Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring får  (läst 6725 gånger)

henrik.np

• Uppland
Vinterförvaring får
« skrivet: 22 mar-13 kl 16:06 »
Jag kommer sannolikt att skaffa en mindre flock allmogefår (upp till 10 djur) som jag ska ha i Stockholmsområdet. Det kan bli problem att hitta något ställe att ha dem här vintertid. Är det någon som tar emot ett tiotal får för vinterförvaring och vad skulle det kosta?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vinterförvaring får
« Svar #1 skrivet: 22 mar-13 kl 16:09 »
Kan du inte ha dem på samma ställe på vinten som på sommaren? En enkel ligghall funkar bra till får vintertid.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

henrik.np

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 mar-13 kl 19:37 »
Tyvärr inte. Det är fråga om en ganska känslig miljö där man inte får sätta upp något alls

Vurre

« Svar #3 skrivet: 23 mar-13 kl 18:35 »
Har du inte förutsättningar att ha dem, så ska du inte ha dem.
snus? vad är priset på en pris?

ängesgården

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 23 mar-13 kl 18:50 »
Om du inte får sätta upp något hur ska du då inhägna dem?
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #5 skrivet: 23 mar-13 kl 21:15 »
Ordet Vinterförvaring är kanske inte så bra vald ;-) det kan låter lite provocerande, låter lite som en sak, förstår att du inte menar så...

Förstår att du vill ha fåren särskild Allmogefår dem är underbara, men det kan bli svårt att inte ha dem själv under vintern. Vintern är den mest krävande tid både i din arbetstid och även kunskapsmässig är det då det händer massor under dräktigheten, lammning. Jag själv skulle alldrig vilja ta ansvar för någon annans får under denna känsliga tid.

Sammtidigt är det även en trevligt tid där man lär känna alla individer och tillbringa mycket tid med dem varje dag, det bli många timmar i stallet särskild under lammnings vakts tider. Men även utfodring morgon och kväll, släpper ut låsa in vatten fler gånger om dagen om man inte ha eluppvärmd.  Ströa in kolla om fodret räcker vilken mängd ska dem få, är höet för grovt i år, så att dem ratar mycket, behöver man köper extra? Klipper klöver en gång extra för att den växer så mycket när dem går på ströbädd, eller klippa någon tacka som brukar bli smutsig på rumpan, tvättar smutsiga juver och mycket mycket mer.

Dem flesta timmar och mest pengar går åt under vintern, det går nästan inte att räknar ut hur mycket det skulle kunna kostar, det är för dyrt att ha fåren redan som det är med att ha stall själv och göra all jobb själv. Räknar med 3000kr per tacka om du gör hela jobbet själv och äger alla byggnader själv. Så räknar jag ungefär i alla fall och då räknar jag inte ens in min arbetstid och inte alla sommarjobb och staketkostnader och den arbetstiden ;-). Det är ett hobby och ett ganska dyrt sådant om man ha fåren på sådana vilkor (köpa in hö, strö, kraftfoder) att bara ha dem till bete många av oss ha dem ju nästan lite som hobby som andra ha t.ex hästar.

henrik.np

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-13 kl 21:26 »
hej alla 
jag får självklart stängsla men har ingen lada eller möjlighet att få sätta upp liggstall, därav frågan om "vinterförvaring" . Annars är området rena drömmen för får.   skogslyktan, stämmer det med 3000 per tacka?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-13 kl 22:18 »
Jag är så pass smittskydds-nojig att jag aldrig skulle ta in främmade får ihop med mina. Det kan kosta mer än det smakar :o
Enda möjligheten skulle vara att fåren var köpta av mig och jag vet att de inte hade träffat andra djur sedan de lämnade min gård!!

Jag menar, när jag tar in en ny avelsbagge, så får han fotbada, avmaskas enligt alla konstens regler och sedan stå i karantän i mist 3 veckor. Och det är bara ett djur... Vartannat år :o

Jag har fått in all möjlig skit via de baggar jag har köpt (fotröta, Stora Magmasken och hosta som går runt i hela besättningen)

Det finns inga pengar i världen som kan kompensera för det merarbetet som det kan innebära!!!

Jag tror att det bästa du kan göra är att hitta någon med en tom laggård som du kan få hyra, för dina får och sköta dom själv.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

skogaliten

• -
« Svar #8 skrivet: 25 mar-13 kl 02:37 »
...Men utanför den fantastiska hagmarken finns det väl antagligen mark som inte räknas med bland det speciellt skyddade. Där borde det väl gå att få sätta upp ett vindskydd??

Annars så sällar jag mig till kören som säger: smittor, parasiter, risker med andras får, plats, foder m.m. gör det extremt ovanligt att någon som redan har får vill ha extra "hyresgäster" under stallperioden. Det är då, under vintern, den egentliga "fårskötseln" sker,oftast är höstklippningen inledningen till stallperioden, och lamningen avslutar densamma.

Det här är också anledningen till att så många vill ha "sommarfår", men så få får låna får över sommaren. "Fel" skötsel riskerar ju bondens inkomst, och dessutom riskerar man kontakt med andra får och riskerar därmed sin Maedi-Visna status etc...

Försök hitta en loge/lagård (eller annat oanvänt lagom stort "uthus") i närheten utav betesmarken som kan anpassas till fårhållning och hyr detta, köp foder och strö från lokala bönder. Eller skaffa ett monteringsfärdigt och flyttbart vindskydd att sätta upp utanför betesmarken, där det är tillåtet.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 mar-13 kl 06:26 »
Vindskydd på hjul, kanske?  Även på sommaren måste de ju ha skydd för otäckt väder.  Enligt lag, faktiskt.  Ta och kolla hur många hästtransporter som skulle behövas för att alla skulle få plats att skydda sig mot en sommarstorm!

Ordet "förvaring" av djur används av mynigheter, och jag tycker det är ett HEMSKT ord!  Djur förvaras inte, de BOR!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 25 mar-13 kl 08:22 »
Vi vet ju inte vilken typ av mark det rör sig om...
Består hela området av naturbetesmark kan jag förstå TS dilemma.
Man får inte tillskottsutfodra på naturbete, och djuren klarar sig inte utan foder på vintern...
På sommaren kan träd funka som skydd mot väder och vind, därmed behövs inga byggnader.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #11 skrivet: 25 mar-13 kl 08:44 »
Hej henrik.np
jag tro tyvärr att det stämmer med 3000kr.

Jag räknar ungefär så här ( jag har själv 9st Åsentackor och 3 baggar / köper in allting)
minst 2kg hö per tacka och vinter (ca 3 när det är grovt) 2kr per kilo hö (och det är billligt) i nästan 200 dagar (6månader utfodring oktober till mai samt nätterna i september och mai). Sen bensin och transport av hö inte så billigt det heller! Plus Halm det går åt mer än man tro där också och så grundar jag med ett antal säcker torv under ströbädden. Sen köper jag Tackfor hos garnngården ca 170kr för 25kg det går åt ca en säck per vecka och då ligger jag mycket snål (selen och foderjäst kompletera jag med tidvis samt ibland lucernpellets efter lammning) samt mineraler och salt. Bara det bli minst 1500kr till 2000kr per tacka och vinter (helt utan arbetstid)!!!

Sen kommer dem andra 1000-1500kr från stallinreding, grindar, värmeslingor, vattenkoppar, värmelampor, el, foderhäckar mycket man inte tänker på. Trodde i början det bi en engångskostnad som man slå ut över 5-10år men det tillkommer ju massa nytt varje år!! Inte att glömma all bensin som går åt om du inte bor nära.
Jag försöker verkligen att inte lura mig själv allt för mycket ;-)

Sen tillkommer ju alla kostnader runt lammning också  ev mjölkersättning, pellets, div tillskott om dem inte mår bra. Vet som koster ca 1500kr per gång när den kommer.
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 08:49 av skogslyktan »

zeina66

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-13 kl 10:35 »
Hej henrik.np

Jag håller med skogslyktan,kalkylen är mkt realistisk (:)
För att det ska gå runt måste varje tacka producera två avkommor som ger intäkter på 3000:- Då spelar val av ras stor roll...

Håller även med vallhunden skulle aldrig släppa in någon annans får på min mark av just samma orsaker. Det blir kostasamt merarbete!

henrik.np,du kanske borde hyra får över betes säsongen istället ? Då slipper du allt extrajobb som vintern medför.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 25 mar-13 kl 10:46 »
Hej henrik.np

Jag räknar ungefär så här ( jag har själv 9st Åsentackor och 3 baggar / köper in allting)
minst 2kg hö per tacka och vinter (ca 3 när det är grovt) 2kr per kilo hö (och det är billligt) i nästan 200 dagar (6månader utfodring oktober till mai samt nätterna i september och mai). Sen bensin och transport av hö inte så billigt det heller! Plus Halm det går åt mer än man tro där också och så grundar jag med ett antal säcker torv under ströbädden. Sen köper jag Tackfor hos garnngården ca 170kr för 25kg det går åt ca en säck per vecka och då ligger jag mycket snål (selen och foderjäst kompletera jag med tidvis samt ibland lucernpellets efter lammning) samt mineraler och salt. Bara det bli minst 1500kr till 2000kr per tacka och vinter (helt utan arbetstid)!!!

Sen kommer dem andra 1000-1500kr från stallinreding, grindar, värmeslingor, vattenkoppar, värmelampor, el, foderhäckar mycket man inte tänker på. Trodde i början det bi en engångskostnad som man slå ut över 5-10år men det tillkommer ju massa nytt varje år!! Inte att glömma all bensin som går åt om du inte bor nära.

Sen tillkommer ju alla kostnader runt lammning också  ev mjölkersättning, pellets, div tillskott om dem inte mår bra. Vet som koster ca 1500kr per gång när den kommer.
I den här kalkylen har ni glömt kostanden för att ta ut ströbädden >:D Och arbetet med det >:D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

PeterHalmstad

• Halland
« Svar #14 skrivet: 25 mar-13 kl 11:04 »
henrik.np,du kanske borde hyra får över betes säsongen istället ? Då slipper du allt extrajobb som vintern medför.

Det låter som en jättebra idé tycker jag. Vänd på det hela och hyr/låna får till betesmarken istället.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

zeina66

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 25 mar-13 kl 11:58 »
I den här kalkylen har ni glömt kostanden för att ta ut ströbädden >:D Och arbetet med det >:D >:D

Vallhunden,du har rätt....men..i mitt fall finns några grönsaks entusiaster här i trakten som hämtar en avsevärd mängd varje år ;D
Resten tar min sambo & pappa till mitt grönsaksland - annars får dom inga squash,gurkor & pumpor  ;)
Har ju bara 10 tackor,tack & lov  ;D

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #16 skrivet: 25 mar-13 kl 12:02 »
Ja vallhunden har rätt Ströbädden glömmer man gärna bort ! Ströbädden är ett av dem största bekymmer och jobb som sällan pratas om!!! Det kan kostar reelt att hyra in småmaskiner och arbetskraft!

Och så klart fårklippning , verkning av klöver (ca 4000kr per å), träckprover (ca 1400kr per år) , avmaskningar (ca 1000kr) , Madivisne prov ca 2000-3000 vart tredje år) , div medlemskapar (minst 1000kr per år) etc etc Listan kan göras lång

Det finns säkert mer som jag glömde. Och som sagt allting är utan arbetstid bara det man köper! Så egentligen tillkommer ju kostnader för själva stallbyggnaden el och vatten dit mm också.

Och sen har du all jobb och kostnader kring sommaren också, staket, röjsåg och massa jobb med sätta upp underhåll varje vår och under året, vindskydd, vatten, salt och mineraler.

Zeina 66 jag räknar också på att behöver minst säljer två lamm per tacka för ca 1500kr (vinst utan slakt och skinnberednings kostnader / eller livdjur) för att kanske en vacker dag närma sig plus minus o (tillsammans med bidrag och fortfarande utan arbetskostnader!!!!)
Men dem får ju inte alltid 2 lamm eller så koster det extra för att dem är sjuk...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 25 mar-13 kl 12:05 »
Du menar nog
minst 2kg hö per dag per tacka och vinter
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 25 mar-13 kl 13:17 »
Zeina 66 jag räknar också på att behöver minst säljer två lamm per tacka för ca 1500kr (vinst utan slakt och skinnberednings kostnader / eller livdjur) för att kanske en vacker dag närma sig plus minus o (tillsammans med bidrag och fortfarande utan arbetskostnader!!!!)
Men dem får ju inte alltid 2 lamm eller så koster det extra för att dem är sjuk...

Egentligen vill man nog "glömma" en del utgifter och bara tänka på allt som är roligt...min sambo brukar påminna mig om att det kostar mer att ha får än vad jag ger sken av... Vadå? Ursäkta,jag hör inte så bra....... ;D

olivia.k

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 25 mar-13 kl 14:12 »
Av er som säger att det är så dyrt med får, har ni ingen egen mark (4ha) och EU-bidrag?
Jag räknade på att om jag har 16 får så får jag 23 000kr i eu-bidrag varje år. Då hade jag inte tänkt att köpa hö alls utan tar eget hö från åkern så de har nåt att äta under vintern.

För trådskaparen är det nog bäst att hyra får:
http://www.blocket.se/blekinge/Far_uthyres_for_bete_45893781.htm?ca=3&w=3

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser