Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opastöriserad mjölk  (läst 21727 gånger)

lantz

• Gäst
Opastöriserad mjölk
« skrivet: 15 jun-04 kl 21:06 »
Vi vill gärna veta lite om opastöriserad mjölk, särskilt vad gäller barn och amning. Hoppas nån vill dela med sig av erfarenheter och kunskap.

Jenny och Nicklas

AndersT

Re:Opastöriserad mjölk
« Svar #1 skrivet: 15 jun-04 kl 23:46 »
Att man pastöriserar mjölk, är för att döda skadliga bakterier, främst tuberkolos(TBC), som var vanligt innan metoden började användas. När jag var liten fick jag opastöriserad mjölk, om somrarna, utan att bli sjuk, men det kan ju vara dumt att chansa.  Om ni gör ett snabbt uppkok av mjölken så dör bakterierna..

Efva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 jun-04 kl 09:57 »
Jag är uppvuxen på opastöriserad mjölk och stötte inte på "plastmjölk" förrän jag började skolan.
Man brukar säga att gravida ska undvika opastöriserade produkter p g a att det kan förekomma skadliga bakterier om hygienen är bristfällig. Det har dock visat sig när man gjort undersökningar på ost att det inte är någon garanti mot att drabbas av obehag om en produkt är pastöriserad, faktiskt upptäcktes att risken var större med pastöriserade ostar från Frankrike än opastöriserade från Italien. Min gissning är att man lättare slarvar med hygien när mjölk är pastöriserad.
Jag tror att om man är uppvuxen på mjölk direkt från kon så tål man den bättre än om man vuxit upp med "plastmjölk". Även om t ex TBC börjar bli vanligare igen så kan man enkelt komma undan den risken genom att vaccinera sig (vilket rent allmänt i dag är att rekomendera. Vi har snart inte någon antibiotika som biter på de värsta resistenta sorterna.)
Var noga med hygienen och njut av din mjölk.

kurt

« Svar #3 skrivet: 07 jul-04 kl 13:25 »
Pasöriserad mjölk innehåller mera bakterier, normalt är inte det något problem (de flesta bakterier är ju bara nyttiga och vi skulle inte klara oss utan bakterier). Men pasöriserad mjölk kan också innehålla E. coli EHEC bakterier http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article.aspx?id=2242 . Det är mycket ovanligt men opaseöriserad mjölk är en av de vanligare smittkällorna. Barn , äldre personer och gravida bör nog därför vara försiktig med pasöriserad mjölk.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #4 skrivet: 11 feb-05 kl 10:13 »
Något som är intressant i sammanhanget är dock att om du regelbundet matar kalvar, killingar, kattungar med sin respektive modersmjölk i pastöriserad form så dör den. Tar du mänsklig bröstmjölk och pastöriserar den och ger till ett spädbarn så dör det. Vad tror ni händer i våra kroppar när vi intar det i större mängd? Alla de bakterier i mjölken som faktiskt skulle kunna vara till nytta för oss, de som tarmen behöver för att stå emot candida, ta upp näring och skydda tarmväggen, dör vid upphettningen. Kan man undvika pastöriserad mjölk är min åsikt att man ska göra det. Smittorisken är rätt liten ändå.

Själv dricker jag inte mjölk överhuvudtaget eftersom det syrar ner kroppen, ger åderförkalkning, fyller på med onödigt mycket hormoner (de som kalven behöver för att växa)  vilket kan överbelasta levern samt limmar igen cellerna så att maskineriet i kroppen sinkas ner. Mjölkens kasein, som är ett för människokroppen skadligt protein, används ju faktiskt vid tillverkning av lim!

Ge aldrig mjölk till ett barn! Kalcium får de ändå.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ulrica

• Skåne
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 11 feb-05 kl 15:36 »
Är det inte listeria man är mest intresserad av, vad gäller graviditet, amning och opastöriserat?

Det förefaller vara så att det finns två läger, dels ett som menar att det är under graviditeten det opastöriserade skall undvikas, och dels ytterligare ett där man menar att uppehållet även bör gälla under amningen.
Tror man har sett smittöverföring hos djur och menar att samma kan föreligga även hos människan. Och det låter väl inte otroligt, men jag har själv inte någon aning.

Själv resonerar jag som så, att det är så mycket som kan gå tokigt utan att jag hjälper till, så de sakerna jag kan undvika undviker jag gärna.

=)
/ulrica
=)/ulrica

Malinowska

• Neostoric
« Svar #6 skrivet: 15 maj-06 kl 11:31 »
Hej, jag verkar va lite sen i tråden... men bättre sent än aldrig.

Inte för att jag vet så mycket om amning, men jag vet att både pastöriseringen och homogeniseringen är direkt skadliga.
Vid pastöriseringen försvinner enzymerna som bryter ner laktosen, det är därför så många blir sk laktosintoleranta och allergiska.
Bakterierna som förstörs gör en visserligen sjuk, men inte några allvarliga sjukdomar. Dessutom dör bra bakterier på kuppen.
Även vitaminer förstörs och proteinets struktur förändras. Man tillsätter sedan syntetsika vitaminer.

Arlas gammeldags mjöl är "bara" pastöriserad men inte homogeniserad och är det bästa alternativet om man inte kan få tag på råmjölk.

Råmjölk får säljas fryst, och jag har hittat det på bondens butik i stockholm. http://www.bondensbutik.se/

Läs mer på http://www.mercola.com sök på "pasteurized" och homogenized.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 jun-06 kl 09:21 »
Opasöriserad kan givetvis innehålla skadliga bakterier, men risken är liten. Pastöriseringen tar kål på alla bakterierna och skadar en del ämnen i mjölken.

Dock det är inte någon fara att dricka pastöriserad mjölk, om den inte återinfekteras, då bakterierna kommer till jungfrulig mark och utan konkurrens kan föröka sig.

Homonogiserad mjölk anser jag är en styggelse, de små fettdropparna som inte flyter upp, är troligtvis inte direkt nyttigt, de kan passera vilket membram som helst i kroppens celler.

Då jag inte alltid kan komma över "komjölk" utan får köpa i handeln, blir det sk "gammaldags" som inte är homonogiserat.

Dock sedan det lilla mejeriet gick upp i ett större, är det numera standarliserat till 3%, förut var det den fetthalt kon hade.

Dricker gärna mjölk med 4.5% fett, kaloriinnehållet ca 70 Kcl/100g är exakt detsamma som i en fabriksfil med 0,5% fett men tillsatt socker och kemiska fruktsmaker, förtjockningsmedel, socker och kanske lite fruktavfall.

Hemmagjord fil, blir inte bra med homonigiserad mjölk, inte hellre med pastöriserad, man måste om mjölken är pastöriserad, lägga till en kultur, det går inte som vi gjorde i barndomen, ställa ut det på trappan och äta den fil som blev över när igelkottar och katter var mätta.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Staina_

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 13 jun-06 kl 07:35 »
när man mjölkat ko/get så är mjölken "ren" dom 2-3 första timmarna . så  när man sedan för över den i en oren bytta så kan det bli coli-b .m.m.
men man ska ju aldrig ta reda på mjölk av sjuka djur!
då finns det en risk faktor.
-varför ska inte vi kunna dricka mjölk när alla andra djur gör det?????

aino

« Svar #9 skrivet: 16 jun-06 kl 21:59 »
För att komma med mer frågor, för egen del för framtiden:
Hur borde man då göra när man väl får barn? Ska man låta bli att ge dem mjölk alls? Sojamjölk?
Läste någon rekommendation att spädbarn ska introduceras till vete (gluten) tidigt men försiktigt med mjölk. Kommentarer?

Eftersomjag själv är laktosintolerant funderar jag på om det inte vore bättre att låta bli att ge tetra-mjölk till mina kommande barn.. eller ge mjölk som kommer direkt från kon.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
SV: Opastöriserad mjölk
« Svar #10 skrivet: 11 jun-09 kl 17:51 »
Hej!

Jag har länge velat ha tillgång till "mjölk direkt från kon" (opastöriserad och ohomogeniserad). Bor i Malmö. Finns det nån bonde i närheten som vill sälja till mig och min familj? Det skulle kunna vara ett regelbundet avtal.

Lilly Anna
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

soleskog

« Svar #11 skrivet: 11 jun-09 kl 18:03 »
Märklig idé om att djurungar skulle dö om de får pastöriserad mjölk  - eller missförstod jag det? Många kalvar i världen får pastöriserad mjölk för att inte smittas med div smittsamma sjukdomar som vi ännu inte har i Sverige (paraTB, t ex). De kalvarna dör inte. Däremot räddade införandet av pastöriseringen många barn från tuberkulos när man började pastörisera.

Jag är mjölkbonde, har två barn och ett tredje på väg. Vi dricker mjölken opastöriserad, däremot ger jag inte den till andra barn som är här på besök. Orsak? Vi som bor här med korna har byggt upp ett försvar mot t ex  e.coli/ehec som kan finnas i mjölken, bor man inte så har man inte det försvaret. Även en noggrann mjölkbesättning kan ha Ehec, utan att det märks på djuren. Små barn/känsliga barn och allmänt nedsatta personer har svårare att klara av smittan.

Skulle man bli smittad av ehec gör sjukhuset en utredning för att ta reda på vart smittan kommer ifrån. Vanligast är att den kommer från kallrökta charkprodukter, men kommer den från opastöriserad mjölk hamnar man som besättning i ett jobbigt saneringsprogram (ingen slumpmässig provtagning görs), det är en orsak till att många mjölkbönder inte är så pigga på att sälja mjölk direkt från gården.

mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #12 skrivet: 11 jun-09 kl 21:06 »
På många håll i världen tas även killingarna direkt från mamman och föds upp på pasteuriserad getmjölk. Som ett led i bekämpningen av CAE. Inte dör alla dom ungarna inte  ;)

Lönnhult

• Halland
« Svar #13 skrivet: 12 jun-09 kl 15:22 »
En gård jag jobbar på har problem med staff aurus och vetrinären rekomenderar inte att man dricker mjölken opasöriserad om man vill slippa diarre :P.
Bakterien är mkt svårbehandlad och mjölkprov är taget på alla kor och dom som är smittade kommer att slaktas ut eftersom :'(.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #14 skrivet: 12 jun-09 kl 21:31 »
Hm, tack för den informationen. Då är jag kanske inte så sugen på opastöriserad mjölk längre trots allt. Ska bestämt sikta på att skaffa en egen ko istället. I många andra länder är det helt okej att ha en ko i trädgården, trots att man inte bor på landet, men här skulle man nog betraktas som galen om man hade det. Får se...
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

JAUS

« Svar #15 skrivet: 14 okt-09 kl 16:20 »
Någon som vet var man kan få tag på opastöriserad mjölk i nordvästra Sörmland?

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #16 skrivet: 14 okt-09 kl 17:16 »

Det där är ett föredrag om opastöriserad mjölk med "presidenten" för Weston A Price Foundation Sally Fallon. Hon reder ut många myter och feluppfattningar om naturlig färsk opastöriserad mjölk. Ta gärna en titt på del 1 och 2 av föreläsningen också. De är mycket informativa även om de inte handlar om just mjölk. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

MonicaA

« Svar #17 skrivet: 14 okt-09 kl 17:56 »
En gård jag jobbar på har problem med staff aurus och vetrinären rekomenderar inte att man dricker mjölken opasöriserad om man vill slippa diarre :P.
Bakterien är mkt svårbehandlad och mjölkprov är taget på alla kor och dom som är smittade kommer att slaktas ut eftersom :'(.

Är gården ekologisk?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

soleskog

« Svar #18 skrivet: 15 okt-09 kl 08:10 »
just den gården vet jag inte, men staf aureus finns på både ekologiska och konventionella gårdar.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

MonicaA

SV: Re:Opastöriserad mjölk
« Svar #19 skrivet: 15 okt-09 kl 10:35 »
För att komma med mer frågor, för egen del för framtiden:
Hur borde man då göra när man väl får barn? Ska man låta bli att ge dem mjölk alls? Sojamjölk?
Läste någon rekommendation att spädbarn ska introduceras till vete (gluten) tidigt men försiktigt med mjölk. Kommentarer?

Eftersomjag själv är laktosintolerant funderar jag på om det inte vore bättre att låta bli att ge tetra-mjölk till mina kommande barn.. eller ge mjölk som kommer direkt från kon.

Jag har hämtat min kunskap från en organisation som kallar sig WAPF(Weston A. Price Foundation) och deras råd har vi följt i väldigt många år nu.
Jag har druckit ekologisk opastöriserad mjölk under två av mina graviditeter och eftersom jag inte kan producera så mycket bröstmjölk så har vi även kompletterat med en mjölkersättning som vi har gjort själva enligt ett recept som finns i Sally Fallons kokbok och som är med i WAPF.  I den mjölkersättningen har vi opastöriserad mjölk och så har vi kört i 2 1/2 år nu. Det har aldrig hänt någonting mer än kanske att de är mindre mottagliga eller återhämtar sig otroligt bra från förkylningar och andra virus och bakterieangrepp p.g.a all den "goda" bakteriefloran m.m som finns i den opastöriserade mjölken.

Jag låter aldrig mina barn dricka pastöriserat eftersom det förstör mer för kroppen än den gör nytta. Man kan lika bra dricka vatten i stället. Är man orolig för att inte få i sig tillräckligt med calcium så finns den största källan till den i benbuljong som man kokar själv eftersom att det inte går att få tag i den i äkta form i en enda butik vad jag vet. Jag har sagt till på dagis att de inte får dricka mjölk och det har gått bra.

Enligt WAPF ska man inte börja med sädesslag förrän efter 1 års ålder och jag kommer inte ihåg just nu varför. Jag kan kolla upp det om du är intresserad. Jag tror även att jag läste att man skulle börja ge barn fast föda först när de var ett år. Vissa saker kunde man börja med tidigare men som sagt just nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det var. Vi började ge våra barn mat när de visade vid matbordet att de ville äta. Min ena son började äta kött när han var 7 månader och min andra först vid 10 månaders ålder. Innan dess var de inte intresserade och varför denna brådska att introducera fast föda när de inte har tänder ännu. De klarar ju sig aldeles utmärkt på sin bröstmjölk eller mjölkersättning.
Läs om soja på http://www.westonaprice.org/soy/infant.html
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser