Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshönan Fototråd  (läst 23541 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Bjurholmshönan Fototråd
« Svar #60 skrivet: 25 maj-13 kl 20:56 »
En bild från slutet på april och en från början av april. Ser ni hönan i björken? Hon flög upp dit och spanade efter gosaker i snön :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #61 skrivet: 03 jun-13 kl 23:04 »
Bilder Bjurholmare ungdjur våren -13
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #62 skrivet: 04 jun-13 kl 20:17 »
Founderdjur
Livsglädje

Bie

• Norrbotten
« Svar #63 skrivet: 04 jun-13 kl 20:34 »
Härligt med bilder!
En har det som en förtjänar!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #64 skrivet: 09 jun-13 kl 23:45 »
Founderdjur Bjurhomshöns
Livsglädje

Jannee

• Ångermanland
« Svar #65 skrivet: 10 jun-13 kl 18:29 »
Vad skiljer Bjurholmshönsen mot Hedemora?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #66 skrivet: 10 jun-13 kl 19:23 »
Vad skiljer Bjurholmshönsen mot Hedemora?

Jadu, både det ena och det andra säger jag såhär 1,5 år med Bjurholmshöns och 3 år med Hedemora innan det. Några saker jag lagt märke till som skiljer mellan de två flockar jag haft är:

Bjurholmshönan har bättre flygförmåga, rör sig över större ytor och är vaksammare på faror..

Även vikten skiljer lite då Bjurholmshönan är något lättare, vi får se om det även är så i framtiden men i min flock som jag har nu väger djuren något mindre än den hedemoraflock jag hade tidigare. Samma sak gäller äggen som väger nånstans mellan 45-50 gram, medans hedmoran ligger lite högre i vikt även där.

Större ruvlust verkar Bjurholmshönsen ha, men det kan vara en tillfällighet också så jag törst inte riktigt säga att det är så innan vi har lite större statistiskt underlag.

Kammarna är något större på Bjurholmshönan och kycklingarna får sin fjäderdräkt något tidigare skulle jag säga.

Jag skulle säga att Bjurholmshönsen bryr sig mindre om väder och vind då det ofta spatserar djur ute även i regn, snö och blåst, vilket aldrig hände med hedemorahönsen jag hade tidigare. Men även här vill jag säga att det kan vara en slump då jag hört andra hedemoraägare som haft djur som gått ut i alla väder.

De är även något slankare i kroppstypen än hedemoran och har inte en lika "burrig" fjäderdräkt. Däremot verkar de ha mer dundel på sina fjädrar men trots det alltså en slätare fjäderdräkt. Bjurholmshönsen är något mer "stolta" i sin hållning och skulle jag utseendemässigt jämföra Bjurholmshönan med någon annan lantras skulle det nog bli Åsbohönan snarare än Hedemorahönan även om Åsbon är något mindre i kroppsformen.

Värpstatistiken vill jag vänta med men det ser ut att vara väldigt lika som de övriga lantrashönsen.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jannee

• Ångermanland
« Svar #67 skrivet: 10 jun-13 kl 22:25 »
Intressant! Är det du som är på Youtube med Bjurholmshönsen? Om så är fallet, har du dem fortfarande i den fina timmerladan och de är helt frigående nu under sommarhalvåret?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #68 skrivet: 11 jun-13 kl 11:00 »
Intressant! Är det du som är på Youtube med Bjurholmshönsen? Om så är fallet, har du dem fortfarande i den fina timmerladan och de är helt frigående nu under sommarhalvåret?

Vet inte om jag är på youtube, måste jag kolla upp. Men jag har dem i en timmerlada och de är frigående :) Skulle tro att det är inslaget som SVT gjorde som finns där.
www.backforsgard.se

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #69 skrivet: 14 jun-13 kl 19:15 »
Foundertupp med ungdjur i bakgrunden
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #70 skrivet: 18 jun-13 kl 14:15 »
Grönbete och trädgårdsarbetande Bjurholmare
Ungtuppgrupp Bjurholmare
« Senast ändrad: 18 jun-13 kl 15:33 av Getterna på berget »
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #71 skrivet: 22 jun-13 kl 13:53 »
Surare till midsommarhelgen Bjurholmarna har lätt att sura och kläcker fram sina kycklingar utan att kliva av för tidigt.
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #72 skrivet: 26 jun-13 kl 22:38 »
Trädgrårdshjälpare!
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #73 skrivet: 26 jun-13 kl 22:58 »
Bjurholmare. Ungtuppar 16 v våren 2013
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #74 skrivet: 26 jun-13 kl 23:00 »
Stridstupphållning på Bjurholmare
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #75 skrivet: 29 jun-13 kl 22:44 »
De blå dimmhönsen!
Livsglädje

Bie

• Norrbotten
« Svar #76 skrivet: 30 jun-13 kl 05:41 »
Tack för att du förser oss med bilder!!
En har det som en förtjänar!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #77 skrivet: 05 jul-13 kl 23:17 »
Tack för det. Hoppas du får dina Bjurholmare så jag får se lite bilder från Dig!!!
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #78 skrivet: 07 jul-13 kl 18:38 »
En Bjurholmshöna som ruvat i 18 dagar kastade ut ett ägg ur boet vid denna tidpunkt och det visade sig vara ett sk. surägg alltså ej befruktat. Hon kläckte fram de övriga kycklingarna i vanlig ordning. Det var ägg från flera hönor.Händer det att en surhöna beter sig på detta vis eller är det ovanligt?
Getar´n
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #79 skrivet: 08 jul-13 kl 22:16 »
Flockinstinkten är stark hos Bjurholmarna. Här jagas en katt undan
« Senast ändrad: 08 jul-13 kl 22:52 av Getterna på berget »
Livsglädje

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser