Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En svart dag för oss japanägare  (läst 15590 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En svart dag för oss japanägare
« Svar #20 skrivet: 12 mar-13 kl 10:10 »
En stor yta behöver inte vara öppen. Bara att plantera in buskar. Gör ju folk i hönsgårdar.
Javisst, men det är bara ytan som är öppen som räknas när voljären ska godkännas, är det buskar eller något annat på en yta, så räknas den ytan bort och ingår inte i totalarealen. Reglerna är knasiga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fishyerik

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 12 mar-13 kl 11:00 »
En stor yta behöver inte vara öppen. Bara att plantera in buskar. Gör ju folk i hönsgårdar.

På något sätt måste det vara praktiskt genomförbart att uppfylla det högst rimliga kravet om daglig tillsyn också, med väldigt stora ytor och massor av gömställen blir de lätt skygga. Vad är det för vits att ha så stort att de blir uppstressade varje dag då man letar reda på dom för att se att de har det bra, vilket de i och för sig inte har om man ger dom en panikattack varje dag.

Ditt skrivande i den här tråden är, så länge du hävdar ditt eget tyckande som grund för att vaktlarna behöver väldigt mycket större utrymme än de normalt får, OT. Det bidrar inte med mer än motion för dina fingrar och en demonstration av att åsikts- och yttrandefrihet har nackdelar, men det vet alla redan.   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 mar-13 kl 22:02 »

Försök gå på äggjakt efter brunfläckiga ägg i en 40kvm stor bur med gott om växtlighet, lycka till ;)

Jo, det är klart att de inte är något vidare till självhushållardjur utan mest nöje, men det är inte vaktlarnas problem.

Javisst, men det är bara ytan som är öppen som räknas när voljären ska godkännas, är det buskar eller något annat på en yta, så räknas den ytan bort och ingår inte i totalarealen. Reglerna är knasiga.

Ok. Jo, myndigheter har en del knas för sig.. Men varför tycker de just den öppna ytan är så viktig då, är det helt gripet ur luften? Om vaktlar har en öppen rastgård, går de inte ut då? Om man har 60 kvm och buskar på 10 kvm, går de då aldrig ut på den öppna ytan?

en demonstration av att åsikts- och yttrandefrihet har nackdelar, men det vet alla redan.

Visst är det jobbigt, vore bättre om alla bara höll käften och gjorde som jag sa...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 12 mar-13 kl 23:45 »
Ok. Jo, myndigheter har en del knas för sig.. Men varför tycker de just den öppna ytan är så viktig då, är det helt gripet ur luften? Om vaktlar har en öppen rastgård, går de inte ut då? Om man har 60 kvm och buskar på 10 kvm, går de då aldrig ut på den öppna ytan?
De går inte ut på den öppna ytan, om de har mat där de är och om inget skrämmer dem så att de känner sig tvungna att fly till en annan plats, där det helst är ändå mer skyddat för rovdjur och lugnt och tryggt. Som t ex till deras rimligt stora bur, där allt är välkänt och tryggt  ;).

Och vaktlar är faktiskt bra självhushållardjur, de värper mycket bra på det foder som går åt, tar inte mycket plats och är lätta att få att trivas, åtminstone om man använder sunt förnuft och djuröga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 mar-13 kl 00:07 »
De går inte ut på den öppna ytan, om de har mat där de är och om inget skrämmer dem så att de känner sig tvungna att fly till en annan plats, där det helst är ändå mer skyddat för rovdjur och lugnt och tryggt. Som t ex till deras rimligt stora bur, där allt är välkänt och tryggt  ;).

Och vaktlar är faktiskt bra självhushållardjur, de värper mycket bra på det foder som går åt, tar inte mycket plats och är lätta att få att trivas, åtminstone om man använder sunt förnuft och djuröga.

Är de så skygga och burtama så är ju problemet lätt löst. Bara att ha en lucka ut i det fria, som öppnas om dagarna. Ingen stor rastgård behöver ju då byggas. Lättare än höns för tusan! Och då blir det inga problem med att de ränner runt och värper på gömda ställen heller ju, om de inte går ut.
Men med tanke på självhushålleriet, blir det nog ännu sämre. Lär ju knappt hitta ett frö ens än gång..

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 13 mar-13 kl 00:17 »
Är det bara självhushåll om de hittar maten själv? För egen del tycker jag att det är självhushåll om de äter sådant som jag ger dem, antingen rester, egenodlat, eller inköpt för de pengar jag får på att sälja ägg. För mig är det självhushåll så länge jag inte behöver betala med pengar från lönejobb, oavsett om jag tänker på djurhållning eller odlingar. Och så länge det är småskaligt och med omsorg om kvaliteten. Men det är inte självhushåll om det är överdådigt och oskäligt dyrt, oavsett om det gäller djur eller odlingar. Det kan faktiskt vara både ekonomiskt, djurvänligt och med omsorg om att det ska bli bra kvalitet på maten som jag sedan ska äta.

Och om de blir skrämda så flyr de som sagt, på jakt efter ett ställe där de känner sig skyddade för rovdjur. Är det utomhus bestämmer de sig snabbt för att du är ett rovdjur, som de flyr från.

Men är det inget som skrämmer dem, så är de inte intresserade av att gå ut, jag kan ha luckan öppen länge medan jag gödslar ut, fodrar, samlar ägg, pysslar. Men om något skrämmer dem, och de hamnar utanför, då flyr de snabbt runt i panik. Vaktlar är lugna när livet är lugnt, och får full panik när något är potentiellt farligt i deras värld. De gillar rutiner, och att den ena dagen liknar den andra. Vilket faktiskt gäller för de flesta djurslag och för de flesta människor också.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 mar-13 kl 00:53 »
Är det bara självhushåll om de hittar maten själv? För egen del tycker jag att det är självhushåll om de äter sådant som jag ger dem, antingen rester, egenodlat, eller inköpt för de pengar jag får på att sälja ägg. För mig är det självhushåll så länge jag inte behöver betala med pengar från lönejobb, oavsett om jag tänker på djurhållning eller odlingar. Och så länge det är småskaligt och med omsorg om kvaliteten. Men det är inte självhushåll om det är överdådigt och oskäligt dyrt, oavsett om det gäller djur eller odlingar. Det kan faktiskt vara både ekonomiskt, djurvänligt och med omsorg om att det ska bli bra kvalitet på maten som jag sedan ska äta.

Och om de blir skrämda så flyr de som sagt, på jakt efter ett ställe där de känner sig skyddade för rovdjur. Är det utomhus bestämmer de sig snabbt för att du är ett rovdjur, som de flyr från.

Men är det inget som skrämmer dem, så är de inte intresserade av att gå ut, jag kan ha luckan öppen länge medan jag gödslar ut, fodrar, samlar ägg, pysslar. Men om något skrämmer dem, och de hamnar utanför, då flyr de snabbt runt i panik. Vaktlar är lugna när livet är lugnt, och får full panik när något är potentiellt farligt i deras värld. De gillar rutiner, och att den ena dagen liknar den andra. Vilket faktiskt gäller för de flesta djurslag och för de flesta människor också.

Nej, det är inte självhushåll bara då, men underlättar gör det allt. Behöver de strömvärme också?

Men åter till ytan.
Så om man inte går in och skrämmer dem, så går de inte ut? Är ju bara att stänga luckan när man ska in och sköta dem då.
Värphybridhöns blir också en aning nervösa om man tar dem från fabrik och släpper dem fri, men det ger efter sig med tiden. Tydligen likadant med kalkoner, efter vad som stod i sista Åter. Om djur gillar rutiner låter jag vara osagt, men det ger det så klart en trygghet, men de lär och andra sidan snabbt om, med vad som är rutin eller inte. Frigående höns lär sig  snabbt att rutinen utanför hönsgården är att det händer massa nytt hela tiden och även om de blir skrämda ibland, så föredrar de att gå ut från den i vilket fall.

Charlotte

• -
« Svar #27 skrivet: 13 mar-13 kl 05:07 »
Lopt: Har du ägt eller ens sett vaktlar?
Deras flyktbeteende kan inte jämföras varken med utsläppta hönserihöns eller kalkoner.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

tinaw

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 mar-13 kl 08:45 »
Lopt, jag undrar också om du sysslat nåt med vaktlar?

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 13 mar-13 kl 09:07 »
Jag har aldrig haft vaktlar.

Hur rimligt är det att hålla djur som aldrig blir tama?

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 13 mar-13 kl 09:22 »

Vad menar du med tama?
Att avla bort det naturliga flyktbeteendet för arten?
Då är det i stort sett inte rimligt att ha tamdjur över huvud taget...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 13 mar-13 kl 09:27 »

Många av mina vaktlar kommer och hoppar upp i händerna på mig när jag pysslar med dem. Om dom smiter ut ur buren när jag städar så kan jag böja mig ner och plocka upp dem. För mig är inte det ett beteende som är typiskt för ett vilt djur. Så att säga att japanska vaktlar inte blir tama och inte är domesticerade tycker jag är ett felaktigt påstående.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tinaw

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 mar-13 kl 09:30 »
Vaktlar beter sig inte som höns eller kalkoner. Deras naturliga beteende, liten flock, stannar vid maten, lättskrämda, har flera redan förklarat. Vakteln har sina instinkter, det betyder inte vare sig att den är tam eller otam. Den har inte heller samma beteenden som en fisk, en duva, en kanin eller en katt. Visst kan du tämja vaktlar, men du kan inte i grund förändra rasens egenskaper. Stora ytor är inte i vaktelns bästa intresse, för den har sina behov och sitt beteende. Gemensamt med höns och kalkoner är att det är en fågel...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 13 mar-13 kl 10:00 »
Mina vaktlar är tama, de går att plocka upp, de tycker t o m om att bli kliade en stund. De kallar om de har fått slut på mat eller vatten, eller om de bara vill ha lite godis. De är lugna kring mig, mina katter osv som är välkänt. När jag fick en ny katt, så var den livsfarlig, i säkert 4 dagar, innan de vant sig, och den också betraktades som ofarlig.

Jag kan fånga in mina vaktlar om de kommer lösa, om jag är rimligt snabb. Men kommer de i en okänd miljö (typ utanför buren) och blir skrämda, så är det instinktiva flyktbeteendet där, de flyr i panik. Och sedan är de riktigt förvildade på bara en kort stund, lyckas man sedan fånga dem tar de flera dagar/veckor att få dem tillbaka till det tama beteendet de hade tidigare. Men det är samma sak med andra djur, det går bara inte lika snabbt. En förvildad hund, som inte träffar människor och måste klara sig själv i ett par månader, den blir svår att tämja igen, oavsett vilken soffpotatis den var tidigare. Tidsperspektivet är bara ett annat, för hund några veckor/månader, för vaktel några minuter.

Broberg

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 mar-13 kl 20:44 »
Lopt: Har du ägt eller ens sett vaktlar?
Deras flyktbeteende kan inte jämföras varken med utsläppta hönserihöns eller kalkoner.
Mvh
Charlotte

Nej, vad ska jag med sådana små och tydligen känsliga till? Och dessutom om de springer och värper överallt om de får vettigt med plats, buskar och högt gräs.
Hade jag haft vaktlar hade jag dessutom vetat och inte frågat om de inte använder hela ytan de får tillgång till, eller om de går ur en liten bur om den står öppen.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 13 mar-13 kl 21:30 »
jag vet inte om det är så men jag tror att dom är mer vilda än höns för att vi inte haft dom som tam djur lika länge som höns. Hur många vaktlar fanns det på en bondgård för 50 år sedan men höns fanns det på varenda

fishyerik

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 14 mar-13 kl 05:56 »
Nej, vad ska jag med sådana små och tydligen känsliga till? Och dessutom om de springer och värper överallt om de får vettigt med plats, buskar och högt gräs.
Hade jag haft vaktlar hade jag dessutom vetat och inte frågat om de inte använder hela ytan de får tillgång till, eller om de går ur en liten bur om den står öppen.

Jag väntar fortfarande på vad du menar med vettigt med plats, och vad du har för stöd för att exempelvis 5 kvm inte duger alldeles utmärkt för att vaktlarna ska trivas. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 15 mar-13 kl 08:33 »
Tja, av vad man avläser i denna tråden, så går det ju skitbra att ha dem i ett köksskåp. Det verkar praktiskt.
Hur tusan läser du ut det  ???. Jag tycker att du ska undvika att tolka folks inlägg, särskilt i ämnen som du enligt egen utsago inte är insatt i. Det är väl ingen som gett uttryck för annat än att vilja sina djurs bästa? En trygg och lagom stimulerande miljö, där vaktlarnas naturliga beteenden tillgodoses är nog vad alla vaktelägare strävar efter. Och att kombinera detta med att det ska vara lättskött och hyfsat ekonomsikt.

Bygg du inhägnader som är rovdjurssäkra, stimulerande, trygga osv, som är någon kvadratkilometer stora och som tar mer än heltidsarbete att sköta om du vill. Det är ju väldigt förenligt med självhushållningstanken... Jag tror knappast att en sådan inhägnad är bra för varken djuren eller skötaren (eller miljön eller ekonomin eller...).

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #38 skrivet: 15 mar-13 kl 09:53 »
Min utevoljär jag hade till mina 20 vaktlar var ca 6x1,5 Metr, och det tyckte jag var rätt så rimligt eftersom de inte ens vistades i hela voljären..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #39 skrivet: 15 mar-13 kl 11:24 »
Min utevoljär jag hade till mina 20 vaktlar var ca 6x1,5 Metr, och det tyckte jag var rätt så rimligt eftersom de inte ens vistades i hela voljären..

Vi har fyra orpingtonhöns i en hönsgård på ungefär 70 kvadratmeter. Sålänge de är ute i hönsgården brukar de bara använda ungefär halva hönsgården. Eller rättare sagt så brukar de gå över halva hönsgården till en enbuske, och sedan mest hänga runt enbusken. Men när vi släpper ut dem brukar de gå över ytor som är mycket större än hönsgården.

Eller för att ta ett mer personligt exempel, så har det hänt många dagar att jag velat ligga kvar i sängen hela dagen, men att när jag sedan tvingas kliva upp och gå till affären, så tycker jag plötsligt att det var skönare att gå ut och gå.

Det jag vill ha sagt med detta är att bara för att ett djur verkar nöjt med att upphålla sig på en pytteliten yta, så är det inte säkert att det är det mest hälsosamma alternativet för djuret, eller ens dess självklara val om det får pröva något annat alternativ.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser