Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sälja djur utan f-skatt?  (läst 6127 gånger)

olivia.k

• Jämtland
Sälja djur utan f-skatt?
« skrivet: 15 mar-13 kl 15:24 »
Hej.
Jag undrar hur man gör ifall man bara har några får som sällskapsdjur, dvs som hobby, måste man ändå ha f.skatt för att få sälja något enstaka lamm per år?
Eller är det bättre att redovisa det hela /sälja lamm/ som hobbyverksamhet?

Vad är fördelarna resp nackdelarna med att ha f-skatt?
Utgifterna består av inköp av 1 bagge i år. ca 1400kr inkl moms.
Inkomsterna består av försäljning av kanske 4 lamm nästa år, samt ev Eu-bidrag (jordbruksstöd).

I skatteverkets broschyr för hobbyverksamhet står det att djuruppfödning kan vara en hobbyverksamhet. Behöver man då inte lägga till moms på försäljningspriset så gynnar det ju kunden i slutändan.

Hur gör ni andra?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sälja djur utan f-skatt?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-13 kl 16:12 »
Så länge du inte har skaffat dig skyldighet att redovisa moms så kan du inte ta upp Moms på kvittot.
Detta då en företagare inte kan ta upp det i sin momshantering.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 15 mar-13 kl 16:33 »
Så länge du inte har skaffat dig skyldighet att redovisa moms så kan du inte ta upp Moms på kvittot.
Detta då en företagare inte kan ta upp det i sin momshantering.

Ja självklart vet jag att man måste vara momsreggad för att lägga på moms. Undviker väl helst att lägga på moms om man slipper. En företagare kan naturligtvis handla av mig även om det är momsbefriat, eller vad menar du med din sista mening?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 mar-13 kl 16:44 »
jovisst kan en företagare handla av dig.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens!

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 mar-13 kl 17:18 »
Så länge du bara säljer varor, och inte tjänster, så behöver du ingen F-skatt. Men det är ju klokt att då hålla reda å eventuell vinst, så du inte får en massa restskatt. En del i F-skatten är ju att man betalar in löpande under året.

Är försäljningen på hobbybasis, dvs nåt som du inte försörjer dig på direkt, så kan du ju hålla det som hobby. Drar du in mer än 30 000 brutto, så ska du börja redovisa moms. ( och då får du ju även dra av moms på det du köper ) men du kan fortfarande kalla det hobby.
Det är inte summan du drar in, som avgör om det är en hobby, utan syftet med verksamheten.

För att kalla det näringsverksamhet så ska det vara självständigt och varaktigt.

Kallar du det näringsverksamhet så måste du alltid deklarera den, kallar du det hobby så behöver du bara deklarera om den går med vinst. ( för att veta det så måste du alltså föra åtminstone en kassabok )

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 15 mar-13 kl 18:03 »
Så länge du bara säljer varor, och inte tjänster, så behöver du ingen F-skatt. Men det är ju klokt att då hålla reda å eventuell vinst, så du inte får en massa restskatt. En del i F-skatten är ju att man betalar in löpande under året.

Är försäljningen på hobbybasis, dvs nåt som du inte försörjer dig på direkt, så kan du ju hålla det som hobby. Drar du in mer än 30 000 brutto, så ska du börja redovisa moms. ( och då får du ju även dra av moms på det du köper ) men du kan fortfarande kalla det hobby.
Det är inte summan du drar in, som avgör om det är en hobby, utan syftet med verksamheten.

För att kalla det näringsverksamhet så ska det vara självständigt och varaktigt.

Kallar du det näringsverksamhet så måste du alltid deklarera den, kallar du det hobby så behöver du bara deklarera om den går med vinst. ( för att veta det så måste du alltså föra åtminstone en kassabok )
Menar du att om jag får in över 30000kr så måste jag vara momsregistrerad men om jag inte gör vinst vilket jag aldrig kommer att göra eftersom jag håller på med djuruppfödning.Men momsen vill jag gärna slippa. Så slipper jag deklarera utan kan föra en enkel kassabok och kalla det hobby ,låter för bra för att vara sant
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 15 mar-13 kl 19:06 »

Tack för ditt svar!
Enda poängen med f.skatt är således att jag kan dra av momsen då jag köper djur från folk som lägger på moms.

En annan sak som skiljer lite är att i företag kan man rulla förluster i hur många år som helst, men vid hobbyverksamhet går det bara i fem år och i samma verksamhet, dvs ett köpt får mot ett sålt får? Har man företag med jordbruksinriktning kan man alltså kvitta kostnad; köpt får, mot inkomst; eu-bidrag?

enda länken jag har läst på är denna om hobbyverksamhet:
http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 mar-13 kl 19:15 »
Blanda inte ihop F-skatt med momsregistrering!  Det ena ger inte automatsikt det andra, åt nåt håll.
Man kan driva näringsverksamhet utan F-skatt.  Näringsverksamhet är motsatsen till hobby.

Du skulle teoretiskt kunna momsregistrera din hobby närsomhelst ( reglerna säger ju att vid omsättning över 30 000 så ska man göra det ).. men det är ju inte säkert att skatteverket skulle godkänna det.
Så det blir ju enklare att få igenom en momsregistrering om man kallar det näringsverksamhet.

Ja, underskottsrullandet stämmer.. Där har du en fördel med att driva det som näringsverksamhet.
Inom hobby är det ju dessutom så att du bara får kvitta överskott ett år mot underskott ett annat år, inom samma hobby.
 Har du näringsverksamhet så kan du ju kvitta kors och tvärs om du tjänar pengar på en biodling och förlorar pengar på grisuppfödning t.ex. Eller EU-stöd mot fårförluster, om det är så.

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 mar-13 kl 19:20 »
Menar du att om jag får in över 30000kr så måste jag vara momsregistrerad men om jag inte gör vinst vilket jag aldrig kommer att göra eftersom jag håller på med djuruppfödning.Men momsen vill jag gärna slippa. Så slipper jag deklarera utan kan föra en enkel kassabok och kalla det hobby ,låter för bra för att vara sant
Lars

I princip stämmer det.. Men det kanske kan bli svårt att börja med det som företag, och sen plötsligt gå över till att kalla det hobby.
Beror ju lite på vad du gör som huvudsyssla?  Har du anställning på annat håll och bara håller djur för skojs skull? Då är det ju i princip en hobby.
Men är det djur du enbart lever på, så blir det ju svårt att kalla det för en hobby. Oavsett vinst eller ej.

Så här skriver skatteverket:

När det gäller verksamhet som bedrivs av en fysisk person ska tre villkor vara uppfyllda för att det ska vara näringsverksamhet. Villkoren är

självständighet
    vinstsyfte
    varaktighet.

Om något av dessa villkor inte är uppfyllt är det i stället vanligen fråga om inkomst av tjänst i form av uppdragsinkomster eller hobby. När Skatteverket bedömer om den verksamhet du bedriver är näringsverksamhet prövas alla villkor tillsammans.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 15 mar-13 kl 19:50 »
Jag resvisar gårdens alla + och - eftersom skatteverket vill så men än är jag inte uppe med mina få djur 4 får+ 1 bagge + 8 hektar i en sådan omsättning att det krävs moms.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 16 mar-13 kl 09:35 »
Blanda inte ihop F-skatt med momsregistrering!  Det ena ger inte automatsikt det andra, åt nåt håll.
Man kan driva näringsverksamhet utan F-skatt.  Näringsverksamhet är motsatsen till hobby.

Tack! Du har rätt i att jag likställer momsregistrering med f-skatt. Jag ser dock ingen vits med f-skatt vid fårhandel om jag inte är momsregistrerad. Kanske om man säljer momsbefriade tjänster som företagare är de aktuellt att inte vara momsregistrerad.
Hur som helst känns det som att en person som köper in ett får& getter ibland bara, och har 4-5 djur som hobby, samt en heltidsanställning någon annanstans, lika gärna kan deklarera som hobbyverksamhet.

Skulle vara kul dock att höra hur andra småskaliga får och getägare gör. Tack Lorita för att du svarade i tråden.

Existens!

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 mar-13 kl 09:43 »
Skillnaden med Lorita är att jag tror hon har en gård. Äger man en lantbruksfastighet räknas man automatiskt som näringsidkare, och måste deklarera som sådan.
Även en näringsidkare kan ju förstås ha en hobby, men då får den avvika lite från gårdens inriktning.  Om man föder upp hundar eller katter exempelvis.
Det kan nog vara knepigt för en fårbonde att ha 3 speciella får som hobby  :)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 16 mar-13 kl 10:28 »
Skillnaden med Lorita är att jag tror hon har en gård. Äger man en lantbruksfastighet räknas man automatiskt som näringsidkare, och måste deklarera som sådan.
Även en näringsidkare kan ju förstås ha en hobby, men då får den avvika lite från gårdens inriktning. 

Jaha.. Jag är inte riktigt med på banan ser jag. Jag äger en "lantbruksenhet" sen årsskiftet, alltså är jag näringsidkare. Har det någon betydelse för att hålla djuren som hobbyverksamhet?
Finns ingen inriktning på gården som är liten, 10ha.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 10:36 »
Troligen måste du ha djuren i näringsverksamheten då, kolla med skatteverket. Det är ju bara fördelar, om du har näringsfastighet, att driva verksamheten i näringen, och kunna dra momsen, särskilt om du går back. Och har du bara liten verksamhet, så måste du ju inte momsredovisa så ofta, tror att en gång om året räcker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #14 skrivet: 16 mar-13 kl 10:47 »
Äger du en gård ska du absolut köra djuren i verksamheten.  Då får du ju också möjlighet att dra av förluster som blir på gården mot annan inkomst (vanligt jobb alltså ) under de första 5 åren. Den möjligheten saknar man om det är en hobby.  Momsregistrera dig med årsvis deklaration eller möjligen 3-månaders , så blir det ju inte så mycket att hålla reda på.  Bry dig inte om F skatt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 17 mar-13 kl 08:13 »
Jag äger en gård och har djur jag deklarerar och jag drar av för mina utgifter och då finns inget verksamhet att tala om då vi inte driver gården mer än som en hobby, då kommer jag inte heller upp i dom summor som krävs för moms.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Existens!

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 mar-13 kl 08:23 »
Men om man har en gård och deklarerar som näringsidkare, så har man inget att välja på. Då är det moms som gäller. Du kan inte sälja ett djur som näringsidkare och strunta i momsen. ( ja, om du inte säljer svart alltså )

Så här säger skatteverket:

När ska du betala moms till staten?

För att du ska vara skyldig att ta ut moms av dina kunder och betala moms till staten måste samtliga följande förutsättningar vara uppfyllda:

du omsätter (säljer eller tar ut) varor eller tjänster
    omsättningen av varorna eller tjänsterna är momspliktig
    omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet
    omsättningen görs i Sverige.

Din verksamhet anses vara yrkesmässig om den räknas som näringsverksamhet enligt inkomstskattelagen
. Även annan ekonomisk verksamhet kan anses som yrkesmässig om omsättningen överstiger 30 000 kr. Du omsätter varor och tjänster genom uttag om du levererar eller tillhandahåller dem utan betalning. Kravet på att omsättningen ska göras i Sverige innebär att du som regel inte ska ta ut svensk moms på tjänster som du tillhandahåller i andra länder.

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html

olivia.k

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 17 mar-13 kl 16:34 »
Äger du en gård ska du absolut köra djuren i verksamheten.  Då får du ju också möjlighet att dra av förluster som blir på gården mot annan inkomst (vanligt jobb alltså ) under de första 5 åren. Den möjligheten saknar man om det är en hobby.  Momsregistrera dig med årsvis deklaration eller möjligen 3-månaders , så blir det ju inte så mycket att hålla reda på.  Bry dig inte om F skatt.

Jaha.. Tack för upplysningen, jag visste inte att man kan dra av mot vanliga inkomst av tjänst.
Vad är det för slags utgifter som är avdragsgilla då? Jag trodde att avdragsgillt var sådana utgifter man drar på sig för att generera inkomster. Är följande avdragsgillt om jag deklarerar djuren som näringsverksamhet?
1: Fårstängsel?
2: Bensin till bilen när man ska köpa fler får?
3: Fyrhjuling?
4: Reparation av lagården?
5: inköp av viss djurmat, som kraftfoder?
6: veterinärkostnader?

Till Lorita undrar jag: Vad är det för slags summer du anser att du inte har kommit upp i, så du kan köra momsfritt?
Min första tanke var att momsregistrera mig för att få igen momsen på alla utgifter jag har, eftersom när man har hobby så är det troligare att man har mer ingående moms än utgående.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 17 mar-13 kl 16:49 »
Jaha.. Tack för upplysningen, jag visste inte att man kan dra av mot vanliga inkomst av tjänst.
Vad är det för slags utgifter som är avdragsgilla då? Jag trodde att avdragsgillt var sådana utgifter man drar på sig för att generera inkomster. Är följande avdragsgillt om jag deklarerar djuren som näringsverksamhet?
Du kan ta upp alla kostnader du har för lantbruksdelen, djur och byggnader även bankkostnader och räntekostnader (det står massor av bra i Existens bokföringstråd så läs igenom den), 1, 3, 4, 5 och 6 är inga problem. När det gäller två kan du inte dra av bensin rakt av men, du kan dra av milkostnaden du har. Tror det är 18,50kr milen. Du får skriva upp resorna och ta upp dem i bokföringen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens!

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 mar-13 kl 17:01 »

Alla dom är avdragsgilla om du nu har lite djur.  Fyrhjulingen ska du kunna motivera att du har nytta av i djurhållningen. Men har du ingen vanlig traktor så ska det väl kunna gå.  Om den kostar mer än 21 000 så måste utgiften delas upp på flera år.
( bensinen var Javill inne på )

Det funkar ju så att de utgifter du har för gården får du dra av mot inkomster från gården.

Säg att du bygger upp din gård, sätter stängsel, köper foder mm för 50 000 kr.
Första året är uppbyggnad, så du säljer inga djur alls.
Då har du ju gjort en förlust på 50 000 det året.

Har du då ett vanligt jobb också, så får du dra av de 50 000 mot den inkomsten, och det kommer då att ge dig ca 15 000 i lägre skatt. ( 30% av 50 000 )

Det här är ett avdrag man infört för att stimulera nya företag. Man får dra av max 100 000 per år, och i de första 5 åren av verksamheten.
Och som start för verksamheten räknas när du köpte gården.  Så vill man utnyttja detta, så ska man dra igång direkt. Om du går i 4 år och grunnar på vad du ska göra, och sen börjar satsa pengar, så har du försuttit de 4 åren, och kommer bara att kunna utnyttja avdraget i 1 år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser