Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svart dag för oss japanägare  (läst 12839 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #80 skrivet: 23 mar-13 kl 12:01 »
Ha ha ha ha  ;D Nu ser jag.....roligt! * Fnissar*
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

  • Gäst

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #82 skrivet: 26 apr-13 kl 22:21 »
:)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153025.0

Men tycker du den voljären är bra storlekemässigt då? Eller vill du bara påpeka höjden?

Mina vaktelvoljärer var 180 cm höga, inga problem, förutom att två Vaktlar blev helt skinnflådda på huvudet och att en kunnig inom Vaktlar då sa att det kan vara att de flugit upp i nätet och fastnat. Men jag tror mer på rovdjur eller slagsmål i gruppen.
« Senast ändrad: 26 apr-13 kl 22:27 av Daaniel »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #83 skrivet: 27 apr-13 kl 10:06 »
:)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153025.0

Höjden måste antingen vara låg, så att de inte får upp farten och slår ihjäl sig, eller jättehög, typ 2-2.50. Och de gillar inte stora öppna ytor, det ska finnas gott om skydd, buskar, skiljeväggar etc. Och reglerna säger att ytan där skydden är inte räknas in i totalytan, vilket bara tyder på att de inte har koll på vad vaktlar mår bra av. En stor öppen yta gynnar inte vaktlar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MCS@GP

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #84 skrivet: 27 apr-13 kl 10:20 »
.
« Senast ändrad: 27 apr-13 kl 10:57 av MCS@GP »

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #85 skrivet: 27 apr-13 kl 10:30 »
Jag fattar inte.....
Varför drar ni upp våra voljärer i denna diskussion?
För att det pratas om att det ska bli nya regler för vaktlar, med krav på väldigt stora inhägnader. Och då har det diskuterats vad som vaktlarna mår bra av, vad som är rimligt ur ekonomisk synpunkt osv. Era voljärer är jättefina, men troligen för små, om reglerna skulle gå igenom... Vilket är helt sanslöst, de gör inte skillnad på olika arter av vaktlar i reglerna, och levnadssättet är ganska olika för olika arter, dessutom varierar storleken på djuren kraftigt.

Ville man hålla japanska vaktlar för äggproduktion, så måste ju reglerna vara rimliga. Djuren ska självklart må bra, men kostnaden och tiden för att sköta djuren måste vara rimlig, annars finns det ingen som kan hålla vaktlar för äggproduktion i Sverige.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

akilles

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #86 skrivet: 24 maj-13 kl 23:00 »
Hej
Jag har pratat med Jordbruksverket idag ang burmått, de ska ha möte i slutet på v 22.
Och nu till det viktiga de kanske tar efter Danmark,Frankrike eller annat Eu land i den frågan(på förslag], så hon ville att jag skulle skicka till henne info om lagförda mått eller vilka mått de länderna har som riktlinje. Så vill någon hjälpa att söka skicka länkar till mig senast onsdag så att det kan läggas fram på bordet         

sunkan_85

  • Inlägg: 77
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #87 skrivet: 11 jun-13 kl 00:35 »
jag är lite sent ute men det brukar politiker också vara


(Thear, 1998). Man bör dock sträva efter att hålla djuren i samma typ av system under hela
deras liv då flytt mellan olika typer av system kan orsaka stress hos djuren (Shanaway, 1994).

och foder omvandlligen är effekrivare hos vaktlar än hos höns så ska vi ha höns så borde det vara mer miljöriktigt med vaktlar.
 egen uppfatning från artikelen här är källan

http://stud.epsilon.slu.se/1438/1/andersson_l_100621.pdf

om mötet har varigt hur gick det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sundance, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser