Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver killingarna extra ersättning?  (läst 5280 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Behöver killingarna extra ersättning?
« Svar #20 skrivet: 07 mar-13 kl 13:36 »
Men hö skall de naturligtvis ha fri tillgång till samt gärna sälg,asp och tallris. Och gott om friskt, rent, och gott vatten, förståss. Använder Du hink måste Du byta vatten minst två ggr om dagen eller så fort det blir förorenat.  Det är basen.

Men eftersom de både växer och är lite stillsammare än Dina tidigare killingar, så skulle jag föreslå 1dl per killing och dag, med lucernhack, under första veckan  Pellets kan fastna i luftvägarna! :o
Sedan öka med en dl per vecka så att de om fyra vecor får fyra dl hack per killing och dag. När de är året drar Du ner på hacket i samma takt som Du satte in det. Blir de feta tidigare drar Du ner på det tidigare.
Man skall kunna med lätthet känna benutskotten på ryggen men de får inte vara "vassa" - är det så är de för lite hull =hälsofara, medan om det knappt går att känna benutskotten på rygg kotorna är de överfeta = hälsofara.

Skaffa gärna en ren NaCl-sten(vit) också som alternativ till viltstenen(grå) om Du inte har det redan.  Då killingarna börjar beta av vårbrodden kommer nog minneralbaljan (Röd) att bli mer använd.  Men ger Du ris minskar användningen av mineralbaljan.

Ris ger också bättre struktur på fodret samt vitaminer och annat som är nyttigt för getter och för "vomm-samhällets" komplicerade samliv! Om killingarna skall kunna ta till sig näringen i lucernhacket maximalt, behöver de därför även ris och barr nu, och till sommaren även lövet.
På Engelska kallas får "gräsätare" medan getter betecknas som "buskätare".
Det säger en hel del, tycker jag.

Lycka till! /Tt

************ Raderat ot//ieenilorac
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 06:44 av ieenilorac »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 07 mar-13 kl 16:07 »
Här finns många som föder upp dvärggetter, som kan svara på frågor om uppfödning av rasen  :).

*********Följdmoderering//ieenilorac
« Senast ändrad: 12 mar-13 kl 06:46 av ieenilorac »

Sussilo

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 mar-13 kl 06:42 »
För dvärggetter (...) kan det hända att det räcker med enbart hö, särskilt om det är av god kvalitet

Instämmer när det gäller vuxna getter. Men till 2 mån killingar som ska växa och utvecklas utan mammans mjölk skulle jag absolut ge ett tillskott. Jag har använt lucern tidigare och det är ett bra foder, men det går ju att använda annat kraftfoder också. Getabockens, det står kanske på påsen/säcken hur mycket du ska ge, jag minns inte exakt mängd.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 08 mar-13 kl 10:54 »
Nu har jag köpt Lusernhack... då kommer såklart nästa problem... De var inte alls intresserade av det, gick hellre till sitt vanliga hö... hmmm...

Nåväl, ska inte ge upp, det kanske bara är en vanesak för de små.

Har en dråktig get också som börjar se lite tunnare ut än vanligt som också nu ska få Lusern ett tag.

Tack för alla goda råd!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 08 mar-13 kl 11:52 »
Inte intresserade ...  Det skulle kunna vara en fråga om inlärning.  De lärde sig av sin mor vad som går att äta, och nu finns hon inte där för att visa dem.  Kan de månne få härma den andra geten?

Hullbedömning på get och får, finns fina bilder, jag TROR att det är på FiasCo farm.  Där finns i vart fall massor av matnyttig info för getälskare.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 08 mar-13 kl 13:21 »
Det är min plan, att de ska få vara med den andra geten som också ska få Lusern. När hon stod med nosen i Lusernet, gick de i alla fall dit och nosade på det, innan de gick till höet.

Men inte heller den vuxna geten var jätteintresserad av det... inte som när hon får andra godsaker!!  :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 mar-13 kl 20:16 »
 :) Lucern är inte godis utan mat - men getter brukar gilla det när de fått smak på det. Jag skulle ta bort allt annat foder över natten och bara låta dem ha lucern och vatten. Ge dem hö i morgon och sedan bara lucern igen på kvällen tills de har vant sig.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 10 mar-13 kl 10:55 »
Nu äter de små lusern även om de har tillgång till hö, de går mellan.. Så det känns bra!

Getabockens

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-13 kl 11:16 »
Lite bilder också... Gott att se de små utomhus tillsammans med de andra mumsande på granris! Och sista bilden ätandes lusern.

Sussilo

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 mar-13 kl 12:39 »
Kul med bilder! Fint att killingarna är en del av flocken. De ser absolut inte svältfödda ut  ;D!

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 10 mar-13 kl 14:28 »
Grattis till fina killingar!  Håller med Sussilo, de där ser ut att må ganska bra.  :D  Verkar lite blyga dock.  Inte hunsade av de andra hoppas jag?

Getabockens

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 11 mar-13 kl 13:24 »
Idag har vi tyvärr sorg igen...

När jag kom till getterna igår så är den ena killingen jättesvag, ligger bara ner på sida och andas svagt. Hon gick snart bort i mina armar.

Så nu känns det rätt hopplöst! Detta mindre än ett dygn efter att jag var så glad att de var ute och åt granris med flocken och även åt lite Lusern.

Balbina

• -
« Svar #32 skrivet: 11 mar-13 kl 14:19 »
Stoppa omedelbart i dom Selen..... Geten ska ha en extra stor selendos när hon väntar killingarna mer  början och sedan trappa ner. Dosering står på förpackningen om jag inte missminner mig. Killingar har stort behov av selen.  B vitamin är också bra för ALLA djur. Köp dom vanliga B vitamintabletterna på apoteket och en tablett per djur och dag.
vatten hö som byts flera ggr dagligen lite grenar och ris, minerlaer med koppar och saltsten en halv näve havre och lite betfor. Getter behöver socker för matspjälkningen ÄVEN dvärgisar. Lite banan och nån brödbit är inte heller fel. Dom där små såg ut att vara i ett mycket gott hull och skulle snarare varna för att stoppa i dom allt för myckat annat kraftfoder för fetma är betydligt värre än att dom är aningens tunna. Tänk efter hur dvärggetterna lever i sitt vilda så inser ni snabbt att dom INTE är i behov av massa kraftfoder.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 11 mar-13 kl 15:19 »
Hej och tack för svar Balbina! Som vanligt lite följdfrågor:

Selen: vilken sort, var hittar jag det som är bäst?
Betfor: jag har läst här både rekommendationer och blötlagd och torr: vilket bör dvärgetter (och speciellt då killingar) få? Jag trodde aldrig man gav betfor torr, ack vad jag bedrog mig... :)
Havre: funkar krossat korn?

Vatten, hö, grenar, ris, vanlig saltsten, saltsten med koppar och mineralbalja med koppar har de redan...

Tack igen för alla kommentarer och svar!!!

Getabockens

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 11 mar-13 kl 20:02 »
Jag har hittat selen och både killingen och den dräktiga geten har fått en dos enligt deras vikt.

Men på burken står det att man bara ska ge selen 1-2 gånger per månad. Ska verkligen ett halvt gram räcka om killingen har brist? För enligt hennes vikt skulle hon bara ha så lite...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #35 skrivet: 12 mar-13 kl 06:56 »
Kul att du är här igen, Balbina! Du kan väl ha en djupströbädd på balkongen nu på vintern och sedan låta getterna beta på innergården under sommaren, grannarna (åtminstone barnen) skulle bli överförtjusta :P ...

Getabockens, det finns flera olika typer av selenpreparat, den sorten du köpt ska bara ges enligt förpackningen 1-2 ggr per månad. Andra sorter finns där det ska ges daglig dos istället. Om en gör som det står på låda´ brukar det gå bra!
Idisslare (getter, kor och får) kan äta torr Betfor, det är enkelmagade djur (hästar) som prompt måste ha den uppblött. Näringsinnehåll står på säcken, så du kan räkna ut mellan tummen och pekfingret ungefär hur mycket de kan tänkas behöva, men det är inga jättemängder för en sån liten tjockis :-* . Kom ihåg att introducera nytt foder lite i taget.
Krossat korn funkar, men hel säd har längre hållbarhet och ger deras magar mer nyttigt arbete.
Lycka till med den kvarvarande killingen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 12 mar-13 kl 14:57 »
Tack för infon, Balbina!  :D

Getabockens, jag har tittat på dina killingar sen sist.  På bilderna står de lite hopkurade, vilket är ett tecken på att de inte mår bra.  Men varför de inte mår bra kan jag inte säga.  Jag kan bara hoppas att selenet hjälper.

Getabockens

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 13 mar-13 kl 09:02 »
Visst hade du rätt, Trollmor... tyvärr mådde de inte bra.

Ett dygn efter bilderna dog den första killingen, och efter ytterligare 2 dygn dog den andra också. Då hade vi gett henne Selen och även fått i henne lite lammnäring.

Vet inte vad vi ska tänka nu... Värst är såklart oron inför framtida killingar. Vad var felet på geten? Var det nåt som killingarna fick av mamma? Vad kunde vi göra för att ha undvikit det? Som sagt, frågor finns det gott om.

Tack alla som svarat och gett goda råd!!

Trollmor

• -
« Svar #38 skrivet: 13 mar-13 kl 10:30 »
Så trist, Getabockens!   :'(  Om det är något jag avskyr, så är det att få rätt ...  I sådana här fall.  :(  Här är en med liknande problem, kanske du kan få några idéer:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=150794.0

Blev du förresten hälsad Välkommen till Gettavlan?  Jag tror inte vi kom ihåg det, för dina killingar verkade behöva hjälp.  Hoppas du känner dig välkommen!

Getabockens

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 27 mar-13 kl 10:54 »
Jaha, då var det dags igen...

Get nummer två visar idag samma symtom som geten som gick bort, med skillnad att denna är mycket piggare (än så länge).

Har fått tag i en veterinär som nu pratat med Kalle Hammarberg. Kalle tycker tyvärr att det låter som CAE...  :'( Vi ska nu ge henne smärtstillande för att se om hon reser sig upp, gör hon det så är det INTE CAE, men om hon fortfarande inte kan resa sig så är sannolikheten stor att det är så illa. 

Då är nästa steg att ta blodprov på samliga 4 getter vi har kvar och skicka till SVA. Vet. sa att avlivning kanske blir enda utvägen, och i så fall ska vi göra en obduktion.

Fortsättning följer...

Och förresten, tack för välkomnandet! Absolut känner jag mig välkommen med alla goda tips och råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser