Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svart dag för oss japanägare  (läst 12866 gånger)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #60 skrivet: 20 mar-13 kl 22:16 »
Lopt borde lägga ut en ritning på köksskåpsburen för vaktlar så att man kan bygga en bur själv. Därefter är det bara ett jämföra en Lopt-bur med en traditionell alternativ bur och en bur som följer de framtida reglerna för vaktelburar.

Jag har ett gammalt kök i södra Halland som jag kan donerar delar av så att man kan bygga en billig Lopt-bur
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #61 skrivet: 20 mar-13 kl 22:32 »
Men varför vill du inte lyssna? Jag tycker man ska ha dom så stort när dom är i fångenskap,så att de inte blir stessade i onödan. En vaktel flyr inte som en höna eller inte heller flyger den som en höna. Den flyger rakt upp, i en jäkla fart bara den ska flyga en liten bit,men sedan flyger den som en vanlig fågel.Men inte hur långt som helst. Jag kan faktiskt inte säga hur de ska ha det i fångenskap,mer än att det får antingen vara skit högt i tak och då menar jag riktigt högt,eller lägre så de inte hinner få upp sån fart när de ska till o flaxa. Vad är det som gör dig så anti vaktel hållningen som den är nu hos oss? Jag tror faktiskt på allvar att mina vaktlar mår riktigt bra här hos mig.

Jo, lyssnar är ju vad jag gör. Det kan mycket möjligt vara så att vettig vaktelhållning är kass och de behöver 15 meter höga hägnader på ett halvt hektars yta. Är det så bör de inte heller hållas som tamdjur. Men nu är det så att jag inte riktigt tror på att det är så, fast jag inte haft vaktlar. Fårabönner på andra sidan klotet vet liksom mer än mig om får, men de skinnflår sina fårs arslen ändå.

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #62 skrivet: 20 mar-13 kl 22:36 »
Och en Vaktel kostar väll allt från 50 kr upp till hur mycket som helst. Hur stora flockarna är är nog olika hos alla. Flocken behöver även vara lagom många tuppar o hönor,,,och ibland inga tuppar alls hos hönorna. Det händer faktiskt ibland att dom ruvar, det tror jag inte att stressade och dåligt skötta vaktlar gör.

Tack! Specificera gärna mer angående antalet. Jag ämnar göra en test nästa över nästa sommar. Blir ju inte våldsamt dyra middagar heller, framåt vintern med de priserna.

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #63 skrivet: 20 mar-13 kl 22:39 »
Lopt borde lägga ut en ritning på köksskåpsburen för vaktlar så att man kan bygga en bur själv. Därefter är det bara ett jämföra en Lopt-bur med en traditionell alternativ bur och en bur som följer de framtida reglerna för vaktelburar.

Jag har ett gammalt kök i södra Halland som jag kan donerar delar av så att man kan bygga en billig Lopt-bur

De ska ju ha sandbad och så, och minst vara två. Jag tänker mig skåpet under vasken plus det bredvid, där diverse skrällen och burkar nu står. Ska mäta.
« Senast ändrad: 20 mar-13 kl 22:52 av Lopt »

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #64 skrivet: 20 mar-13 kl 22:42 »
Ta då och läs på riktigt bra om hur vaktlar vill ha det i fångenskap. För jag tror att man kanske kan ha lite mer vetskap på fötterna innan man börjar argumentera,med det i tanken att dom som håller vaktlar gör i praktiken alltid fel. Jag är ganska så bra på att läsa djuren,och jag skulle aldrig ha dom kvar om jag såg att de började utveckla konstiga beteenden eller mådde dåligt.
Bra med lagar tycker jag,det ska det finnas.Men allt ska gå till överdrift. Om du har haft höns, hur gjorde du då? fick de all frihet eller blev dom instängda i höns huset någon gång? Klarade dom sig helt utan att du matade dom? för det gör ju djur i det fria.
Tänk först,prata sen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #65 skrivet: 20 mar-13 kl 23:00 »
Ta då och läs på riktigt bra om hur vaktlar vill ha det i fångenskap. För jag tror att man kanske kan ha lite mer vetskap på fötterna innan man börjar argumentera,med det i tanken att dom som håller vaktlar gör i praktiken alltid fel. Jag är ganska så bra på att läsa djuren,och jag skulle aldrig ha dom kvar om jag såg att de började utveckla konstiga beteenden eller mådde dåligt.
Bra med lagar tycker jag,det ska det finnas.Men allt ska gå till överdrift. Om du har haft höns, hur gjorde du då? fick de all frihet eller blev dom instängda i höns huset någon gång? Klarade dom sig helt utan att du matade dom? för det gör ju djur i det fria.
Tänk först,prata sen.

Fångenskap var ordet ja.. Just fångenskap finns det nog inget djur som vill ha överhuvudtaget. Det är där rim och reson kommer in, enligt mig.

Angående lagar finns det massa jag tycker är överdrifter och massa jag tycker är åt helvete för undermåligt, så det är nog rätt personligt det där.

Jag har haft höns, men de kan jag enligt tråden inte jämföra med, för den enda likheten är att de är fåglar.

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #66 skrivet: 20 mar-13 kl 23:08 »
Jag har en stor sandhög på uppfarten. Ta med några burkar om du hämtar köket så ska du även få med dig gratis sand :) Fin sand direkt från dynorna vid havet

Fast jag har en kubik mursand. Grövre än strandsand, men dylik dög min själ åt hönsen, under snövintrarna. Fast nu är det ju inte höns det gäller förstås!

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #67 skrivet: 20 mar-13 kl 23:13 »
Ska mäta.

I centimeter.
117x61. Höjd 81.

Sen har jag grytskåpet också 76x73, samma höjd. Fast det är väl kanske i minsta laget?

Hur stort sandbad "vill" de ha? En glasspaket? Större, mindre?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #68 skrivet: 20 mar-13 kl 23:17 »
Kontrollant och verkställare i Fängslade Djurs Befriellsefront? Vad menas med det? En fråga....Om du nu fick bestämma som kontrollant o verkställare, skulle då alla som har just vaktlar släppa dom fria?
Så de fick leva som en fri vaktel i den fria naturen? hur länge? Hur länge lever ett tamt djur, vaktlar, som är van från födseln att få mat och vatten och värme i det fria? är det då det du vill med dina inlägg? Kan du inte förklara vad som är syftet med allt du skriver? är det att vi ska släppa dom fria? Eller att vi aldrig ska ha skaffat dom överhuvudtaget? eller vad vill du?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #69 skrivet: 20 mar-13 kl 23:33 »
Det får du fundera på om du vill.


Annars hade jag tänkt mig försöket såhär:
Jag tänker inte bygga en stor vaktelrastgård, eftersom jag inte ska ha några vaktlar, förutom under testet då, men jag lär märka om de också vill vara utomhus.

De flesta här verkar tycka att 5 kvadrat och full takhöjd är åt helvete.

Så då får de provbo i hönsbon som är tio och med vanlig takhöjd. Fast de lär ju begå kollektivt självmord då.. Överlever någon så kan jag öppna till svinstian, så får de tio till. Om någon nu skulle överleva denna stora yta, utan att bli ihjälstressade förstås. Det visar sig.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #70 skrivet: 20 mar-13 kl 23:48 »
Ja det kommer jag att göra. För som du skriver kan det inte handla om så mycket annat. Mina vaktlar är ute på sommaren,de älskar färsk gräs och går ogärna in ens om det regnar. Men dom har inte så litet så allt gräs blir uppätet, utan det hinner växa. Men bygg en inhägnad på 40 kvm, så ska det bli kul att i höst få veta hur det gick för dig  :D Lycka till!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #71 skrivet: 21 mar-13 kl 00:14 »
Ja det kommer jag att göra. För som du skriver kan det inte handla om så mycket annat. Mina vaktlar är ute på sommaren,de älskar färsk gräs och går ogärna in ens om det regnar. Men dom har inte så litet så allt gräs blir uppätet, utan det hinner växa. Men bygg en inhägnad på 40 kvm, så ska det bli kul att i höst få veta hur det gick för dig  :D Lycka till!

Nej, jag ska inte bygga en utehägnad, för jag tänker inte fortsätta att ha vaktlar, och antagligen är ändå alla döda efter att ha fått tillgång till inneytan.
Och med nästa sommar menades 2014. Detta året ska det i omgångar sprutas mot diverse husbockar. Är nog inte riktigt bra att hålla djur där då...

Hur stor ute- och inneyta har du? Och höjd? Hur många vaktlar?

tinaw

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #72 skrivet: 21 mar-13 kl 09:55 »
Men varför argumenterar alla med Lopt - som aldrig haft vaktlar och inte vet nåt om dem just - i stället för att diskutera vaktlar?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #73 skrivet: 21 mar-13 kl 10:15 »
Hej Tinaw!
Mycket svårt att låta bli  ::) Jag ska bara svara på hans sissta fråga: Jag har 4 kvm stort,120 cm högt och 15 vaktlar.Enda gången en vaktel har brutit nacken var när de gick lösa i hönshuset tillsammans med hönsen,där de hinner få upp sådan fart när de ska flyga,för att det är högt i tak Så! Jag känner mig tvungen att svara på inlägg jag tycker barkar helt åt.....
Som det gjort nu. Och svårt att diskutera är det med när någon som varken lyssnar eller tar till sig info,utan bara fortsätter att ifrågasätta info som den personen inte har den blekaste aning om,utan att lyssna och bara mal på,på det han tror. Klart man diskuterar  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #74 skrivet: 21 mar-13 kl 10:54 »
Även mot ett sviktande nättak i rastgård? Fast även om det var ett vanligt tak inne. Vad gjorde dem så stressade? Låg de bara döda, eller såg du? Jag kommer inte att köpa att de blir så överstressade enbart för att de kan röra sig på en större yta. Då skulle de vilda vara utdöda för länge sedan.
Men visst kan de säkert vara bökiga att hålla vettigt som tamdjur, det säger jag inget om. Finns andra djurarter också som inte passar bra som tamdjur.
Dom flög upp i taket och mot väggarna , rummet var gjort av betong.
Dom fick ett eget rum .
Ja jag såg dom :/
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #75 skrivet: 21 mar-13 kl 10:57 »
Ja dom har noll koll när dom drar iväg och ska flyga. Landar lite där det blir,efter en duns i väggen eller i taket. Där det tar stopp liksom.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #76 skrivet: 21 mar-13 kl 14:08 »
Ingen idé att diskutera med lopt eftersom det enda hen gör just nu är att leka troll, vilket jag kan tänka mig är för att hen gav sig in i en diskussion som hen inte kan något om ;)
« Senast ändrad: 21 mar-13 kl 14:13 av Daaniel »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #77 skrivet: 21 mar-13 kl 21:59 »
Lägg ner det militanta vegansnacket. Du har förstått fel. Jag kommer att ta ihjäl och äta upp vaklarna också.

Helt rätt att befria de instängda vaktlarna och sedan lägga dem i en varm gryta så de inte fryser :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Broberg

  • Gäst
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #78 skrivet: 21 mar-13 kl 22:46 »
Helt rätt att befria de instängda vaktlarna och sedan lägga dem i en varm gryta så de inte fryser :)

De är antagligen självavlivade innan, eftersom jag börjar att släppa dem på hela 10 kvadrat, med över 2 meter i tak. Får väl bli kattmat då. Fast möjligheten finns ju också att de stannar kvar i transportburen och inte ger sig ut i den hemska storheten.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #79 skrivet: 23 mar-13 kl 10:12 »
Är det någon mer än jag som kommer att tänka på sketchen i Yrrol där det blinda paret ska köpa TV?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 2 användare
ärt, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser