Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svart dag för oss japanägare  (läst 15637 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #40 skrivet: 15 mar-13 kl 16:00 »
Vi har fyra orpingtonhöns i en hönsgård på ungefär 70 kvadratmeter. Sålänge de är ute i hönsgården brukar de bara använda ungefär halva hönsgården. Eller rättare sagt så brukar de gå över halva hönsgården till en enbuske, och sedan mest hänga runt enbusken. Men när vi släpper ut dem brukar de gå över ytor som är mycket större än hönsgården.

Eller för att ta ett mer personligt exempel, så har det hänt många dagar att jag velat ligga kvar i sängen hela dagen, men att när jag sedan tvingas kliva upp och gå till affären, så tycker jag plötsligt att det var skönare att gå ut och gå.
Det jag vill ha sagt med detta är att bara för att ett djur verkar nöjt med att upphålla sig på en pytteliten yta, så är det inte säkert att det är det mest hälsosamma alternativet för djuret, eller ens dess självklara val om det får pröva något annat alternativ.

men vaktlar mår ju faktiskt inte direkt bättre av större ytor, även fast vissa vill tro det. Och som skriver förut så är det bara den öppna ytan i voljären som räknas till dessa 40kvm. En helt onödig yta de inte kommer vistas speciellt mycket på eftersom de inte gillar öppna ytor...

[fixat ändrig åt daniel]
« Senast ändrad: 15 mar-13 kl 23:22 av Sirpa »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Broberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 15 mar-13 kl 23:21 »

Vad jag ser så har ingen i tråden förutom du nämnt köksskåp eller ytor motsvarande normala köksskåp. Jag ställde frågan om varför 5 m2 inte duger, jag skrev inget om köksskåp.

Nej det var jag som skrev köksskåp, för att vad jag förstått av vaktelägare i tråden, så bryr sig inte vaktlar om att ränna runt och dona. De vill ha det litet och tryggt, med sin flock och nära sin mat. Blir stressade om man går in till dem om de är i en större inhängnad.
Alla dessa behov går ju utmärkt att tillgodose i ett skåp eller liknande. Bekvämt blir det också, och billigt.

Smajsan

• -
« Svar #42 skrivet: 16 mar-13 kl 12:08 »
Varför tror du att vaktel ägare tänker så?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 mar-13 kl 12:43 »
Varför tror du att vaktel ägare tänker så?

De skrivit om det i tråden. Hur vaktlar är, deras behov och intressen. Att just köksskåp kan användas är min idé.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 17 mar-13 kl 14:23 »
Ingen har ju skrivit att de skulle ha pytteliten yta, bara att 5 m2 var väldigt stort. Lagom är bäst i många sammanhang, så även här.

Köksskåp är olämpligt, dels för att de är svårstädade, dels för att de oftast är väldigt små. Sen är köksskåp extra olämpligt och skåpet fortfarande sitter i ett kök, vaktlar både luktar och dammar en hel del.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 mar-13 kl 10:36 »
Lagom är bäst i många sammanhang, så även här.

Och det är med lagom åsikterna går isär.. Grisabönner tycker säkert att det är lagom stort i grisfabrikerna, liksom minkagubbar tycker just deras egna burar är lagom stora.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 19 mar-13 kl 10:54 »
Min erfarenhet av japanvaktlar är att dom var jättestressade på stora ytor.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

MagnusL

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 19 mar-13 kl 11:28 »
Lopt, dina poster och jämförelser med grisfarmare och minkfarmare visar ju klart dina åsikter (tillsammans med din underskrift och forumbild). Jag fattar en del av tex militanta veganers åsikter men kan du inte fundera lite och fatta att det inte är samma sak med vaktlarna som med tex minkar.
DU erkänner att du faktiskt inte kan något om vaktlar men har ändå åsikter om vad som är bäst för dom och liknar folk här med kommersiella grisfarmare. Du tror inte att dom flesta som har vaktlar på liten skala här på forumet just är dom som tar bäst hand om dom och lär sig vad dom mår bra av.
De flesta regler och bestämmelser som finns för djurhållning är bra för att begränsa lidande i storproduktioner men däremot menlösa när det gäller självhushållning.
E.g. Att man inte får ge höns oupphettade matrester. Att mina kaniner med 125kvm hägn och egna bohålor MÅSTE ha en sitthylla etc.
Det är rätt synd att många som är engagerade i viktiga frågor som tex bra djurhållning kan så lite om djur och biologi och mest idkar sig åt antropologisk projicering. Bara för att du tycker att det verkar fel att ha vaktlar på liten yta så betyder det knappast att dom själva håller med.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Broberg

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 19 mar-13 kl 23:41 »
Min erfarenhet av japanvaktlar är att dom var jättestressade på stora ytor.

Hur länge har du hållt vaktlar på större ytor? Är de fortfarande jättestressade efter en månad? Efter ett halvår?

Djurparksvaktlarna måste ju då ha ett helvete. Har inte någon av djurparkerna alls, med vaktlar i större hägn, sagt ifrån att det är ohållbart och inte fungerar?

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 20 mar-13 kl 00:05 »
Lopt, dina poster och jämförelser med grisfarmare och minkfarmare visar ju klart dina åsikter (tillsammans med din underskrift och forumbild). Jag fattar en del av tex militanta veganers åsikter men kan du inte fundera lite och fatta att det inte är samma sak med vaktlarna som med tex minkar.
Bin Laden hade nog lite gemensamma tankar med mig, angående djurskydd. Om vaktlar nu är så extemt olika andra djur, så varför kan jag då inte ha dem i köksskåpen, där alla deras behov uppfylls, enligt tidigare inlägg i tråden?
DU erkänner att du faktiskt inte kan något om vaktlar men har ändå åsikter om vad som är bäst för dom och liknar folk här med kommersiella grisfarmare. Nej, inte bäst. Bättre.Du tror inte att dom flesta som har vaktlar på liten skala här på forumet just är dom som tar bäst hand om dom och lär sig vad dom mår bra av. Nej, då verkar de som kör med djurparksreglerna sköta det bättre. Att forumfolk har djurhållning i liten skala säger inte ett smack om sättet.
De flesta regler och bestämmelser som finns för djurhållning är bra för att begränsa lidande i storproduktioner men däremot menlösa när det gäller självhushållning. Lär vara olika. Ett djur i kass djurhållning har det inte så mycket bättre för att ägaren gullar och gosar med det några minuter om dagen.
E.g. Att man inte får ge höns oupphettade matrester. Att mina kaniner med 125kvm hägn och egna bohålor MÅSTE ha en sitthylla etc. Absolut trevligt att höra att dina kaniner verkar ha det så bra. Är någon myndighetstyp missnöjd, så släng ihop något av några plankbitar bara. Eller vräk in några stenar, stockar eller en jordhög. Blir bra sitthyllor av det, om nu hägnaden är helt platt.
Det är rätt synd att många som är engagerade i viktiga frågor som tex bra djurhållning kan så lite om djur och biologi och mest idkar sig åt antropologisk projicering. Bara för att du tycker att det verkar fel att ha vaktlar på liten yta så betyder det knappast att dom själva håller med.

tinaw

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 20 mar-13 kl 07:54 »
Ja, näe, vi som har vaktlar vet nog inget egentligen, bryr oss inte om våra djur och har noll erfarenhet av stora hägn.

Personligen diskuterar jag hellre den här frågan med er som faktiskt har vaktlar, just för att de är så specifika i sina beteenden och skiljer sig från andra hönsfåglar och prydnadsfjäderfä. Vad är en bra yta tycker ni som har vaktlar?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #51 skrivet: 20 mar-13 kl 10:08 »
Hur länge har du hållt vaktlar på större ytor? Är de fortfarande jättestressade efter en månad? Efter ett halvår?

Djurparksvaktlarna måste ju då ha ett helvete. Har inte någon av djurparkerna alls, med vaktlar i större hägn, sagt ifrån att det är ohållbart och inte fungerar?
skriv gärna den djurpark som har Vaktlar på såna stora ytor.
Skansen hade förut harlekinvaktlar, de hölls i en 8 kantig glasvoljär. Varje kant var kanske 1 meter lång. Även djurparkerna har mindre inhägnader än 40kvm
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #52 skrivet: 20 mar-13 kl 10:16 »
Jag hade japaner i en stor bostad ca 4mån. Då hade hälften flugit upp till taket eller väggarna och brutit nacken! Aldrig mer!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 20 mar-13 kl 10:50 »
Nu ska man ju inte dra alla alternativare, alla djurhållare, alla svenskar, eller någon annan grupp över en kam.

Jag har ganska många djur, av flera olika arter. Jag förespråkar t ex att ankor ska ha minst 20 m2 per individ utomhus, mer om marken är blöt eller på annat sätt slits eller producerar för lite föda och sysselsättning för ankorna så bör ytan vara större, för att det är det jag kommit fram till att är bäst för ankor, efter att ha studerat dem i flera år. Jag köper i princip aldrig något kött i affären, och är noga med att de djur jag äter har haft det bra. Så jag känner inte riktigt att det är relevant eller rimligt att jämföra mina åsikter och värderingar med dem som eventuellt minkfarmare och förespråkare av minimala burar till suggor står för.

Vaktlar är inte en art, det är flera arter, som lever i olika världsdelar och i olika biotoper. Jag har ingen erfarenhet av andra vaktlar än de japanska. Och varken jag eller någon annan har förespråkat att minimala utrymmen utan stimulans skulle vara ok för japanska vaktlar.

Jag håller med Travelerhorses, felaktiga hägn till vaktlar leder bara till lidande. Vaktlar behöver kunna bada i jord/sand, de behöver mat och vatten, de behöver en lugn miljö utan för mycket synintryck (främst inte av sådant som rör sig snabbt eller oregelbundet), de mår bra av att få in grenar och grönt för sysselsättning, de mår bra av små förändringar nu och då, om de genomförs utan att stressa vaktlarna. De mår bra av att vara samma individer hela tiden, att byta ut flockmedlemmar leder ofta till bråk och skador, även om det kan gå, om man samtidigt gör förändringar i miljön, eller byter bur/hägn till dem helt och hållet (vilket gör dem ganska stressade under några dagar, upp till en vecka, men sedan brukar de ha vant sig, om miljön är bra).

Att man tycker att 5 m2 är för stort och kommer att leda till en miljö som är stressande för vaktlarna och omöjlig att sköta på ett bra sätt innebär inte att man tycker att 1dm2 är en lagom yta. Lite rim och reson i debatten får det väl ändå vara  >:(.
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 11:15 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Xoot

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 20 mar-13 kl 11:04 »
Jag hade japaner i en stor bostad ca 4mån. Då hade hälften flugit upp till taket eller väggarna och brutit nacken! Aldrig mer!

Från det ena till det andra, från en som har en blivande box som ska få lägre tak.
Hur högt tak hade du då?

Broberg

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 20 mar-13 kl 21:06 »
skriv gärna den djurpark som har Vaktlar på såna stora ytor.
Skansen hade förut harlekinvaktlar, de hölls i en 8 kantig glasvoljär. Varje kant var kanske 1 meter lång. Även djurparkerna har mindre inhägnader än 40kvm

Bryter de mot regler, så är det bara att påpeka det för rätt myndighet.

Broberg

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 20 mar-13 kl 21:14 »

Även mot ett sviktande nättak i rastgård? Fast även om det var ett vanligt tak inne. Vad gjorde dem så stressade? Låg de bara döda, eller såg du? Jag kommer inte att köpa att de blir så överstressade enbart för att de kan röra sig på en större yta. Då skulle de vilda vara utdöda för länge sedan.
Men visst kan de säkert vara bökiga att hålla vettigt som tamdjur, det säger jag inget om. Finns andra djurarter också som inte passar bra som tamdjur.

Broberg

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 20 mar-13 kl 21:21 »

Att man tycker att 5 m2 är för stort och kommer att leda till en miljö som är stressande för vaktlarna och omöjlig att sköta på ett bra sätt innebär inte att man tycker att 1dm2 är en lagom yta. Lite rim och reson i debatten får det väl ändå vara  >:(.

Alla de behov som ni skriver om i tråden kan tillgodoses i ett köksskåp. Och mina köksskåp är större än en kvadratdecimeter. Men jag får nog passa mig för att ha dem i skafferiet. Det är större och har full takhöjd, så då lär de ju flyga upp i taket och bryta nackarna...

Vad kostar japanska vaktlar? Hur stor är en "vanlig hushållsflock"?

Smajsan

• -
« Svar #58 skrivet: 20 mar-13 kl 22:10 »
Men varför vill du inte lyssna? Jag tycker man ska ha dom så stort när dom är i fångenskap,så att de inte blir stessade i onödan. En vaktel flyr inte som en höna eller inte heller flyger den som en höna. Den flyger rakt upp, i en jäkla fart bara den ska flyga en liten bit,men sedan flyger den som en vanlig fågel.Men inte hur långt som helst. Jag kan faktiskt inte säga hur de ska ha det i fångenskap,mer än att det får antingen vara skit högt i tak och då menar jag riktigt högt,eller lägre så de inte hinner få upp sån fart när de ska till o flaxa. Vad är det som gör dig så anti vaktel hållningen som den är nu hos oss? Jag tror faktiskt på allvar att mina vaktlar mår riktigt bra här hos mig.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #59 skrivet: 20 mar-13 kl 22:14 »
Och en Vaktel kostar väll allt från 50 kr upp till hur mycket som helst. Hur stora flockarna är är nog olika hos alla. Flocken behöver även vara lagom många tuppar o hönor,,,och ibland inga tuppar alls hos hönorna. Det händer faktiskt ibland att dom ruvar, det tror jag inte att stressade och dåligt skötta vaktlar gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser