Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pullfor Picka ratas  (läst 2103 gånger)

sunnemarkus

• Värmland
Pullfor Picka ratas
« skrivet: 11 feb-13 kl 17:39 »
Jag fick ju tre höns och en tupp i julklapp, vilket man kan läsa om i den här tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=146712.0;all

Med hönsen så följde en stor hink med foder. En blandning av pellets, majs och lite helsäd. 6dl per dag var rekommendationen.

När hinken började att lida mot sitt slut så besökte jag Lantmännen och fick efter deras inrådan med mig en säck med Pullfor Picka hem.
Den är ju mer som ett mjöl, krossad pellets om jag förstod det som stod på påsen rätt.

Men den faller tydligen inte alls hönsen i smaken. De ratar den i princip helt.
Eller är det något annat fel, de kanske inte klarar att få i sig den mjöliga konsistensen?
För mer än hälften blir kvar och när man utfodrar så är de inte alls lika intresserade som när det var den första blandningen som stod på menyn.
Utfodrar i automat. Hönsen värper.

Tacksam för hjälp, tips och råd!

Xoot

• Gäst
SV: Pullfor Picka ratas
« Svar #1 skrivet: 11 feb-13 kl 18:01 »
Vanlig picka eller är det picka pk?
Jag ger picka pk till både höns, vaktlar och ankor alla älskar det. :)

nya tidens värpfoder som tidigare hette fenix hel veg brun.
Marknadsfördes tidigare som ett pelletsfoder men det klagades friskt på mjöligt foder hos alla.

Kallas idag för pelletskross...

Men du kan ju prova med vete också förstås och se om det blir någon favorit.
Den gillas nog mer än värpfoder hos mig men spills också ganska friskt på golvet.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 feb-13 kl 18:59 »
Kolla om de gillar pulvret  uppblött - men viktigt att se till att det inte står kvar och blir dåligt.

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 feb-13 kl 18:59 »
Picka PK. PK = Pelletskross antar jag?

Vete har jag och det går åt direkt.
Ska kolla vart det foder som följde med inhandlas någonstans.
Tack för hjälpen så här långt!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 11 feb-13 kl 19:18 »
Här är det Svenskt Foders Värp Opti som gäller. Vi har provat "centralföreningens" j:a mjöl ett par gånger och det blir mest strö.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 11 feb-13 kl 19:50 »
Dom flesta höns gillar inte mjöligt foder, men dom äter det om inget annat bjuds eller finns efter en inlärningsperiod.
Däremot kommer man ha problem med att man inte kan lägga upp mer än en dagsranson åt gången eftersom tråget/mataren fylls med mjölet när hönorna pickat ut det gottigaste.

Två skäl till att pelletskross ofta mjölar sig är att man försöker mala grovt och hålla en låg pelleteringstemperatur, vilket gör att fodret inte klistrar ihop sig ordentligt i processen.
Sedan vill man i värpindustrin ha ett pilligt foder som håller hönsen sysselsatta under längre tid så att dom inte hackar i hjäl varandra av leda och tristess så därför krossar man pelletsen fint.

flindra

• -
« Svar #6 skrivet: 11 feb-13 kl 20:02 »
Jag har testat lite olika foder nu och de där smuliga sorterna från Granngården är IMHO helt värdelösa! Betala för damm, nej tack.

Just nu kör jag med Plym tror jag det heter, det som förut hette Allfoder. Praktiskt att alla oavsett ålder kan äta det, och inte smuligt. Men jag skulle helst vilja hitta ett ekologiskt allfoder, finns det?!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #7 skrivet: 11 feb-13 kl 20:25 »
Alltid tråkigt när fodersäcken visar sig innehålla mest mjöl, men då har jag alltid lämnat tillbaka fodret och fått det utbytt. Ingen ide att betala för nåt hönsen ratar. :)

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-13 kl 17:15 »
Har fått reda på att det skall finnas en lanthandlare som säljer det foder som kom med hönsen och som de verkade gilla skarpt.
Skall kolla upp det direkt.

Hur serverar ni snäckskal förresten? Finns det något bra tips så tar jag tacksamt emot det.

flindra

• -
« Svar #9 skrivet: 12 feb-13 kl 17:20 »
Har fått reda på att det skall finnas en lanthandlare som säljer det foder som kom med hönsen och som de verkade gilla skarpt.
Skall kolla upp det direkt.

Hur serverar ni snäckskal förresten? Finns det något bra tips så tar jag tacksamt emot det.

Nåt slags bytta som hänger en bit upp, skulle jag säga. Jag skulle ha lite andra grejer från en engelsk sida och då köpte jag en liten automat som hänger på väggen. Den är jättebra! Det blir inget sprätt i snäckskalen. Men det måste ju gå lika bra med nåt slags bytta.

Eller så tar man ett avloppsrör och bygger en en automat:

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 12 feb-13 kl 17:28 »
Vi har en låda med sand och grus, där lägger jag snäckskalen också och de försvinner.
Att sen ett par av hönsen värper i lådan kan ingen hjälpa  ;D
Äggskalen stöter jag sönder fint och strör lite här & där ute.

Den där avloppsrörsautomaten, ska den bara ligga sådär eller kan vi få en bild på den monterad och i drift?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

flindra

• -
« Svar #11 skrivet: 12 feb-13 kl 19:05 »
Den där avloppsrörsautomaten, ska den bara ligga sådär eller kan vi få en bild på den monterad och i drift?

Nej, jag fick tipset av en kompis och hon hade slarvat bort bilden på hur själva automaten blev i slutänden. Men jag antar att man stänger för hålet nertill och bara fyller på uppepå i det långa röret så blir det ju som en vanlig automat. Ifall man har gamla rör liggande funkar det ju toppen och blir billigt!

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 12 feb-13 kl 20:00 »

Tar en skopa snäckskal och häller i fodertunnan och rör om, klart. Hönsen plockar ut snäckskal om de vill ha.

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser