Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torkning av träd.  (läst 15037 gånger)

Göran R

• Uppland
Torkning av träd.
« skrivet: 13 feb-13 kl 13:47 »
Hej.

Jag har en fråga om ved eller trädstam av björk. Jag har fällt en björk, och nu var det ett väldigt vackert motiv längst ner på björken som jag vill spara.
Så nu vill jag ha bitarna, utan att dom spricker och även såga dom i tunnare skivor utan att dom spricker. Nu har jag dom på balkongen för där är det
kallare och dom spricker mindre där tror jag. Vet någon hur man gör så att dom inte spricker ? Jag vill såga så skivorna blir ca 3-4 cm tjocka.

Tack på förhand.

Göran.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Torkning av träd.
« Svar #1 skrivet: 13 feb-13 kl 14:00 »
Om jag får snylta på samma tråd så har jag en liknande fråga. Vi tog ner ett äppleträd häromdagen och jag tänkte att man kanske kunde slöjda något. Det är ett rejält träd, kanske femton cm i diameter längst ner, eller om det är mer.

Hur torkar man det utan att det spricker? Eller ska man såga till bitarna man vill använda, t ex om man vill svarva en skål eller tälja en sked, ska man grovsåga till formerna på de sakerna redan nu?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 13 feb-13 kl 14:48 »
Knepet är att få träet att torka sakta. Ändå får det inte (speciellt björk) ligga fuktigt så att det bryts ner och ruttnar.
Det mesta vattnet lämnar en stam genom ändarna och där spricker det alltså värst. Det finns speciellt vax att måla på, förr fanns det på www.skogma.de  men kanske det utgått ur sortimentet. Själv brukade jag kapa stammarna långa och direkt därefter måla med t. ex. primer för våtrum, våtrumsfärg eller en blandning därav. Resultatet var gott och det var alltid överbliven färg jag använde.

Antingen du använder specialvax, överbliven gratisfärg eller annat så kör på flera lager så blir det ännu bättre.
« Senast ändrad: 13 feb-13 kl 14:51 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

gopo

« Svar #3 skrivet: 14 feb-13 kl 08:46 »

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #4 skrivet: 26 feb-13 kl 20:58 »
Äppelträd är lättare att torka än björk, eftersom björkens näver är fukttät.
Om vi tar äppelträdet först, så kan man täcka alla snittytor med trälim, det hindrar att fukten tränger ut och det blir sprickbildning. Ju långsammare trä torkar, desto mindre sprickbildning blir det. Så pensla på trälim och torka äppelträdsbitarna ute, på en torr och skuggig plats i ett år, sedan kan du ta in det och torka det inne i ett år till, och därefter är det möjligt att tex svarva eller göra vad du vil utan sprickor.
   Det är dock naturligtvis lättare att bearbeta och forma färskt trä. När jag har gjort slevar och liknande saker av färskt virke sätter jag in dem i en plastpåse, och varje dag tar jag ut dem, vänder ut och in på påsen, och stoppar in dem igen. Efter ett halvår kan man slänga påsen och föremålet är nu ganska torrt och klarar av att torka i sval, skuggig luft. Inga sprickor.
  Med björken är det svårare, som sagt, eftersom nävern är vattentät, så torkar inte trä genom barken, såsom andra träslag gör. Du måste göra snitt i nävret i längsgående riktning med stammen, och pensla ändträt med trälim (gör det minst två-tre gånger) Torka bitarna sen utomhus, på svalt och skuggigt ställe i två år, sen kan du ta in dem och torka inomhus ett år till. Ju långsammare det torkar, desto mindre risk för sprickor, det är liksom grundregeln. Lycka till.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

1693 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser