Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter insjuknade dog undrar om diagnos  (läst 8661 gånger)

Lottarosa

• Lycka!!
    • Västmanland
SV: Getter insjuknade dog undrar om diagnos
« Svar #20 skrivet: 29 mar-13 kl 23:37 »
Helena R och Trollmor ;

Tror hennes killning var minst två veckor innan jag hämtade dem.

Hon killade (födde) två veckor innan de köpte henne.
« Senast ändrad: 29 mar-13 kl 23:42 av Lottarosa »
Här på gården Liljedal finns man och jag, sex barn, jämtgetter, åsenfår, jerseykor, hästar, hund, katter och säkert ett och annat småknytt! Odlar, gillar självhushållning, hantverk, strävar bort från konsumtionssamhället. Är optimist!

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 mar-13 kl 23:54 »
"geten vi fick med hem hade killat tre dödfödda," skriver Simonrimshult i sitt första inlägg.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 30 mar-13 kl 05:14 »
Å förlåt :-[ Jag hade aldrig hört uttrycket killning så jag läste killing.
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 13:04 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Sussilo

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 30 mar-13 kl 08:04 »
Ingen orsak  :)!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 02 apr-13 kl 08:59 »
Å förlåt :-[ Jag hade aldrig hört uttrycket killning så jag läste killing.
Du är varken den första eller den sista.  Ordet är dessutom lite svåruttalat, så jag brukar försöka ersätta det:  nedkomst, födsel ...

Men hur har det gått med den kvarvarande bocken?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

simonrimshult

« Svar #25 skrivet: 02 apr-13 kl 19:15 »
Jo det har gått bra tycker jag. Har följt råden om att sluta ge honom kraftfoder. Förra ägaren gav ju det så han är van vid det, letar efter det i mina händer, nafsar lite.

Han har också börjat med en annan grej, kan komma ganska plötsligt, ofta när jag klappat honom en stund och sedan upphör. Då nafsar han plötsligt efter min hand och stampar eller krafsar med ena frambenet, ofta avslutar han rörelsen med att antingen lägga sitt huvud i min hand eller trycka på mig lite grann med hornen.
Vet inte om det är början på något aggressivt, avsaknaden av godiset han brukade få eller har något med sex att göra? Men ni som har mer erfarenhet kanske känner igen det?
Vet inte riktigt hur ska bemöta det så kom gärna med förslag.

Men annars har han blivit väldigt mycket tamare än när han kom, då rusade han ut ur sin box när vi öppnade dörren till byggnaden, nu kommer han fram och vill bli klappad.

Vet inte heller vad jag ska tänka om framtiden, om jag ska ha kvar honom eller sluta med djur som en del i tråden föreslår eller om jag ska skaffa sällskap till honom.
Det är svårt att inte tänka på framtiden men nu får det väl vara som det är ett tag så att inget förhastat händer igen och så får jag och Mats fortsätta lära känna varann.

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 02 apr-13 kl 22:29 »
Mats minsann.  Det du beskriver skulle kunna vara normalt brunstbeteende, men det är lite konstig årstid för det.  De brukar brunsta som intensivast på hösten.  Åtminstone svenska lantrasgetter.  Men om det är en dvärgget, så är de aktiva året om.

Som jag ser det, så är ytterligare ett miljöbyte ungefär det sista den bocken behöver.  Du kan väl behålla honom ett tag?  Från att ha rusat ut så fort han kunde till att lägga huvudet i din hand på ... hur många dagar är det?  Två veckor?  Då verkar han inte direkt hata dig.

Hur har du det ordnat för honom, med mat, bostad, stimulans, mineral ...  Ja, hela köret?  Jag utgår ifrån att du har hunnit läsa en del sen du fick hem dem.

Och så Trollmors mantra:  Bild?   ;)

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 03 apr-13 kl 00:33 »
Man märker hur EXTREMT viktigt det är att ha en buffert för oförutsedda utgifter om något händer djuren, och att man FÖRSÄKRAR sina djur. Vi har till och med våra nio marsvin försäkrade...

Jag tycker själv att vi borde protestera mot våra dyra djurförsäkringar, har själv två vovar och de kostar 1200:- / per månad

Sirpa

• -
« Svar #28 skrivet: 03 apr-13 kl 00:39 »
Jag tycker själv att vi borde protestera mot våra dyra djurförsäkringar, har själv två vovar och de kostar 1200:- / per månad

600kr i månaden för 1 hund, dvs 7200kr om år!?
Höns och Liljor i min trädgård.

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 05 apr-13 kl 21:33 »
Dessvärre är det knappast ekonomiskt vettigt att försäkra enskilda getter.  De lever inte särskilt länge.  Men någon sorts försäkring mot höga veternärkostnader för hela besättningen kanske man kunde kolla?  Någon som vet om det finns något sådant?

Men ännu ingen bild på ensamme Mats?

LeLynx

• Alltid påväg... Alltid skåning..
    • Småland
« Svar #30 skrivet: 05 apr-13 kl 22:09 »
Kommentar som byggt på gamla missförstånd
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 17:13 av Fru Jansson »

LeLynx

• Alltid påväg... Alltid skåning..
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 06 apr-13 kl 17:34 »
Ok! Fick ett tips här i ett PM... Att jag kanske gick lite för hårt fram... Inte emot trådstartaren då ( givetvis, eftersom det var just honom jag tog i försvar ) Jag råkade väl pinka  i fel skåp helt enkelt...
Så jag skriver väl detta på ett annat sätt.

Det du skulle ha gjort simonrimshult var att ha mjölkat ur spenarna på geten innan hon dog och sen förklarat hur mjölken så ut så att alla här förstod, såg den ut som ostkaka eller var blodblandad, ja då var det mastit. Man kan då hjälpa geten ett par gånger om dagen och mjölka ur det värsta, tills ren mjölk kommer ut. Och penicillin kanske inte behöver sättas in.
Förändras däremot allmäntillståndet och geten får feber och slutar att äta, måste hon behandlas.

Det jag tror har hänt är att din get redan haft problem som gått för långt när du fick den, för att den var vanvårdad och antagligen redan utvecklat kallbrand i juvret, kanske p g a att den legat ute i kylan och inte fått den omvårdnad som krävdes. Kallbrand vet jag mjölkkor som fått utan att ha haft mastit. Kallbrand är svårt att påverka med penicillin...

Att du omöjligt kan försäkra ett nyinköpt sjukt djur, förstår väl varenda svensk eller??

Jag mjölkar 120 kor var dag och vet vad jag pratar om  (:)

Lycka till i framtiden med dina getter, jag har själv haft getter och saknar dom ibland. Lättare djur att ha får man leta efter ( förutom när det kommer till inhägnaden då.... ) Hörde om en bock som blev 20 år gammal :)  Han levde tills han dog  >:D

Mimmis

• Till minne av Lilleman
    • Skåne
« Svar #32 skrivet: 06 apr-13 kl 20:50 »
I den här tråden kan tyvärr ingenting förändra hur det gick för getterna och deras killingar.. däremot kan framtiden påverkas till det bättre! Visst vore det himla trist om vi nu redan förlorat en ny getägare från vår informativa gettavla?

Sanningen svider... sug all information du fått här och en smula av kritiken, för ett bättre getforum finns inte det kan jag lova:) Det blir så lätt missförstånd också när en hel invecklad historia ska skrivas ner på några rader. Och är man ny på en djurart vill man gärna lyssna och kunna lita på de man köper djuren av, vilket inte alls gick nåt bra i detta fallet. Jag hoppas bara att det kommer lösa sig i framtiden, lycka till!

Bra skrivet från en som är ny på sidan med 5 st bästagetter och bockar.

Lottarosa

• Lycka!!
    • Västmanland
« Svar #33 skrivet: 06 apr-13 kl 21:17 »
.
« Senast ändrad: 07 apr-13 kl 19:29 av Lottarosa »
Här på gården Liljedal finns man och jag, sex barn, jämtgetter, åsenfår, jerseykor, hästar, hund, katter och säkert ett och annat småknytt! Odlar, gillar självhushållning, hantverk, strävar bort från konsumtionssamhället. Är optimist!

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 07 apr-13 kl 08:19 »
120 kor, det var värst ...  Då har du hunnit se åtskilliga juver, både friska och sjuka.  Liksom jag tycks du vara inne på att Simonrimshults get(ter) drabbades av något akut, gissningsvis akut mastit, vilket kan gå mycket fort.

Jag är allmänt nyfiken på hur det var med dessa getter och killingar, eftersom vi kanske alla ändå kan lära oss något av deras hemska öde.  Och så vill jag veta hur det går för - hette han Mats - den ensamme kvarvarande bocken, som enligt annons på annan plats skriker efter sällskap.  (Så att vi kan hjälpas åt att ordna en bra start för eventuellt sällskap åt honom!)

Janne på Näset

• -
« Svar #35 skrivet: 07 apr-13 kl 15:22 »
Har följt råden om att sluta ge honom kraftfoder. Förra ägaren gav ju det så han är van vid det, letar efter det i mina händer, nafsar lite.

Han har också börjat med en annan grej, kan komma ganska plötsligt, ofta när jag klappat honom en stund och sedan upphör. Då nafsar han plötsligt efter min hand och stampar eller krafsar med ena frambenet, ofta avslutar han rörelsen med att antingen lägga sitt huvud i min hand eller trycka på mig lite grann med hornen.
Vet inte om det är början på något aggressivt, avsaknaden av godiset han brukade få eller har något med sex att göra? Men ni som har mer erfarenhet kanske känner igen det?
Vet inte riktigt hur ska bemöta det så kom gärna med förslag.

Jag är ganska säker på att Mats getabock tigger godis av dig! Ignorera det så länge han inte trycker hårt med hornen eller försöker stånga dig.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 apr-13 kl 17:08 »
Rensat några inlägg som enbart byggde på gamla missförstånd i tråden. Det finns många bra råd och tips i tråden. Jag uppmanar alla att låta tråden fortsätta i hjälpsam anda, och hoppas att allt går väl med den kvarvarande bocken. Mvh / Fru Jansson

Trollmor

• -
SV: Mats Getabock
« Svar #37 skrivet: 12 apr-13 kl 11:45 »
Hallå där, Mats Getabock!  Hur är läget?

simonrimshult

« Svar #38 skrivet: 12 apr-13 kl 22:30 »
En liten uppdatering då:
Mats mår bra. Han har fortsatt med nafsandet, ibland är det värre ibland inte så farligt. Han har blivit lugnare och ropar inte så mycket efter Asta längre. Men han behöver sällskap.
Skönt att vi fick lite vårsol då var han ute betydligt mer men idag var ju ett bakslag med snön. Det var ju onödigt...
Idag var även en bekant på besök som har jobbat på getgård och har egna getter nu. Han tyckte det såg ut som att Mats hade det bra och mådde bra och får det han behöver ned undantag av sällskap då. Skönt att någon med mer erfarenhet tittat till honom lite.

Trollmor

• -
SV: Mats Getabock
« Svar #39 skrivet: 13 apr-13 kl 07:54 »
Tack för uppdateringen!  Själv undrar jag hur långt du har kommit med att göra gette-roligt åt honom - och åt kommande sällskap!  Vad har du hunnit skaffa av bostad, mineral ...  Och så mitt lilla mantra, då:  Gärna en bild!

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser