Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring får  (läst 5594 gånger)

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Vinterförvaring får
« Svar #20 skrivet: 25 mar-13 kl 14:26 »
Det är nog välldigt olika hur man ha det med bidragen och det hör inte heller hit i denna tråd!
Det handlade ju mest om hur mycket det skulle kunna kosta för henrik att hyra in fåren hos någon annan på vintern. Var man får dem pengarna ifrån är ju en annan sak.

Sen tycker jag persönligen att man inte ska förlita sig på att bidragen alltid kommer att finnas. Dem kan ändras när som helst nästa planerad datum för stora förändringar är 2014 ;-) . Särskild stödrätterna kommer antagligen avskaffas på sikt låter det som och övergår mer till miljöstöd men vi får se hur det bli med den biten. Hur som helst hör det hemma i en annan tråd i så fall :-)

Persönligen har vi 3ha och inga stödrätter ;-) bara lite grann miljöstöd. Helst skulle jag inte ta alls för att återskapar t.ex riktigt skogsbete vilket det inte stödjas alls enligt EU till ex.

PeterHalmstad

  • Inlägg: 123
    • Halland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #21 skrivet: 25 mar-13 kl 14:32 »
Av er som säger att det är så dyrt med får, har ni ingen egen mark (4ha) och EU-bidrag?
Jag räknade på att om jag har 16 får så får jag 23 000kr i eu-bidrag varje år.

Vilken typ av bidrag? Inte bara arealbidraget då.
Vi har Gotlandsfår och två Border Collies på vår lilla Halländska gård.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #22 skrivet: 25 mar-13 kl 15:10 »
Oavsett om fåren är "bofasta" eller bara "sommargäster" behöver de ett verkligt skydd, som det blir lite mörkt i, under sommaren.  De behöver komma undan mygg, knott och om möjligt en del flugor!

Ströbädden kan bli en tillgång, om det finns kollonilotter i närheten. I synnerhet om man kan förvara den under tak och utan vätsketillträde, under ett år.
Kolla vad paketerad kodynga kostar på en trädgårsaffär!  Men man behöver lite infra struktur och inte bra en grep och säckar. :P
« Senast ändrad: 25 mar-13 kl 15:13 av Blåsippan »
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #23 skrivet: 25 mar-13 kl 16:51 »
Vilken typ av bidrag? Inte bara arealbidraget då.
Du får kombinera ihop så mycket du kan, gårdsstöd, kompensationsbidrag (2100kr/ha där jag bor) betestöd, slåtteräng, miljöstöd för hotade husdjursraser, vallodling (2300kr/ha) plus ev hässja hö stödet, plus ev skogsbete 2500kr. Läs på jordbruksverkets hemsida.
Men som sagt det är OT.

Skulle inte TS kunna låna en grupp bagglamm som ändå ska skickas på slakt i okt? På så vis skulle ts kunna undkomma "vinterförvaring" ifall han bara vill att nån ska beta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #24 skrivet: 25 mar-13 kl 16:56 »
Ja, även allmogefår lär producera ett överskott av bagglamm.  Om någon vill köpa en bagge till sin allmogeflock, så är det ju bara att passa på innan TS baggar höstslaktas.

  Hur ligger den tilltänkta betesmarken egentligen?  Mitt inne i asfaltöknen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #25 skrivet: 25 mar-13 kl 21:09 »
Tack för alla värdefulla råd. Köpa in bagglamm är kanske en variant även om det skulle förta en del av tanken med att ha en fårflock om man slaktar av den en gång om året.

Betesmarken ligger mitt i ett naturreservat där det tidigare har betats. Oerhört idyliskt men ett klart underskott  på får.

Hur som helst, vad bör man betala för bagglamm?



Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #26 skrivet: 25 mar-13 kl 23:39 »
Nej, inte är det särskilt kul att slakta, men kanske mindre illa än många andra alternativ för just dig.  Just får bildar faktiskt ofta självmant baggflockar på sommaren, men den brukar ledas av de äldre baggarna.  Kvinnor-och-barn går i en flock för sig.  Till hösten träffas de för parning, förstås.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #27 skrivet: 26 mar-13 kl 08:53 »
Köpa in bagglamm är kanske en variant även om det skulle förta en del av tanken med att ha en fårflock om man slaktar av den en gång om året.

Egentligen spelar det väl ingen roll om du slaktar fåren på hösten...om du inackorderar din flock hos någon annan under vintern har du ändå ingen glädje av den ???

Skulle det finnas nån bagge som passar som livdjur går den ju att sälja - det är inget tel att slakta sånt som inte går till avel.

Den dagen du vill ha en flock som du tar hand om hela året kommer du uppskatta alla skiftningar under fåråret. Du tillbringar tid och lär känna djuren och deras olika personligheter. Och förstår hur mkt jobb man lägger ner på dom  ;)
Lycka till vad du än bestämmer dig för och välkommen in i "fårvärlden"  :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

skogaliten

  • Inlägg: 1295
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #28 skrivet: 26 mar-13 kl 12:19 »
Nu förflyttar jag mig en liten bit från ämnet, men jag kan ändå inte låta bli...

Om länsstyrelsen inrättar ett naturreservat, där en en viktig del av detta är artrika hagmarker, så blir det ju alldeles fel om man inte i samband med inrättandet också säkrar tillgången på betesdjur.
Det blir som misstaget med Ängsö Nationalpark en gång till, och det borde faktiskt Länsstyrelsens tjänstemän vara väl förtrogna med.
Se historik i Wikipedia:  http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ngs%C3%B6_nationalpark

Det tar ju bara några år för ett öppet beteslandskap att slyas igen, och många betesgynnade arter tappar snabbt fotfästet när slyet breder ut sig. Det gäller både växter, fåglar, insekter och andra djur. Sedan är antagligen hela vitsen med reservatet förfelat, om nu öppet beteslandskap var en av anledningarna till reservatsbildningen.

Därför anser jag, att om det inte finns en eller flera "grannbönder" tillgängliga, som kan kontrakteras för att bedriva betesdrift på skyddad betesmark, och budet går till någon som saknar byggnader , så bör faktiskt Länsstyrelsen bidra med att anvisa en plätt inom reservatets gräns, där ett rimligt vinterviste med lösdrift kan  inrättas.

Det kan ju faktiskt dessutom göras "snyggt" och byggas så att det passar in med den lokala byggnadstraditionen, och bli en attraktion i sig för naturreservatet, t.ex. i form av "utsläpp" av tackor med lamm på våren...

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #29 skrivet: 26 mar-13 kl 21:32 »
Håller med, det är motsägelsfullt. Vill man ha ett öppet beteslandskap borde man rimligen skapa förutsättningar för djur men riktigt så enkelt är det inte. Det är väl för många motstående intressen på för liten yta helt enkelt.

Jag ska försöka hitta ett område en bit bort där man skulle kunna ha en vinterhage med liggstall men det ser mörkt ut. Det mest realistiska är nog bagglamm inleddningsvis, det är möjligt att det sedan kan utvecklas till något permanent.


Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #30 skrivet: 26 mar-13 kl 22:26 »
Jag skulle kunna hysa vintertid, men bor långt ner i Småland.  :)

henrik.np

  • Inlägg: 26
    • Uppland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #31 skrivet: 27 mar-13 kl 19:46 »
Du kan inte tänka dig att flytta? ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #32 skrivet: 27 mar-13 kl 20:35 »
Med lagård, hötäktsmark och allt?  ;D ;D

Fast egentligen går det ju att flytta fåren i en vanlig bil, om de inte tillåts att bli för många.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #33 skrivet: 28 mar-13 kl 13:20 »
 (:) All last skall enligt lag vara fastspänd i personbilar!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #34 skrivet: 28 mar-13 kl 16:56 »
Va?  Har du möjligen lagrum för detta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #35 skrivet: 28 mar-13 kl 17:18 »
Hundbur går bra... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #36 skrivet: 28 mar-13 kl 17:19 »
Jag vet bara att bur/lastgaller ska duga lika bra som fastspänd...
Och någon form av avgränsning till fåren är nog bra oavsett krocksäkerhet eller ej, det är nog liite jobbigt att köra om ett får helt plötsligt vill komma fram och lägga sig i knäet på en :)
 Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vinterförvaring får
« Svar #37 skrivet: 28 mar-13 kl 17:34 »
Totalt OT, men jag stoppade in en tacka med hennes två lamm bakom hundgallret tillsammans med min då 10-åriga dotter - med uppmaningen att hålla koll på tackan!!! >:D
Det var en SAAB 900, ni vet med sluttande baklucka. Tackan satte huvudet mot gallret och tryckte rumpan mot fönstret - och tryckte ut hela rutan ;D ;D
Dottern fick skäll, stackarn...  :o :-[ :-[ Hon hade en hård barndom!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vinterförvaring får
« Svar #38 skrivet: 28 mar-13 kl 19:14 »
Man ska alltså tänka noga innan man väljer bilmodell!  Och ta reda på lagar.  OM man ska ut och åka med djur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Handyman1969, Sundance, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser