Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bjurholmshönan Fototråd  (läst 23516 gånger)

Getterna på berget

• Västerbotten
SV: Bjurholmshönan Fototråd
« Svar #80 skrivet: 09 jul-13 kl 23:53 »
Nya Bjurholmare kläckta under hönor, välkommen till världen för höns!
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #81 skrivet: 14 jul-13 kl 17:04 »
Genbank Nr 1 för Bjurholmshönan Viltfärgade unghöns.
Blekinkeankan i par.
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #82 skrivet: 15 jul-13 kl 21:57 »
Genbank Nr 1 för Bjurholmshönan Viltfärgade unghöns.
Blekinkeankan i par.
Livsglädje

Bie

• Norrbotten
« Svar #83 skrivet: 16 jul-13 kl 06:23 »
Ja dom där två var verkligen läckra :)
En har det som en förtjänar!

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #84 skrivet: 17 jul-13 kl 23:02 »
Arnelinjen av Bjurholmshönan Founderhönan GuldSand.
Livsglädje

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #85 skrivet: 21 jul-13 kl 23:07 »
Barn och Bjurholmare sommaren 2013
Livsglädje

Jennyt

• Västergötland
« Svar #86 skrivet: 04 aug-13 kl 00:10 »
Jag upplever det som väldigt vanligt att hönsen har koll på vilka ägg som är befruktade, fullgångna, eller om de på annat sätt är hopp om. Hönsen är också väldigt vaksamma på om det är någon kyckling som inte riktigt är normal. Jag har tex hönor i en specifik färg som inte godtar kycklingar i någon annan färg än hennes egen. Jag har också haft höns som vägrar ruva ägg i annan färg än den hon själv värper.

Fina är de, Bjurholmarna!!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #87 skrivet: 06 aug-13 kl 13:56 »
Tack för svaret Jennyt det var intressant att veta
En annan sak som jag sett hos en kycklingmamma av Bjurholmare är att trots att hennes kycklingar endast är  4 veckor så har hon börjat värpa ägg igen.
Är detta vanligt, har hört att det brukar bli först kring 2 månader efter kläck som hon värper igen. Som jag ser det så ska man välja Bjurholmshönan om man vill ha många ruvhönor, dom har ju hitintills visat mycket ruvvillighet, det är bara att se till att man har nog mycket unghöns fördelat över året så har man ägg för hushållet.
Livsglädje

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #88 skrivet: 06 aug-13 kl 14:45 »
Jag antar att Jennyt inte skriver om Bjurholmshöns då hon vad jag vet inte har några. Utan hon skriver nog om höns i allmänhet.

Sen har jag aldrig varit med om att någon av mina börjat värpa så tidigt som 4 veckor. Tidigast här är vid drygt 5 veckor men oftast brukar det ligga runt 8-9 veckor. Däremot kan jag tycka att Bjurholmarna lämnar sina kycklingar tidigare än vad mina Hedemora gjorde och därmed också börjar värpa tidigare. Hedemoran lämnade som tidigast runt 8 veckor och ibland gick de med kycklingarna tills de var nästan vuxna.

Måste också instämma i att de är väldigt ruvvilliga, ska bli spännande att se statistiken vid årsskiftet men jag är ganska säker på att den kommer hamna upp mot 80%. Så vill man inte ha kycklingar naturligt ska man nog välja en annan sort :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #89 skrivet: 11 aug-13 kl 10:38 »
Några ungdjur plus en höna med kycklingar.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jannee

• Ångermanland
« Svar #90 skrivet: 11 aug-13 kl 14:34 »
Hur länge tror det dröjer innan avelsägg finns att köpa för allmänheten? Har det kommit fram någon kyckling med hätta, benbefjädring eller flertåighet?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #91 skrivet: 11 aug-13 kl 14:43 »
Förhoppningen är att det aldrig kommer att gå att köpa avelsägg då man som genbank endast bör sälja till de som tänker bli genbank i framtiden. Och då måste man alltså sälja levande djur på minst 8 veckor om man ska följa dagens SLK regler.

Benbefjädring finns hos en del djur. Fanns redan i ursprungsbesättningen där några individer hade små fjädrar på benen. Hätta och femtåighet har inte dykt upp och har inte funnits i ursprungsbesättingen heller vad hon kan minnas i alla fall.
www.backforsgard.se

Jannee

• Ångermanland
« Svar #92 skrivet: 11 aug-13 kl 15:01 »
Har du någon bra bild på benbefjädrade höns? En orre eller tjäder har ju ett speciellt hårigt dun/fjädrar på benen och är ju fulländat anpassat till klimat som råder häromkring.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #93 skrivet: 11 aug-13 kl 15:03 »
Förhoppningen är att det aldrig kommer att gå att köpa avelsägg då man som genbank endast bör sälja till de som tänker bli genbank i framtiden. Och då måste man alltså sälja levande djur på minst 8 veckor om man ska följa dagens SLK regler.
Fast enligt genbanksidéen är det ju inget problem så länge det finns en väl fungerande genbank intakt? Se liknelsen med ägget där gener kan spridas från "gulan" till "vitan" men inte vice versa.

Jannee

• Ångermanland
« Svar #94 skrivet: 11 aug-13 kl 19:37 »
Bara för roligt så ska jag försöka lägga upp en bild på en tjädertupps befjädrade ben, där urvalet under 10-tusentals år anpassats för det nordiska klimatet. En Orre har liknande pälsliknande dun på sina ben. Finns det någon Bjurholmshöna som har något liknande?

Jannee

• Ångermanland
« Svar #95 skrivet: 11 aug-13 kl 19:39 »
Blev lite galet nu ser jag?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #96 skrivet: 12 aug-13 kl 09:45 »
Nej jag skulle inte säga att de har någon likhet med orrens/tjäderns benbefjädring. Det är vanlig benbefjädring som höns brukar kunna ha hos ganska många olika raser. Sen är jag osäker på om det verkligen gynnar hönsen att ha benbefjädring. De blir snarare blöta lättare då och det ser jag inte som något positivt. Så man ska nog vara försiktig att avla för att få mer benbefjädring, samtidigt som vi inte heller ska avla bort det. De höns som får fjädrar på benen får leva vidare liksom alla andra höns som uppvisar ett gott lynne och inte blir sjuka.
www.backforsgard.se

Aline

• Västerbotten
« Svar #97 skrivet: 18 aug-13 kl 09:30 »
Vilka vackra bilder. Önskar jag själv kunde ta så fina bilder.  :)
Bor med familj inne i skogen med höns katter och kor på ett litet lantbruk i Västerbotten.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #98 skrivet: 17 sep-13 kl 20:58 »
Hösten är här i norr.
Livsglädje

Nina W

• Värmland
« Svar #99 skrivet: 17 sep-13 kl 21:23 »
Jättefina höns! Synd att dom inte blivit godkända som bevaringsvärd lantras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Aquamaja, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser