Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad fanken är det här???  (läst 4027 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Vad fanken är det här???
« skrivet: 01 mar-13 kl 22:20 »
Jag skulle bära bort den urdruckna tekoppen till diskbänken, och i hon hittade jag en annan kopp med... ja, se själva. Vad fanken kommer den färgen ifrån??? (De svarta prickarna är rester av teblad)

Vad har jag gjort i köket idag?
Bytt vatten i kattskålen
Tvättat händerna med tvål
Kokat te
Kokat ägg
lagat varm choklad
Skärt mango
Diskat
Torkat av en bänk.
lagt upp överbliven mat i en tallrik och kört  mikron
Satt etiketter på glasburkar och fyllt dem med kryddor etc.
sköljt av en sked som jag använde att skopa upp amlapulver med
sköljt av en svamp som jag torkade upp vetegräspulver med

Vart i helsike kommer FÄRGEN ifrån??? Det ser ju sjukt ut!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad fanken är det här???
« Svar #1 skrivet: 01 mar-13 kl 23:38 »
diskmedel ???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 mar-13 kl 23:42 »
Men ingenting annat som jag har stoppat diskmedel i har ju blivit blått?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 01 mar-13 kl 23:53 »
konstig kemisk reaktion...

The e juh fyllt av kemikalier, och diskmedel kan oxå inehålla en del och i samband så händer det grejer...     
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 02 mar-13 kl 00:02 »
Te är en indikator, om det kan hjälpa funderingarna.  Kan någon annan ha spillt någon kemikalie medan du var ute?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 mar-13 kl 09:07 »
Indikator på vad?
Någon annan? Det skulle vara katterna isåfall.
Seriöst, diskmedlet är helt ofärgat!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 02 mar-13 kl 10:26 »
Amla är väldigt, väldigt surt, kan det ha med saken att göra?

Ok, diskmedel kan innehålla kemikalier, men jag har ju blandat diskande och urdruckna tekoppar tusen gånger utan att det har blivit sådär, varför just denna gång???

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 02 mar-13 kl 10:50 »
En indikator är ett ämne, oftast en vätska, som ändrar färg när pH ändras.  Men te brukar bli gult för surt och brunt för basiskt, så det stämmer inte heller.  Riktigt äcklig är färgen i alla fall, om man betänker att den finns i ett matkärl.  Antagligen får vi aldrig veta, såvitt du inte sparat vätskan och skickat in den för analys till någon som blev lika nyfiken som vi.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 02 mar-13 kl 18:47 »
Analysera? Vart då? Hur då? Är inte sånt svindyrt? Har ändå kastat det nu.

Försökt göra om färgen genom att blanda olika saker som jag tänker kan ha hamnat i koppen, men det går inte. Det blir bara grönt/brunt/gult, som sakerna som jag stoppar i.

Känns lite läskigt att tänka att den där färgen kanske kommer från något som jag har ätit  :-X  :-\

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 02 mar-13 kl 18:50 »
Dyrt, säkert.  Det var därför jag skrev "till någon som blev lika nyfiken som vi."  ;)

Men nu är det borta, och vi får antagligen aldrig veta.  :P

Hængur

• Småland
« Svar #10 skrivet: 02 mar-13 kl 19:20 »

indigo blått

Hængur

• Småland
« Svar #11 skrivet: 02 mar-13 kl 19:42 »
       Jo jag blev nyfiken på vad amlapulver är för nåt så jag läste om det. Det stod att det kunde blandas i hårfärgningsmedel bestående av henna och indigoblått. Tänkte att det kunde vara på skeden eller den där svampen. Om du nu skulle ha färgat håret.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-13 kl 19:54 »
Yuuu! :P Det första jag gissade på var blå blomblad i teet - men det ger kanske inte så kraftig färg, och du kanske inte ens hade blå blomblad i ditt te? I så fall måste det väl vara nån reaktion..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 03 mar-13 kl 09:40 »
Ja, man kan blanda indigo i hårfärg, men jag brukar inte göra det, och det har inte varit indigo i köket, annars hade det nog varit en bra gissning  :-\

Nej, jag har inget te med blå blomblad. De teer som kan tänkas ha hamnat i vasken den här dagen var japanskt grönt te, lapsang (svart, kinesiskt te med röksmak), kamomillte och rooibush. Det mest konstiga jag hade var amla och korngräs, men när jag försöker blanda dem med diskmedel, te, etc nu så blir det bara grumligt gult/grönt/brunt. Kanske det var så att proportionerna måste vara helt exakt rätt???

När jag sökte på "tea indicator" så fick jag upp bilder på koppar med samma blåa färg, men där var innhållet nån sorts saft gjort av rödkål + något basiskt. Rödkål har jag inte hållit på med.  :-\

Fattar ingenting...

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 03 mar-13 kl 09:46 »
Rödkål är åtminstone en hyfsat normal sak att ha i köket.  Te i sig är mig veterligt basiskt.  Attans, den här tråden har dansat runt i mitt huvud hela morgonen ...  Inte blev det bättre av radions program om att färga håret.  :P

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #15 skrivet: 03 mar-13 kl 10:12 »
Rödbetor har samma indikatorverkan som rödkål. Rödlök, kanske.

Kanske mango också har något pH-känsligt färgämne.

Mest basiskt av det du använt tror jag är tvålen. (Amla känner jag inte till)
« Senast ändrad: 03 mar-13 kl 10:21 av Edgar »

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 03 mar-13 kl 10:22 »
Mango?  Du hade skurit en mango?  Gack och skaffa material till en kemilaboration!  ;D

Midvinter

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 03 mar-13 kl 10:38 »
Hehe, inte meningen att sätta myror i huvet på er, men jag blir ju störd själv av att inte fatta vad som hänt! :-)

Rödkål, rödbetor och rödlök har inte varit i köket på evigheter. Mango, kiwi, hallon, tomater, spenat, brännässla däremot.
Kan det samma ämnet finnas i något av dessa?

I och för sig så förvarar jag amla och indigo brevid varandra i frysen. Kan det vara så att det hamnat lite indigopulver på amlapåsen som hamnade på köksbänken som jag torkade av med en svamp som jag sköljde ur i hon över koppen? Känns ändå långsökt med tanke på att båda förvaras i dubbla påsar och jag inte öppnat indigopåsen på evigheter. Tycker evt. utspillt pulver borde ha försvunnit när jag frostade av och städade frysen.

Men jag blir ju knasig! Nu blir det att testa. Blanda mango, kiwi indigo, tvål, diskmedel, amla, te.

Jag som var så säker på att te är surt?

Amla är i alla fall väldigt surt.

Har för mig att indigoblå aktiveras av högt phvärde och hämmas av sura saker?

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 03 mar-13 kl 10:44 »
Vare sig du eller vi ville eller ej, så springer myrorna omkring i våra skallar!  ;D

En enkel laboration att börja övningarna med:  Gör en kopp svart te.  Pressa i saften av en citron.  Iakttag färgförändringen.  Söta med honung eller socker och avnjut resultatet!  ;)

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #19 skrivet: 03 mar-13 kl 10:51 »
Jag tror du fått några korn indigo på fingrarna när du plockat i frysen och sedan sköljt ned det i koppen :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser