ska ha veterinärmedicinsk examen, men vi ska åtminstone veta på ett ungefär, för att undvika onödigt lidande hos djuren.
Ingen kan heller garantera att de inköpta djuren är friska, men vi som djurägare får faktiskt ta fullt ansvar för det som händer med djuren när vi fått dem i vår ägo.

Om du tar illa vid dig av att bli kallad för empatilös, kanske detsamma gäller för andra som du anklagar för empatibrist ;) ...

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #16 skrivet: 29 mar-13 kl 08:17 »

Omöjligt att ställa en sådan fråga utan att känslor svallar över. Men är ju jäkligt bra att Simon ställer den. Läget är ju som det är.
Att ta den kritik som naturligtvis kommer efter en sådan fråga utan att gå i försvarsläge kräver hög mognadsgrad.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 mar-13 kl 18:07 »
Rensat tråden från anklagelser och antaganden. Vi bör alla vara tacksamma mot alla som bidrar med sina kunskaper, men även aktsamma om att inte anklaga den som ställer frågor på eventuellt felaktiga grunder. Det är bättre ur djurskyddshänseende, att den som har ett sjukt djur vågar ställa en fråga, även om vissa förhållanden kunde ha varit bättre, än att den som behöver hjälp inte vågar fråga. Kritik som framförs i god och saklig ton tas i allmänhet bättre emot.
Mvh / Fru Jansson

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 29 mar-13 kl 22:34 »
Hej!
Tack för nyttigt svar.
Killingarna dog ju innan vi fick hit dem och jag känner inte att jag kan ta nåt ansvar varken för det eller geten som dog, hon var sannolikt redan sjuk när hon kom. Tror hennes killning var minst två veckor innan jag hämtade dem. Möjligtvis hade jag struntat i att ta mig an dem om jag haft mer kunskap, men det hade inte räddat dem.
Jag hängde inte riktigt med här... Vilken get hade en killing på två veckor när ni hämtade dem?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

simonrimshult

« Svar #19 skrivet: 29 mar-13 kl 23:32 »
Nej, hennes KILLNING var två veckor innan vi hämtade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 1 användare
Gabrielelale

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser