Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshönan Fototråd  (läst 23446 gånger)

Bie

• Norrbotten
SV: Bjurholmshönan Fototråd
« Svar #100 skrivet: 17 sep-13 kl 23:42 »
Jättefina höns! Synd att dom inte blivit godkända som bevaringsvärd lantras.
Var har du fått det ifrån?? Dom är visst godkända!!

Dessa utrotningshotade raser är anpassade till ett självhushållande samhälle. Idag är de utkonkurrerade och vi måste hjälpas åt att bevara dem till kommande generationer.

Höns: skånsk blommehöna, åsbohöna, ölandshöna, gotlandshöna, kindahöna, hedemorahöna, orusthöna, bohuslän-dals svarthöna, bjurholmshöna samt gammalsvensk dvärghöna och öländsk dvärghöna.
Ankor: svensk gul anka, svensk blå anka, blekingeanka och svensk myskanka

Utdrag ur Svenska Lanthönsklubben.
En har det som en förtjänar!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #101 skrivet: 18 sep-13 kl 07:23 »
Javisst är de godkända som bevarandevärd ras! Sedan ett år via bildande av genbank i Svenska lanthönsklubben och sedan upptogs de på jordbruksverkets lista över bevarandevärda raser efter senaste mötet med husgenetiska rådet.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #102 skrivet: 22 sep-13 kl 20:46 »
Unghöns Bjurholmare födda maj 2013
Livsglädje

Bie

• Norrbotten
« Svar #103 skrivet: 22 sep-13 kl 22:49 »
Den där tjäderhönan var en vacker en! Fortsätt att lägga in fina bilder på dina höns. Kan berätta att idag fick jag mitt första ägg från mina Bjurholmshöns :) Litet men naggande gott 34 g.
En har det som en förtjänar!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #104 skrivet: 23 sep-13 kl 16:18 »
7 månader, fri betesdrift i varierad skogsmiljö/trädgård, rå foderpotatis.
Ger detta år ca 987grams slaktkroppar, urtagna. Blev tuppsoppa och currygryta till 4 personer. Helt acceptabelt. Vintertid lite dyrare att föda upp men det går säkert utan kraftfoder i någon större mängd.
Livsglädje

Vild

• -
« Svar #105 skrivet: 01 okt-13 kl 16:03 »
Hur många genbanker finns det nu och startas det nya eller håller man sig till några få som ska sköta bevarandet tills rasen är stabiliserad?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #106 skrivet: 02 okt-13 kl 14:04 »
Idag finns 13 genbanker som håller Bjurholmshöns. Det startas nya genbanker allt eftersom det kläcks nya kycklingar. Just nu går vi ju mot hösten/vintern så nu blir det snart en ganska lång viloperiod för dessa ruvglada damer. Men till våren lägger de sig nog igen och då behövs fler genbanker.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Vild

• -
« Svar #107 skrivet: 02 okt-13 kl 14:08 »
Okej. :) Behöver man ha varit genbank innan åt någon annan ras för att få ta sig an bjurholmare?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #108 skrivet: 02 okt-13 kl 16:31 »
Okej. :) Behöver man ha varit genbank innan åt någon annan ras för att få ta sig an bjurholmare?
Nej det finns inga sådana krav. Det viktigaste är att man brinner för bevarandearbetet och förstår tanken med genbanken.
www.backforsgard.se

Vild

• -
« Svar #109 skrivet: 02 okt-13 kl 16:45 »
Nej det finns inga sådana krav. Det viktigaste är att man brinner för bevarandearbetet och förstår tanken med genbanken.
Okej. :) Jag är intresserad av att bli genbank för svarthöns eller bjurholmare när jag provat på de raser jag är nyfiken på, kommit till ro i mitt hönsägande och lärt mig lite mer - därav frågan. Tack för svaren!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #110 skrivet: 09 okt-13 kl 21:29 »
Sista kläcket av Bjurholmare för 2013.
Fundering; Alla verkar ha Mobil med kamerafunktion utom jag, men inga bilder på Bjurholmare dyker upp i denna tråd...
Getar´n
Livsglädje

Vild

• -
« Svar #111 skrivet: 10 okt-13 kl 17:15 »
Sista kläcket av Bjurholmare för 2013.
Fundering; Alla verkar ha Mobil med kamerafunktion utom jag, men inga bilder på Bjurholmare dyker upp i denna tråd...
Getar´n
Åh va söta. :)

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #112 skrivet: 17 okt-13 kl 11:18 »
Sommaren är till ända, men minnas den kan vi ju alltid. Och längta till nästa...
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #113 skrivet: 20 okt-13 kl 19:05 »
Hösttuppar Bjurholmare
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #114 skrivet: 27 okt-13 kl 19:20 »
Bjurholmstupparnas färger
Livsglädje

Ullrika

• Västerbotten
« Svar #115 skrivet: 28 okt-13 kl 10:44 »
Äntligen har jag fixat till lite bilder på de två äldsta Bjurholmtupparna.
« Senast ändrad: 28 okt-13 kl 10:54 av Ullrika »
Har bjurholmshöns och värmlandsfår.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #116 skrivet: 05 nov-13 kl 13:34 »
Tack Ullrika för dina bilder!
Den ljusa tuppen på nedre bilden är den spättad, har en liknande unghöna som är ca 5 mån och vit med utväxande svarta eller gråa fjädrar se bilden nedan, dom förändras ju rätt mycket efter första ruggningen.
Ta gärna fler bilder och visa oss andra!
Getar´n
Livsglädje

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 5 användare
Anders Flix, eriksjos, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser