Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja djur utan f-skatt?  (läst 6138 gånger)

olivia.k

• Jämtland
SV: (Ämne saknas)
« Svar #20 skrivet: 18 mar-13 kl 17:30 »
Alla dom är avdragsgilla om du nu har lite djur.  Fyrhjulingen ska du kunna motivera att du har nytta av i djurhållningen. Men har du ingen vanlig traktor så ska det väl kunna gå.  Om den kostar mer än 21 000 så måste utgiften delas upp på flera år.
( bensinen var Javill inne på )

Ok, tack så mycket för all info. Jag har nog mycket jag kan dra av och då bäst att göra det de närmaste fem åren för några inkomster fr gården att kvitta mot tror jag inte att jag kommer få. Jag har ingen traktor så det skulle vara trevligt med en fyrhjuling.
Hur fungerar det om man är fler än en som äger samma gård, om dessa inte är gifta, (utan är syskon). Om jag drar av utgifter för min djurhållning, kan ett annat syskon dra av för denne köpt en röjsåg som ska användas i skogen som hör till gården? Eller deklarerar man tillsammans?

Existens!

• Gäst
SV: Sälja djur utan f-skatt?
« Svar #21 skrivet: 18 mar-13 kl 18:52 »
Du får se gården som en enhet.  Och ni som äger den som andra enheter.

Först samlas alla inkomster och utgifter som sker i gården, och ut kommer då en summa som gården har gett i vinst eller förlust.

När man är vid den punkten så har man kommit halvvägs genom deklarationen.

I nästa halva delar man upp den summan på de olika delägarna, beroende på hur mycket dom jobbat med det hela.

Det är lite knöligt bär man är flera som äger det.  Helst ska man ju ha ett konto på banken som bara gäller gårdens inkomster och utgifter.  Det är alltså 'gårdens pengar'.   Sen kan då delägarna ha varsitt kort kopplat till det kontot, och när man köper nåt till gården, så använder man det kortet.
Problemet är ju att det troligen inte finns några pengar från start där, och då är ju en variant att varje delägare gör en insättning till gårdskontot, så det finns nåt där att röra sig med.  Då är det lätt att hålla reda på hur mycket var och en har satsat i gården. Typ 4 syskon sätter in 10 000 kr vardera på gårdskontot.

Om alla springer och köper grejer för sina egna pengar så blir det rätt hopplöst att hålla reda på.  Du köper tio får till gården för 15 000. Ett syskon köper en röjsåg för 3496 kr. Ett annat syskon köper bensin för 346 kr...osv...

Varje gång man sätter in pengar, eller köper nåt till gården för privata pengar, så kallas det att man gör en 'egen insättning'. Och är det då många syskon som köper smågrejer då och då, så ställer det en hel del krav på den som ska bokföra.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 18 mar-13 kl 19:21 »
Ok, tack så mycket för all info. Jag har nog mycket jag kan dra av och då bäst att göra det de närmaste fem åren för några inkomster fr gården att kvitta mot tror jag inte att jag kommer få.

Du räknade ju med EU-bidrag för marken. Det räknas som inkomster till gården.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

olivia.k

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 18 mar-13 kl 20:06 »
Du räknade ju med EU-bidrag för marken. Det räknas som inkomster till gården.

Nja, jag äger inga stödrätter så det blir nog inget Eu- bidrag för min del. Kanske kan söka lite kompensationsbidrag eller betesbidrag ändå.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #24 skrivet: 18 mar-13 kl 22:55 »
Nja, jag äger inga stödrätter så det blir nog inget Eu- bidrag för min del. Kanske kan söka lite kompensationsbidrag eller betesbidrag ändå.

Ja, det är väl bara gårdsstödet du behöver stödrätter till. De andra EU-bidragen kan du ju söka. Kan du inte söka stödrätter till din mark ur nationella reserven?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 18 mar-13 kl 23:25 »
Ja, det är väl bara gårdsstödet du behöver stödrätter till. De andra EU-bidragen kan du ju söka. Kan du inte söka stödrätter till din mark ur nationella reserven?

Enligt en handläggare för "nationella reserven" på JBV så delar de inte ut stödrätter på block som redan har fått stödrätter tilldelat en gång. Min mark fick stödrätter år 2005 och jag var inte med på banan då, och sökte inte. Ett litet block på en halv hektar var det ingen som ens sökte på, så där kan jag söka från nationella reserven för att det varit ett block, men de behandlar inte ansökningar på mindre än 1ha.

Om man kan skapa nya block och söka från nationella reserven vet jag inte.
« Senast ändrad: 18 mar-13 kl 23:29 av olivia.k »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #26 skrivet: 19 mar-13 kl 11:27 »
Enligt en handläggare för "nationella reserven" på JBV så delar de inte ut stödrätter på block som redan har fått stödrätter tilldelat en gång. Min mark fick stödrätter år 2005 och jag var inte med på banan då, och sökte inte. Ett litet block på en halv hektar var det ingen som ens sökte på, så där kan jag söka från nationella reserven för att det varit ett block, men de behandlar inte ansökningar på mindre än 1ha.

Om man kan skapa nya block och söka från nationella reserven vet jag inte.

Har du ärvt eller köpt marken? Om du ärvt marken och den varit utarrenderad sen 2002 eller tidigare och det finns kontrakt på arrendet ska det vara möjligt att söka ur nationella reserven. Fast det känner du kanske redan till.
« Senast ändrad: 19 mar-13 kl 11:32 av javill »

olivia.k

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 19 mar-13 kl 12:01 »
Har du ärvt eller köpt marken? Om du ärvt marken och den varit utarrenderad sen 2002 eller tidigare och det finns kontrakt på arrendet ska det vara möjligt att söka ur nationella reserven. Fast det känner du kanske redan till.

Marken är ärvd. Jo den har varit utarrenderad i 20+ år men eftersom inget arrendeavtal finns hade vi kunnat söka stödrätterna själva år 2005 och fått dessa. De som kan söka ur nationella reserven gäller de personer som hade arrenderat ut sin mark 2005 utan möjlighet att säga upp avtalet vilket gjorde att de inte kunde söka stödrätterna 2005. Att jag inte har några stödrätter är alltså mitt eget fel, (eller egentligen pappas som inte sökte, och inte heller har fått något arrende-inkomster på över 20 år). Jag visste inte ens vad stödrätter var för ett år sen!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 19 mar-13 kl 12:48 »
Marken är ärvd. Jo den har varit utarrenderad i 20+ år men eftersom inget arrendeavtal finns hade vi kunnat söka stödrätterna själva år 2005 och fått dessa. De som kan söka ur nationella reserven gäller de personer som hade arrenderat ut sin mark 2005 utan möjlighet att säga upp avtalet vilket gjorde att de inte kunde söka stödrätterna 2005. Att jag inte har några stödrätter är alltså mitt eget fel, (eller egentligen pappas som inte sökte, och inte heller har fått något arrende-inkomster på över 20 år). Jag visste inte ens vad stödrätter var för ett år sen!

Typiskt, surt att behöva köpa stödrätter även om det betalar sig på ett par år.  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

932 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser