Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticka barnsliga figurer  (läst 3027 gånger)

Nina W

• Värmland
Sticka barnsliga figurer
« skrivet: 06 feb-13 kl 12:53 »
Jag ska snart börja sticka en bebisfilt. Den måste vara klar i mitten av april och jag stickar sakta så det är på tiden. Jag skulle vilja sticka trevliga figurer, katt, blomma, smiley mm. Är det någon som har mönster på sån´t? Bara att rita kryss på rutigt papper kanske ni säger, men jag är ovan. Ska sticka på stickor nr 4.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Sticka barnsliga figurer
« Svar #1 skrivet: 06 feb-13 kl 13:01 »
Tänker du på "platta" figurer då?  Eller som upphöjda saker att pilla på som en aktivitetsfilt?

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-13 kl 13:10 »
Jag tänkte på platta för det är nog lättast. Räta och aviga maskor, möjligen brodera lite i efterhand. Aktivitetsfiltar har jag aldrig hört om! Vad är det?

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #3 skrivet: 06 feb-13 kl 13:19 »
Aktivitetsfilt.. figurer man kan pilla på när man ligger på filten. T ex en stickad katt där svansen är virkad så att den hänger utanför bilden.  En blomma som sticker upp ur filten.  En lurvig boll som sitter fast i en kort tråd så att den går att röra.. osv..

Pialinn

• Bor i husbil. Tillbringar vintern i Portugal
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 06 feb-13 kl 18:39 »
 Visserligen en virkad aktivitetsfilt men som idé tycker jag den passar.
Bättre bilder finns här: http://www.knotyournanascrochet.com/p/farm-blanket_17.html

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #5 skrivet: 06 feb-13 kl 18:45 »
Den var fin!

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-13 kl 18:40 »
Har du mönster till denna fina, virkade filt?

Pialinn

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 07 feb-13 kl 18:50 »
Nej inget mönster. Hittat den på en sajt. Adressen finns i tråden. Och bilderna är stora.

Hittade en stickad filt på www.Ravelry.com  Man måste vara medlem där, men det kostar inget. Där finns hur mycket som helst i stickat och virkat. En riktig inspirations-sajt. Många mönster är gratis, men tyvärr oftast på engelska.

Här är adressen till filten: http://www.ravelry.com/projects/maduixa76/the-oddball-sampler-afghan

Pialinn

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 07 feb-13 kl 18:57 »
En virkad kak-pläd????   Tyvärr är jag insnöad på virkning. Mina fingrar håller inte för stickning längre.

http://www.freepatterns.com/detail.html?code=FC01013&cat_id=298

Pialinn

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 07 feb-13 kl 19:02 »
Enfärgad med mönster i aviga maskor. Runt om stickat i moss-stickning.  Inget mönster här heller.

(Jag "stjäl" bilder där jag hittar dom och eftersom de inte är mina egna måste jag hänvisa dit jag hittade dom.)

http://downcloverlaine.blogspot.pt/2012/09/blankets.html

Hällmansro

« Svar #10 skrivet: 11 feb-13 kl 19:41 »
Om du inte vill / kan / orkar rita själv

så kan du ta enkla figurer ur en gammal korsstygnsbok.
Går ju med nya också, förstås, kolla in korsstygnsmönster i böcker på biblioteket...finns kanske en korsstygnstidning också att titta i.

Jag stickade en filt ,1984, till en kompis som fick en son ,han har spelat i landslaget i rugby och i Nya Zeeland, och har filten kvar!  o:)

Jag är inte bra på att fota och lägga in foto, men vill du ha mönstret ( inte så kompliserat - enkla bilder och bara två färger i taget, om jag minns rätt:
maila på : doris.hellman@solsigillet.se    om du vill ha en kopia..

Lycka till !

Enkelt är bra!!
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser