Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svart dag för oss japanägare  (läst 15559 gånger)

TheoA

• Södermanland
En svart dag för oss japanägare
« skrivet: 02 mar-13 kl 12:22 »
KOPIA:

"Jordbruksverket har just haft  ett förslag på nya föreskrifter att de ska hållas som djurparksdjur, de ska då ha en yta på ett inomhusutrymme på 4 kvadratmeter och ett utomhusutrymme på 50 kvadratmeter.

Med vänliga hälsningar

Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur

Jordbruksverket

551 82 Jönköping"

http://vaktlar.ifokus.se/discussions/51309237ce12c4787e00d291-en-svart-dag-for-oss-japanagare
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #1 skrivet: 02 mar-13 kl 21:05 »
Om den lagändringen går igenom så föreslår jag att alla vaktelägare slaktar sina vaktlar och postar dem till Jordbruksverket.....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bell

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-13 kl 20:40 »
åter igen har JBV tänkt med  :-X
En mailadress om ni är sugna på att diskutera med ett av genierna bakom förslaget.  christina.lindgren@jordbruksverket.se
Hon står som kontaktperson i Konsekvensutredningen:
http://www.jordbruksverket.se/download/18.23e6874113b76a236698000222/Konsekvensutredning+L80.pdf.
<3 Även rosen har taggar <3

TheoA

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 mar-13 kl 16:58 »
Vad jag har förstått så ska dem ändra reglerna för kaniner/köttkaniner också. Jag har just nu 10 st vaktlar i en bur på 2 kvm. Jag tycker det är helt perfekt, alla har plats att röra på sig. Och det finns plats för gömställen.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 mar-13 kl 21:32 »
Fast japansk vaktel är väl knappast prydnadsfjäderfä? Jag tolkar reglerna som att vaktlar återigen faller utanför.

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 mar-13 kl 21:48 »
Jag kan inte se någon förändring i konsekvensutredningen som ens berör vaktlar. Har mailat kontaktpersonen och bett om klargöranden, samt berättat lite om vaktelns naturliga beteende och behov. Spännande att se om jag får nåt svar.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 mar-13 kl 23:32 »
Jag kan inte se någon förändring i konsekvensutredningen som ens berör vaktlar. Har mailat kontaktpersonen och bett om klargöranden, samt berättat lite om vaktelns naturliga beteende och behov. Spännande att se om jag får nåt svar.

Berättade du att de är trivs bäst på stora öppna fält då? :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 10 mar-13 kl 21:11 »

Berättade du att de är trivs bäst på stora öppna fält då? :)
Vaktlar vill ha gott om ställen att gömma sig på vilket de knappast finner på stora öppna fält  ;) Här i Skåne där det faktiskt finns vild vaktel under vår och sommar så håller de inte till på stora öppna fält utan i åkerkanter och i skopgskanter där det finns gott om buskar, snår, högt gräs brännässlor mm.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 10 mar-13 kl 22:50 »
Jag skickade ett mail till den person på SJV som nämndes i tråden och frågade vad som gäller om man ska ha vaktlar för äggproduktion. Hon svarade (snabbt!) att hon jobbade på en enhet som hanterade sällskapsdjur och prydnadsfåglar och hänvisade mig till Enheten för Häst, fjäderfä och vilt. Där fick jag följande svar:

Hej,
Det finns regler om vaktlar både i  Jordbruksverkets föreskrifter om djurparksdjur (L108) och i  föreskrifterna om sällskapsdjur  (L 80 - kinesisk dvärgvaktel), men inga specifika om  vaktlar som produktionsdjur (L100). För dem är det de generella skrivningarna i djurskyddslagen och djurskyddsförordningen som gäller - samt reglerna för salmonellakontroll. För att kunna följa lag och förordning, så bör man ju känna till vaktlarnas naturliga beteende. Vi brukar alltid rekommendera att man tar kontakt med en duktig djurhållare som redan har djurslaget. Det finns också en hel del info på nätet, bl a vetenskapliga studier (sökbara t ex via PubMed). Av ett gammalt yttrande från Jordbruksverket (1998-05-15, av veterinärinspektör Marie-Louise Sjöberg) framgår bl a att man då gjorde bedömningen att om man använder burar till vaktlar, bör de vara minst 5m2 samt innehålla sandbädd eller liknande och att vaktlar som hålls för äggproduktion bör hållas i större burar än så.
Livsmedelverket har information om vaktlar utifrån ett livsmedelshygieniskt perspektiv. Om du inte redan sett den, är länken: http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fagel-och-agg/Vilka-regler-galler-om-man-vill-halla-vaktlar-for-aggproduktion-och-salja-agg-fran-dessa-vaktlar-till-butiker/

Vänlig hälsning //Mirjam H.

Enheten för häst fjäderfä och vilt
Jordbruksverket

Det låter ju bra ända till veterinärutlåtandet om 5 m2.

Jag har inga vaktlar än men ska skaffa till våren. Om det är rimliga regler som gäller. Tänker nog sitta lugn i båten och prova en eller ett par säsonger med de burmått som vaktelägare verkar vara någotsånär överens om innan jag börjar bygga några större fasta voljärer. 5 m2 är ju, trots allt, inte så jättestort (2 x 2,5 m). Jag hade ju tänkt att sommartid ha några något mindre burar som jag kan flytta runt på gräsmattan.

Det som blir problem är ju vinterförvaringen som jag tänkt ha i burar inne i hönshuset. Där kan jag inte ha några 5 m2. Vad knepigt det blir när man inte vet vilka regler som gäller. Så man i alla fall kan veta vilka regler man inte följer.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 mar-13 kl 23:25 »
5 kvm bör man möjligen kunna hålla en fluga på.

fishyerik

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 11 mar-13 kl 08:27 »
5 kvm bör man möjligen kunna hålla en fluga på.

Vaktlar, likt så många andra djur behöver kunna röra sig fritt över stora ytor i naturen huvudsakligen för att kunna hitta mat, vatten och fly från predatorer och annat som utgör hot.

Om man stör sig på hur djur som sköts om har det tycker jag man ska ta sig en funderare på hur djuren generellt har det fria.

Innan man skriver ovidkommande inlägg kanske man i alla fall kunde aktivera hjärnan med att titta på några naturprogram som handlar om hur djuren i naturen faktiskt får kämpa väldigt hårt för att överleva.

I fallet med vaktlar bör man också ta sig en funderare på det faktum att de skulle öka i antal flera hundra om inte tusentals procent varje år om de fick allt de ville ha. Att de inte ökar i antal i den takten beror alltså inte på att de uppfunnit preventivmedel, eller vill göra karriär innan de skaffar avkomma, utan det beror på att trots att de kämpar så hårt de kan var enda dag i sitt liv lyckas de inte överleva och föröka sig mer än de gör.   

Skulle "naturen" göras rättsligt ansvarig för hur djuren har det skulle naturen dömas till fängelse så fort de rättsliga kvarnarna kunde mala. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 11 mar-13 kl 20:36 »

Skulle "naturen" göras rättsligt ansvarig för hur djuren har det skulle naturen dömas till fängelse så fort de rättsliga kvarnarna kunde mala.

Vem har klagat nåt på grymhet i naturen?

Jag klagade på gnäll över att det kommer regler som gör det bättre för tamdjur. Samma som när grisabönnerna gnäller över att de inte kan konkurrera med utländska grisabönner.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 12 mar-13 kl 00:00 »
Självklart ska våra tamdjur ha det bra. Men störst inhägnad är inte alltid bäst, det kan vara andra kriterier som är mycket viktigare för deras välbefinnande, och stora öppna ytor kan definitivt vara en dålig miljö för många djur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

flindra

• -
« Svar #13 skrivet: 12 mar-13 kl 04:48 »
Rastgård på 50 kvadrat... Mina höns har bara 40 kvadrat!  :o

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 12 mar-13 kl 07:25 »
Vem har klagat nåt på grymhet i naturen?

Jag klagade på gnäll över att det kommer regler som gör det bättre för tamdjur. Samma som när grisabönnerna gnäller över att de inte kan konkurrera med utländska grisabönner.

Jo, men vet du tillräckligt om vaktlarna för att kunna avgöra om de verkligen får det bättre ju större utrymme de får? En del djur blir stressade av stora ytor, särskilt bland små domesticerade djur är det vanligt.   

"Grymhet", ju du, märkligt ord, är det inte om djuren har det bra eller inte som är avgörande? Om man accepterar lidandet i naturen men anser att det är fel att sköta djur så de trivs så är det inte djurens bästa man är ute efter. 

Gnäll ja, om du inte har något annat än ditt eget tyckande som referens till att 5 kvm inte duger åt vaktlar för att trivas på så är det per definition du som stått för gnällandet i den här tråden. Vad du tycker är fullständigt irrelevant för hur vaktlarna faktiskt har det.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tinaw

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 mar-13 kl 08:33 »
Jag är med fischyeric här. Min erfarenhet är att med för få vaktlar i en bur blir det mer bråk, inte mindre, och att de kan bli helt hispiga av att släppas ut.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 12 mar-13 kl 08:51 »
Min katt blev oxå helt hispig första gångerna han fick gå ut. Det betyder inte att han mår sämre av att vara utomhus i längden.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 12 mar-13 kl 09:01 »
Min katt blev oxå helt hispig första gångerna han fick gå ut. Det betyder inte att han mår sämre av att vara utomhus i längden.
Nu var det ju inte ute eller inne som diskuterades, utan om djur som lever i undervegetation och gärna i täta snår mår bra av stora öppna ytor. Ibland (ganska ofta) har lagstiftare/utredare väldigt begränsade kunskaper om det som de borde vara pålästa kring.

Alla vilda djur lever inte i samma biotoper, och många skulle må väldigt dåligt om de blev förflyttade till en helt annan biotop.

Invändningarna mot förslaget handlar ju inte om att man vill ha djur som bor på minimal yta, såsom suggor gör i utlandet, utan om att en rimlig yta med rätt inredning gör djuren mer harmoniska och liknar den miljö de kommer ifrån mycket mer än en stor tom voljär. Den som varit och tittat på de japanska vaktlarna i Lunds botaniska trädgård, där de går fritt i ett stort växthus, kan snabbt konstatera att vaktlarna i huvudsak håller sig nära varandra, och att de har ett par bäddar med mycket växtlighet och ganska trångt om platsen som sin favoritplats, faktum är att de nästan uteslutande är där, om ingen skrämmer bort dem därifrån.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 mar-13 kl 09:17 »
Nu var det ju inte ute eller inne som diskuterades, utan om djur som lever i undervegetation och gärna i täta snår mår bra av stora öppna ytor. Ibland (ganska ofta) har lagstiftare/utredare väldigt begränsade kunskaper om det som de borde vara pålästa kring.

En stor yta behöver inte vara öppen. Bara att plantera in buskar. Gör ju folk i hönsgårdar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 12 mar-13 kl 09:43 »
Jag tycker vi kan skilja den tama japanska vaktel och de vilda japanska vakteln åt. Den vilda japanska vakteln tycker jag absolut ska hållas i stora voljärer. Men den "tama" Japanska vakteln är domestricerad och många vilda egenskaper har gått förlorade. Till exempel så lägger den tama japanska vakteln äggen ÖVERALLT, medans den vilda japanska vakteln lägger ägg i ett bo när det är dags för häckning.

Försök gå på äggjakt efter brunfläckiga ägg i en 40kvm stor bur med gott om växtlighet, lycka till ;)

Lika så tycker jag att djungelhöns ska hållas i stora voljärer, medans tamhönan kan hållas i mindre rastgårdar...
Det jag vill få sagt är att jag tycker det skiljer rätt mycket mellan tama och vilda djur, sen ska självklart inte tama djur hållas i FÖR små burar heller!
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 09:46 av Daaniel »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser