Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad fanken är det här???  (läst 4028 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Vad fanken är det här???
« Svar #20 skrivet: 03 mar-13 kl 10:58 »
Jag tycker nog att det där är typisk indigofärg. Det krävs bara minimala mängder pulver för ordentligt med färg. Alltså betydligt mindre partikelmängder än dom svarta (?) kornen på bilden. Men kanske har du plockat upp några jeansluddar från golvet och hade i koppen innan du tänkt diska den? Det finns en hel del överskottsfärg i jenstyg. Indigo ger förresten upphov till flera olika färger vid olika kemiska tillstånd, inte bara blått.

Det här med att "indigo hämmas av sura saker" är helt riktigt vad det gäller blå färg på både keratin- eller växtfibrer. När det gäller hårfärgning exempelvis så får indigolösningen inte komma i kontakt med sura pH-värden för då inhiberas den blå färgen, vilken i allmänhet är den som efterfrågas vid hårfärgning som ett komplement till hennans kopparbruna.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 03 mar-13 kl 12:20 »
Har nu lagat två koppar med hett vatten och lite, lite indigopulver i varje och låtit stå en stund. I den ena karvade jag ner några tvålflagor. Än så länge är färgen bara svagt gulgrön, och den med tvål i är grumlig. Men de kanske måste stå längre..?

De svarta kornen på bilden är teblad.

Jag har inte lagt jeansludd i koppen, men lilla kattfia brukar ju gå på köksbänken ibland trots att jag säger åt henne att hon inte ska göra det. Exakt vad som fastnar i hennes långa päls och var det ramlar av har jag ju inte kontroll på.

Amlapulvret kommer från Indien och där är det normalt att stoppa i massa kemikalier i saker utan att säga något om det när man säljer vidare, så skulle inte förvåna mig om det var något där, men det blev ju inte blått när jag provade med amla.

Får väl gå och köpa mango och hallon igen imorgon när butikerna öppnar då...  :-\
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 03 mar-13 kl 12:29 »
Har det stått en kulspetspenna i koppen?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 03 mar-13 kl 12:34 »
Citera
Har det stått en kulspetspenna i koppen?  ::)

Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #24 skrivet: 03 mar-13 kl 15:26 »
Indigoblått är i sig olöslig i vatten, så det är ju inte konstigt att det inte blir blått.

Hængur

• Småland
« Svar #25 skrivet: 03 mar-13 kl 17:18 »
   Den där svampen är ett av de hetaste spåren i utredningen. Vad svampen mer har varit ute på för turer och vilka rengöringsmedel den har varit i kontakt med kan vi i spaningsledningen inte uttala oss om i dagsläget. Det skulle kunna försvåra utredningen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #26 skrivet: 03 mar-13 kl 17:24 »
Har ni mycke mangan i vattnet?

Eller koppar, arsenik, kadmiumsulfid?

;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 03 mar-13 kl 18:26 »
Citera
  Den där svampen är ett av de hetaste spåren i utredningen. Vad svampen mer har varit ute på för turer och vilka rengöringsmedel den har varit i kontakt med kan vi i spaningsledningen inte uttala oss om i dagsläget. Det skulle kunna försvåra utredningen.

Hihi, den svampen brukar jag använda till att torka av köksbänk, diskbänk och spis med, så den kan innehålla rester av sånt som kan finnas på de ställena. Men jag använder ju den ofta, varför blev det då blått den enda gången där???

Citera
Eller koppar, arsenik, kadmiumsulfid?
Kobolt kanske... plus en magisk hemlig ingrediens som gör att det blir blått bara en enda gång. Blått vatten i varje tekopp hade riskerat att väcka för mycket misstankar...

Hængur

• Småland
« Svar #28 skrivet: 03 mar-13 kl 18:50 »
      Om vi nu är seriösa igen och ponerar att du spillt lite indigoblått från påsen där på bänken. Använder du någon sådan där flaska och sprayar på rengöringsmedel? Eller vanligt diskmedel.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 03 mar-13 kl 19:48 »
Jag har en sprayflaska med diskmedel. Men indigo+tvål+varmt vatten blev ju inte blått.

Hængur

• Småland
« Svar #30 skrivet: 03 mar-13 kl 20:00 »
     Ok, matfett från svampen då?  Gå tillbaks till laboratoriet ;)
Jag antar att det löses i alkohol och ättika, prova.
« Senast ändrad: 03 mar-13 kl 20:02 av Hængur »

Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser