Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver killingarna extra ersättning?  (läst 5278 gånger)

Getabockens

• Västergötland
Behöver killingarna extra ersättning?
« skrivet: 01 mar-13 kl 09:31 »
Hej!

Jag har en dvärgget som fick killingar för två månader sedan. Nu mår mamman inte så bra, även om hon börjar bli bättre, och killingarna får inte dia lika mycket.

De äter ju hö och dricker vatten, men behöver de extra ersättning nu medan mamma get blir frisk?

Tack på förhand för alla tankar och svar!!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Behöver killingarna extra ersättning?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-13 kl 15:52 »
Om killingarna verkar pigga och friska är det nog ingen fara med dem! På många mjölkgårdar avvänjer de killingarna helt och hållet från att dricka mjölk vid 2 månaders ålder. (Det kanske är att betrakta som extremt.) Men det är helt naturligt att dina killingar inte diar lika mycket som innan, och de får mer och mer av sin näring genom att äta grovfoder själva.

Vad var det för fel på getmamman?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 mar-13 kl 15:58 »
Vid get-vänlig uppfödning brukar man ge killingarna di eller flaska upp till 3 - 4 månader.  Så 2 månader ... hur kan det bli friska starka mjölkgetter av de killingarna?

Om de vore mina, skulle jag alltså prova att ge dem lite extra av något gott tillskottsfoder, för att ersätta den mjölk de inte får från mamman.  Om du har pellets så är det nog bäst, annars getternas vanliga kraftfoder.  Även en sjuk get behöver nog lite extra.  Hoppa hon kryar på sig!  Ompyssling är viktigt, och passa nu på att få killingarna riktigt tama, så blir de lättare - och trevligare - att hantera i framtiden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 mar-13 kl 17:59 »
Om jag förstått rätt så är killingarna tillsammans med geten även om de får mindre mjölk? Tror inte att de behöver mjölkersättning om de är pigga och friska. Däremot skulle jag ge dem litet kraftfoder. Bockkillingar tar man ofta från mamma och systrar vid 3 mån ålder, så det är inget konstigt att börja avvänjningen när de är 2 mån. Jag skulle göra en liten spjälavbalkning bredvid geten med en liten lucka som bara killingarna kan komma igenom. Där ska killingarna ha tillgång till eget hö, vatten och kraftfoder, gärna litet ris och grenar också. Till natten kan man stänga luckan så get och killingar sover var för sig. Då får geten chans att vila sig.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 mar-13 kl 09:48 »
Tack för era svar! Det blev en jobbig helg, då vi inte alls visste vad det var för fel på geten. Hon åt, drack, idisslade, och bajsade, men ville inte ställa sig upp. Ibland ställde hon sig på bakbenen, men bara på knäna fram. Efter ett dygn av vila och extra närning verkade hon piggare, men sedan blev det inte bättre. Hon verkade som sagt "pigg" hela tiden, pskykiskt, och med och så, men låg bara ner, eller hankande sig runt på knä. Veterinären sa avvakta...

Igår kunde vi inte vänta längre, tyckte synd om henne. Så vi tog det tunga beslutet att avliva henne.

De två små ropade efter henne ibland under kvällen, men inte alls så mycket som jag hade förväntat mig. De var inte ett dugg intresserade av mjölkersättning...

Vi har hanterat de väldigt mycket sedan de föddes, så de är mycket tama redan. KOmmer alltid och lägger sig i knät när vi kommer dit.

Trollmor, vilket pellets menar du? Jag har haft svårt att hitta ett bra svar på vad man bör ge för kraftfoder till getterna.

Tack igen!

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 04 mar-13 kl 13:20 »
 :-[ Jag var både trött och lat när jag skrev  det där.  Tänkte:  Någon här på gettavlan föder säkert upp sina killingar och kan ge råd om riktigt gott pellets åt de små. :-[

Men om de inte vill ha ersättning, så får det väl bli vuxenfoder då, av finaste kvalité du kan hitta den första tiden.  Jag antar att de redan idisslar?

Grattis till tama kel-ingar!  :D

Getabockens

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 mar-13 kl 13:33 »
Aha... :) Då ställer jag frågan så här då... Vilket kraftfoder ger ni era getter? Vi ger inte normalt, men när de är högdräktiga och diar vill jag ju att de ska ha lite extra. Tänkte om det var nån här som hade ett jättebra förslag!!

Japp, de idisslar, och har gjort ett tag.

Tack!! De är så underbara...

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 04 mar-13 kl 13:37 »
De är ju små och få, så det kanske inte går åt så mycket.  Då kan du ta lite ur ditt eget hushåll, havregryn kanske.  Gott hö och lite havre  OOOPPS!!!  Nu ser jag att det är dvärggetter du har!  Bara grovfoder!  Inget onyttigt godis, kan ge problem som liknar fång.

Ursäkta att jag inte såg det genast ...   :-[

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 mar-13 kl 13:54 »
Jag skulle ge dem lucern, antingen som hackat strå eller som pellets som komplement till hö. Lucern är ett mycket bra proteinfoder och getter brukar gilla det, även killingar. Killingarna är ännu ganska små och näringsämnen ska lagras in i skelettet, så lucern och litet mineralfoder skulle jag ge dem.  Lycka till!
« Senast ändrad: 04 mar-13 kl 15:23 av Sussilo »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 04 mar-13 kl 20:45 »
Hon åt, drack, idisslade, och bajsade, men ville inte ställa sig upp. Ibland ställde hon sig på bakbenen, men bara på knäna fram. Efter ett dygn av vila och extra närning verkade hon piggare, men sedan blev det inte bättre. Hon verkade som sagt "pigg" hela tiden, pskykiskt, och med och så, men låg bara ner, eller hankande sig runt på knä. Veterinären sa avvakta...

Selenbrist.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 04 mar-13 kl 21:00 »
Lite sent nu, men du kollade väl klövarna?

Getabockens

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-13 kl 12:58 »
Oj, selenbrist? Jag som läst en massa om selenförgiftning och varit rädd för det. De har en viltsten och en mineralbalja med koppar (som de inte alls verkar gilla dock). Vad mer ska jag ge de? Blir ju nu orolig för de andra.

Japp, vi kollade över hela henne och hittade inga ömma punkter och heller inget konstigt med klövarna...

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 05 mar-13 kl 13:36 »
Selenbrist.
Jag trodde det drabbade bakben i första hand?

Just selen är knepigt, eftersom det i stort sett endast är en tiopotens mellan brist och förgiftning.  Det heter att det terapeutiska fönstret är litet.

hustran

« Svar #13 skrivet: 05 mar-13 kl 15:11 »
Prova med B-vitamin,det lär vara brist på det och vi hade tackor med detta problem som blev bra.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #14 skrivet: 05 mar-13 kl 15:57 »
Efter som TS get redan är på de saliga ängderna, så kanske B-vitamin inte är så effektivt, i alla fall inte till just henne... :-X

Till de överlevande killingarna skulle jag förorda Lucernhack som kraftfoder, men bara under uppväxten - och inget annat kraftfoder!  Överutfodring kan ge en del obehagliga effekter!
Dvärgetter är extra, extra känliga för detta!

Minneral-stenarna är slickstenar - fyrkantiga med hål i, gissar jag?
Det var bra med båda stenrna!
Kompletera gärna med Fårminneralbalja MED koppar! På Grangården skall den vara röd, för att var rätt sort.  Andra firmor kanske har annan kodning, jag vet inte det.
Sedan kan Du, efter den dosering som står på flaskan, ge ett multvitamin-preparat dagligen i 1 vecka, och sedan göra uppehåll i 3 veckor, och så återinsätta det dagligen i 1 vecka osv.  På detta sätt förindrar Du både ev brist och ev. överdosering.
Kontrollera även minneralfoderbaljan - ibland kan minneralfodret vara vitaminiserat!!!

Jag hade en bock med samma symtom som Er get.  Jag valde att ta bort honom, därför at jag tyckte så mycket om honom! :'(
Vid obduktionen fann jag, en kraftig vätskefyllnad av hjärtsäcken, kanske orsakad av någon fästingburen infektion.
Jag kan bara säga, att jag högaktar den djurägare som är modig nog, att våga ta detta svåra beslut, - att avliva, då man inte finnr orsaken till lidandet, eller behandlingen hjälper.  Men det ÄR tungt!

Lycka till med småttet! /Tt
« Senast ändrad: 05 mar-13 kl 16:02 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Getabockens

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-13 kl 09:35 »
Tack Torptomten, det värmer, för tungt är precis vad det är!!!

OK, Lucernska vi testa. Men hur mycket ska de ha per dag?

Japp, viltstenen är den vanliga saltstenen, fyrkantig med hål i. Vi har även redan fårmineralbaljan med koppar från Granngården, den röda, men ingen av getterna rör den...  :(

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 06 mar-13 kl 09:57 »
Tungt är ordet.   :'( :-*

Jag tror de kan få fri tillgång på grovfodret.  Du får helt enkelt kolla att de inte börjar bli feta!  Så länge de växer och skuttar omkring som små tornados (för de gör de väl?) så hinner de inte få i sig för mycket av grovfoder.  Så snart det finns bete så är det bättre - om det är parasitfritt!

Försiktig övergång förstås mellan olika sorters foder.  Betessläpp är traditionell tid för diarréer.  För det är ju så GOOTTT!  ;)

När de är vuxna och "ordentliga" så kan det nog vara dags att ransonera lite åt dvärggetter.  Men jag känner inte till rasen så noga.  Balbina här på forumet kan dvärgisar, men hon loggar sällan in numera.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 07 mar-13 kl 09:24 »
De har fri tillgång på hö, det har de under hela vintern.

Men jag tänkte mer på hur mkt Lusern de ska ha, för det är ju rätt mycket protein i det, eller kan killingarna få fri tillgång på det också?

Ursäkta alla följdfrågor...  :-[

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 07 mar-13 kl 11:52 »
Följdfrågor, det är väl vad såna här trådar är till för?  Din egen dessutom!  ;)

Du kan ha rätt i att lucern kanske inte bör ges i fri tillgång.  För dvärggetter kan det hända att det räcker med enbart hö, särskilt om det är av god kvalitet: både välbärgat och artrikt, ofta benämnt ängshö.  Vilket kan vara knepigt att få tag på i dagens Sverige.

Man kanske ska fråga killingarna själva?  Skuttar de som killingar brukar?  Växer de?  Verkar de nöjda?  Inte magra, inte feta?  (Och så Trollmors mantra igen, då:  Bild?)

**********Raderat OT//ieenilorac
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 06:47 av ieenilorac »

Getabockens

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 07 mar-13 kl 13:17 »
Jag ska se till att ta lite nya bilder och lägga upp.

De äter och växer som bara den, ser sunda ut. Jag har nog tyckt att de inte busar och skuttar lika mycket som fjolårets killingar gjorde, men det gjorde de inte medan mamman fanns heller. Jag har avskrivit det till att det är vinter och flocken mest håller sig inomhus, plus att jag bara träffar de på kvällstid när det blivit mörkt... Fjolårets killingar föddes i juli, och de var ju som tokiga när de släpptes in med flocken i stora hagen...  :) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Bokohammare, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser